پکن احیای روابط اقتصادی و دیپلماتیک با سئول را خواستار شد

سفیر چین در کره جنوبی از مقامات این کشور خواست روند تفرقه میان دو کشور را متوقف کنند.

آمریکا برای ایجاد بازدارندگی در برابر اتحاد جماهیر شوروی اقدام به تقویت روابط با چین در ۱۹۷۹ کرد. با این حال، با فروپاشی شوروی در ۱۹۹۱ از جنبه رئالیست حمایت واشنگتن از پکن منطق خود را از دست داد، اما توهمات لیبرالی در سیاست خارجی آمریکا باعث شد این کشور همچنان به سیاست تعامل با چین و قدرتمند شدن این کشور ادامه دهد. نتیجه این سیاست اکنون ظهور قدرتی همتراز با آمریکا در شرق آسیا و به چالش کشیده شدن هژمونی ایالات متحده در نظام بین الملل شده است. اکنون واشنگتن می‌کوشد با گسترش روابط با متحدانش در شرق آسیا از جمله ژاپن و کره جنوبی در برابر پکن ایجاد بازدارندگی کند، سیاستی که به مذاق چین خوش نمی‌آید. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، شینگ هایمینگ، سفیر چین در سئول به مقامات کره جنوبی درباره گسترش مناسبات با آمریکا و کاهش پیوند با پکن هشدار داد. 

بر این اساس، هایمینگ تاکید کرد: کره جنوبی ممکن است در رقابت میان چین و آمریکا بر روی طرف اشتباه شرط بندی کند. ما از مقامات سئول می‌خواهیم تا روند جداسازی میان خود و ما را متوقف ساخته و روابط اقتصادی و دیپلماتیک را احیا کند. 

سفیر چین این سخنان را در دیدار خود با لی جا میونگ، رهبر حزب مخالف دولت کره جنوبی ابراز داشت. لی جا میونگ یکی از بزرگترین منتقدان یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی است و او را به ایجاد روابط دیپلماتیک یک طرفه و غیرمتعادل با آمریکا با هزینه کردن روابط چین متهم می‌کند. این در حالی است که پکن بزرگترین شریک تجاری سئول محسوب می‌شود. 

سفیر چین با متهم کردن دولت کره جنوبی به ایجاد مشکلات در روابط دو جانبه با بی احترامی به منافع ملی پکن درباره مسئله جزیره تایوان، سئول را تحت نفوذ ایالات متحده خواند. وی در این باره گفت: ما اکنون شاهد مشکلات زیادی در روابط میان دو کشور هستیم و صادقانه باید گفت این مشکلات از جانب چین نیست. ما امیدواریم که کره جنوبی صادقانه به منافع ما درباره جزیره تایوان احترام بگذارد. 

وی در پایان هشدار داد: ما نگران داوری‌های اشتباه درباره چین به دلیل مداخله عوامل خارجی از جمله فشار‌های آمریکا هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار