ممنوعیت شنا در دریاچه سد‌ها و تأسیسات آبی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: همه سازه‌ها و تاسیسات آبی مناطق ممنوعه شنا محسوب می‌شوند

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه همه سازه‌ها و تاسیسات آبی مناطق ممنوعه شنا محسوب می‌شوند و امکان پایش دائمی همه این اماکن وجود ندارد، گفت: از مردم درخواست می‌شود که هشدار‌های لازم را در این مورد جدی بگیرند و از شنا کردن در این محدوده‌ها خودداری کنند.


محمود چیتیان افزود: برخلاف باور عموم، شنا در دریاچه سدها، کانال‌های آبیاری و سایر تأسیسات و سازه‌های آبی، بسیار خطرناک و مرگ‌آفرین است.


او تصریح کرد: سطح آب سد‌ها اغلب آرام است و مانند دریا امواج بزرگ در آن‌ها دیده نمی‌شود، اما جریان‌های زیرسطحی و مکش آب در سطح زیرین دریاچه سدها، فشار بسیار بالاتری نسبت به آب دریا دارد که این امر تنفس را دچار مشکل کرده و فشار زیادی به بدن شناگر وارد می‌کند به‌طوری‌که حتی بهترین شناگران در این آب‌ها غرق شده‌اند.


معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: وجود ریشه و شاخه درختان و نبودنِ دید کافی و امکان برخورد با اجسام سفت و نوک‌تیز، وجود تغییرات دمایی شدید در لایه‌های مختلف مخزن که منجر به اسپاسم عضلانی می‌شود و همچنین شرایط رسوبی، دریاچه سد‌ها را به محل نامناسبی برای شنا تبدیل می‌سازد.


چیتیان با اشاره به این که دیواره‌ی کانال‌ها دارای شیب تند و لزج بودن است، خاطر نشان کرد: نوع طراحی کانال‌های آبیاری کشاورزی با استخر و مکان‌های تفریحی کاملاً متفاوت است، به‌طوری‌که حجم آب زیادی با دبی متغیر در کانال‌ها جریان دارد و این کانال‌ها بسیار عمیق و شدت جریان آب در آن‌ها بالا بوده و در برخی مکان‌ها به دلیل وجود برخی سازه‌ها نظیر سیفون در طول کانال در صورت بروز حادثه امکان نجات و امدادرسانی نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.