نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نگرانی‌هایی از تغییر مرز‌ها در توافقات پشت پرده ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد

شاوردیان گفت: با توجه به توافقات پشت پرده نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نگرانی‌هایی در خصوص تغییر مرز‌ها وجود دارد.

آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تحولات صورت گرفته در مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: با توجه به توافقات پشت پرده‌ای که نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان انجام داده‌اند نگرانی‌هایی در خصوص تغییر مرز‌ها و نقشه‌ها در قفقاز جنوبی وجود دارد.

وی اظهار کرد: بر اساس توافق نوامبر که بعد از جنگ ۴۴ روزه صورت گرفت این توافق خارج از آن بندهاست. ما به عنوان یک ایرانی دستگاه سیاست خارجی‌مان باید هوشیارتر باشد، چون با این رویه که روسای این دو کشور پیش گرفتند احتمال ایجاد کریدور زنگزور احساس می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: با اینکه مقامات جمهوری ارمنستان همیشه می‌گویند مخالف کریدور زنگزور هستیم، اما شواهد نشان می‌دهد که قدم به قدم به این کریدور نزدیک می‌شویم که این به ضرر جمهوری اسلامی ایران است چرا که حضور ما را در قفقاز جنوبی محدود می‌کند و به ضرر کریدور جنوب به شمال است و این عوامل به کریدور جاده ابریشم که از بالای سر ایران از شرق آسیا تا غرب اروپا کشیده شده، کمک می‌کند.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس درباره کریدور جنوب به شمال گفت: کریدور جنوب به شمال از کشور هند، چابهار و از ارمنستان به جنوب گرجستان، دریای سیاه و به کشور‌های اوراسیا و غرب اروپا امتداد دارد و به ما برای تبادلات اقتصادی، تجاری و ترانزیت کمک می‌کند و این امر به نوعی دور زدن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که ما بیش از چهار دهه است درگیر این تحریم‌ها هستیم.

شاوردیان اضافه کرد: متاسفانه عناصر ثالثی که در قفقاز جنوبی حضور دارند مثل رژیم صهیونیستی و همچنین گسترش ناتو از عواملی هستند که دسترسی ما را به حوزه اوراسیا محدود می‌کنند و این امر از نظر سیاسی، اقتصادی و استراتژیکی به ضرر ما است و امیدواریم عضو دائمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشیم.

وی ادامه داد: مسئولان سیاست خارجی ما نسبت به تحولاتی که شروع شده باید هوشیارتر از قبل باشند چرا که به عنوان یک جنگ سفید، دارند آرام آرام تغییراتی در نقشه جغرافیایی این منطقه انجام می‌دهند لذا ما باید بتوانیم برای منافع ایران و ارمنستان که قدمت سه هزار ساله دارد و ارتباطات و اشتراکات فرهنگی زیادی بین دو کشور وجود دارد، قدم‌های خوبی برداریم.

شاوردیان اظهار کرد: در صورت واگذاری قره باغ به جمهوری آذربایجان آن‌ها قدم به قدم جلو می‌روند و اگر این منطقه واگذار شود احتمالا جمهوری آذربایجان بحث جمهوری زنگزور و بعد کریدور یا دالان زنگزور و یا کریدور‌های دیگر را مطرح می‌کند، چون می‌خواهند از طرف اروپا، ترکیه، نخجوان و جمهوری آذربایجان راه ارتباطی برقرار شود و این دسترسی ما را به اوراسیا، دریای سیاه و گرجستان محدودتر می‌کند در صورتی که ترکیه از طریق نخجوان و خاک ایران با جمهوری آذربایجان ارتباط دارد و نیازی نیست که این تغییر و تحولات مرزی را در منطقه داشته باشیم. الان سالیان سال است که این کریدور از طریق نخجوان، ایران و جمهوری اذربایجان است، اما احساس می‌شود که آن‌ها به دنبال جمهوری ساختگی زنگزور و حذف ایران از این مبادلات تجاری و قفقاز جنوبی هستند و متاسفانه در کشور‌هایی که در این حوزه هستند رژیم صهیونیستی نقش فعالی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
لازم نیست ارمنستان قره باغ را به آذربایجان ببخشه
آذربایجان بعد سی سال زمین های اشغال شده خودشو پس گرفت
ضمنا اونایی که الان کاسه داغ تر از اش شده اند به فکر منافع هم کیشان متجاوز و قاتل خودشون هستن نه منافع کشور عزیزمون ایران
وگرنه هستن جوانان باغیرت آذربایجان ایران و وارثان لشکر عاشورا که هر لحظه حاظرند به خاطر ایران عزیز رشادت ها و حماسه ها خلق کنند
یاشاسین ایران یاشاسین اذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ارتش نیرو زمینی یکبار با رزمایش تو شمال غرب کشور براشون پیام فرستاده که مرزهای بین المللی تغییر پیدا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به دولت ارمنستان علنا و نه بصورت محرمانه در این باره هشدار داده شود . که مردم ارمنستان هم اطلاع داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
یاشاسین آذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
البته که یاشاسین اذربایجان خودمون ولی نه یاشاسین اسراییل و علیف
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
ترکیه وآذربایجان دلشون برای مانسوخته.دنبال منافع خودشون.حتی اگه بهاش ازبین رفتن خط مرزی با یه کشوری مثل ارمنستان باشه.همین الآنم جمهوری آذربایجان با کامیوندارای ایرانی رفتار زشتی داره.وپول زیادی هم میگیرن.ساده نباشین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
ارتش ایران وارد ارمنستان نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
حیف که ارتش و نیروهای مسلح از تو و امثال تو حرف شنوی نداره خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
DNA
۲۱:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
خدایا شکرت ببین کی دیگه برای ما کشور شدن دو تا استان های قدیمی ایران شدن کشور لعنت به عهدنامه گلستان و ترکمنچای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
لعنت به بی بخاری پهلوی که وقتی معاهده تموم شد اونجارو پس نگرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان میخواد راه زمینی ما با خودش رو قطع کنه
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۸:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
هر دو منطقه متعلق به ایران است. دولت هاشمی بیخود ای دو کشور را به رسمیت شناخت.
Iran (Islamic Republic of)
تورک
۱۳:۱۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
کریدور زنگه زور افتتاح میشه و استان های شمال غرب(آذربایجان شرقی.غربی و اردبیل) از کربدور به جاده بین المللی وصل میشن و پیشرفت میکنن. دشت مغان از این جاده میتونه محصولات صادر کنه. مناطق مرزی که جز بی امکانات ترین جاهای ایرانه میتونه پیشرفت کنه. یاشاسین آذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
خوب این حرفت که واقعیت هست چون اگر تو کاری نکنی و دست روی دست بگذاری دیگران از تو پیشی خواهند گرفت.
واقعیت اینه هر کسی به فکر خودش هست و ایران دیر به فکر افتاد.
اما ماهی رو هر وقت از آب بگیری:
می میره!؟
از شوق بالا پایین می پره!؟
تازست؟!
بستگی داره دیدگاهت چی باشه.
تو آنی که می اندیشی
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۲:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
یاشاسین آذربایجان
آخرین اخبار