سد افتتاح شده ابیورد هنوز تحویل آب منطقه‌ای نشده است

رئیس امور آب شهرستان درگز گفت: سد ابیورد تکمیل و آماده آبگیری است، اما هنوز به واسطه برخی مشکلات، به شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تحویل نشده است.

 اباالفضل بزرگی رئیس امور آب شهرستان درگز گفت: با وجود بارش‌های اخیر به نظر می‌رسد مقداری آب در مخزن این سد ذخیره سازی شده باشد. سد افتتاح شده ابیورد هنوز تحویل آب منطقه‌ای نشده است

او افزود: پیمانکار پس از رفع نقص پروژه، مطالباتی داشت که البته مبلغی از آن پرداخت شده و الان حدود ۲۰۰ میلیارد ریال از آن مانده است و سد تحویل آب منطقه‌ای نشده است.

ادریس قائمی مدیر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در خصوص سد ابیورد گفت: سد ابیورد هنوز به آب منطقه‌ای تحویل نشده، اما از مجموعه طرح کانال آبرسان، تونل آب و بند انحرافی را تحویل گرفته‌ایم.

او  افزود: پروژه سد در مراحل تکمیلی است و کار‌هایی در حوزه اجرای طرح در حال انجام است.

در دولت گذشته سد ابیورد زودتر از موعد به بهره برداری رسید از این رو در سال بعد بودجه‌ای برای تکمیل نواقص سد تعلق نگرفت.

طی روز‌های گذشته بر اساس اعلام منابع محلی در شهرستان درگز، میزان بدهی دولت به پیمانکاران سازنده و مشاور سد ابیورد، شامل شرکت "آب و خاک قدس رضوی، آب پوی و عمران پیام توس" حدود ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان شده که ۶۰ درصد آن مربوط به آب و خاک قدس رضوی است.

این سد در شهرستان مرزی درگز، واقع در شمال استان خراسان رضوی سوم دیماه ۱۳۹۸ در مراسمی با حضور وزیر وقت نیرو به بهره‌برداری رسید.

شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در آن تاریخ اعلام کرد که عملیات ساخت سد مخزنی خاکی ابیورد در مسیر "رودخانه زنگلانلو" واقع در جنوب شرقی درگز سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود که سوم دی ۹۸ با پایان عملیات اجرایی آماده بهره‌برداری شد.

سد ۴۳ میلیون مترمکعبی ابیورد با رعایت تمامی شیوه نامه‌ها با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال ساخته شد.

این سد خاکی با هسته رسی و با ارتفاع ۶۲ متر از پی و بستر رودخانه و طول تاج ۱۷۵ متر در جنوب شرقی شهرستان درگز واقع شده و ظرفیت ذخیره سازی آن ۳۱ میلیون مترمکعب از رواناب رودخانه است و تونل انتقال آب این سد نیز ظرفیت عبور ۵۰ متر مکعب آب در ثانیه را دارد.

تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستا‌های این محدوده، مدیریت سیلابها، تأمین آب مورد نیاز صنایع فعال در منطقه و همچنین گلخانه‌ها از اهداف ساخت سد ابیورد عنوان شده است.

منبع: صدا و سیما 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد مقدم
۱۷:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
سلام این سد کی افتتاح بشه خدا میدونه مثل تونل میمونه برای نوه های ما بعدشم چرا از مشکلات سد نمیگن چرا نمیگن که سد سوراخه
آخرین اخبار