راشاتودی:

ایران به دنبال تبدیل شدن به سکوی تجاری گاز منطقه‌ای است

رسانه روسی در گزارشی نوشت هدف ایران تبدیل شدن به یک سکوی اصلی تجارت گاز منطقه‌ای برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست.

پایگاه خبری راشاتودی در گزارشی به نقل از منابع ایران نوشت که جواد اوجی، وزیر نفت روز چهارشنبه اعلام کرد ایران به دنبال ایجاد یک هاب گازی با همکاری شرکای تجاری اوراسیای این کشور است. این اقدام بخشی از تلاش‌های تهران برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و ارتقای جایگاه خود در بازار جهانی انرژی است.

راشاتودی در ادامه گزارش خود تاکید کرد: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است که با وجود تهدید و تحریم‌های ثانویه آمریکا، بیشتر انرژی خود را به بازار‌های آسیایی می‌فروشد. پروژه جدید برای منطقه عسلویه در جنوب استان بوشهر در نظر گرفته شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: وزیر نفت ایران با تاکید بر اینکه شرایط برای رسیدن به این هدف مهیاست، گفت که با داشتن ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی و به لطف همکاری ترکمنستان، روسیه و قطر در تلاش هستند تا به هاب گاز تبدیل شوند.

راشاتودی می‌نویسد، این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که تهران خرید انرژی از همسایه خود ترکمنستان را افزایش داده است و ظرفیت واردات روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعب گاز را دارد. میادین اصلی گاز ایران در جنوب متمرکز شده‌اند و نیاز به واردات از همسایه شمالی خود به ویژه در فصل زمستان دارد.

ایران همچنین همکاری‌های انرژی با روسیه را تقویت کرده است که به گفته اوجی می‌تواند به اهداف تبدیل شدن به هاب انرژی جمهوری اسلامی کمک کند. دو کشور سرمایه‌گذاری مشترکی در زمینه اکتشاف و تولید، قرارداد‌های مبادله فناوری و قراردادی برای ساخت مشترک خطوط لوله نفت از ایران به عمان و پاکستان دارند. ماه گذشته، تهران و مسکو دو قرارداد همکاری بزرگ و هشت یادداشت تفاهم را امضا کردند که همه موارد از انرژی و فناوری تا ایجاد بازار مشترک را پوشش می‌دهد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اخیرا اعلام کرد که دو طرف در حال گفتگو در مورد ایجاد یک پلتفرم تجارت الکترونیکی گاز در جنوب ایران هستند. به گفته نواک، روسیه و ایران به گسترش همکاری‌های انرژی ادامه داده‌اند و گازپروم روسیه در حال بررسی توسعه مشترک میدان‌های کیش و پارس شمالی با ایران و به دنبال آن پروژه مایع‌سازی گاز و عرضه آن به بازار‌های جهانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
ایران سربلند با مردمان غیور دوستت دارم
آخرین اخبار