افتتاح بزرگترین مرکز کشت بافت آذربایجان شرقی

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی بزرگترین مرکز بیوتکنولوژی کشت بافت آذربایجان شرقی افتتاح شد.

 مرکز کشت بافت آذربایجان شرقی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده قادر است سالانه ۶۰۰ هزار اصله نهال پایه رویشی از طریق کشت بافت را تولید کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این مرکز عاری از ویروس بودن را یکی از ویژگی‌های این نوع کشت دانست و بیان کرد: در حال حاضر میزان تولید نهال در استان ۱۵۰ هزار اصله است که با بهره برداری از این مرکز میزان آن به ۷۵۰ هزار اصله نهال می‌رسد.

آقای فتحی در خصوص اهمیت کشت بافت گفت: اگر بذر یک میوه خوب را کشت کنیم به دلیل تفرق صفات میوه‌ای که از درخت آن حاصل می‌شود صفاتی مشابه با میوه‌های درخت اصلی ندارد اما در کشت بافت می‌توان دقیقا صفاتی که در میوه‌های درخت مادر وجود دارد را در محصولات درخت جدید مشاهده کرد.

وی افزود: ما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شدیم و باید از نهال‌هایی استفاده کنیم که در برابر شرایط سخت و نامساعد مقاوم باشند که با شرایط موجود این امکان وجود ندارد اما با روش‌هایی که در مراکز بیوتکنولوژی وجود دارد می‌توان این اقدامات را انجام داد.

آقای فتحی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه دانش بنیان کردن بخش کشاورزی گفت: در سال گذشته دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در استان به بهره برداری رسید و ۳۷ شرکت دانش بنیان در آنجا مستقر شدند و در حال فعالیت هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: مراکز دانش بنیان پیش نیاز تحول در عرصه کشاورزی هستند و اگر می‌خواهیم غذای مورد نیاز مردم را تهیه کنیم باید از طریق دانش بهره وری را در این حوزه بالا ببریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.