سند بنای قجری در سمنان به نام میراث‌فرهنگی استان صادر شد

سرپرست حقوقی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: سند مالکیت دروازه ارگ سمنان، از بناهای دوره قاجار به نام این اداره کل واگذار شد.

یحیی پور، سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: سند ۶ دانگ عرصه و اعیان دروازه ارگ سمنان به مساحت ۷۱۱ مترمربع به نام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان صادرشد.

سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: صدور سند دروازه ارگ سمنان به‌نام اداره کل میراث‌فرهنگی استان، پس از اخذ مجوز گواهی بند «د» ماده ۲۶ آئین‌نامه اموال دولتی از طریق اداره کل اموال دولتی (وزارت امور اقتصادی و دارایی) و ابطال اسناد مالکیت قبلی، در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

وی افزود: روند صدور و تغییر بهره‌برداری سند دروازه ارگ با مساعدت مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و ریاست اداره ثبت‌اسناد املاک شهرستان سمنان و همکاری کارشناسان دستگاه‌های مربوطه، انجام شد و اصل سند مالکیت در خزانه اموال اداره کل امور دارایی و اقتصادی استان سمنان است.

دروازه ارگ یا میدان ارگ مربوط به دوره قاجار است و این بنا در تقاطع خیابان طالقانی و خیابان شیخ فضل‌الله نوری در مرکز سمنان واقع‌است. بنای اصلی دروازه از آجر به ارتفاع بیش از هفت متر ساخته‌شده و یکی از شاهکارهای این بنای تاریخی، سر در جالب‌توجهی است که در آن تصویر تاریخی نبرد رستم و دیو سپید به طرز خیره‌کننده روی کاشی هفت‌رنگ منقوش است.

کتیبه‌های این بنا از آثار سید محمدباقر طباطبایی سمنانی هنرمند مشهور سمنان در دوران قاجاریه است و درهای دروازه ارگ از چوب‌های قطور با گل‌میخ‌های آهنی تشکیل‌شده و این اثر به شماره ۳۹۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.