کوبا: ادعا‌ها درباره همکاری با چین برای جاسوسی از آمریکا صحت ندارد

معاون وزیر خارجه کوبا ادعای نشریه وال استریت ژورنال درباره همکاری هاوانا و پکن برای جاسوسی از واشنگتن را رد کرد.

کوبا از ۱۹۶۲ و پس از بحران موشکی که به واسطه استقرار موشک‌های میانبرد شوروی در خاکش ایجاد شد تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد. گرچه بیش از ۳۲ سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌گذرد، اما واشنگتن به دلیل پایبندی به دکترین مونروئه که نیمکره غربی را حیات خلوت این کشور می‌داند و تخطی کوبا از این دکترین، برای هشدار به سایر کشور‌های قاره آمریکا درباره همکاری با سایر قدرت‌های بزرگ همچنان تحریم‌ها علیه هاوانا را حفظ کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌های غربی از همکاری دوباره کوبا اینبار با چین حکایت دارد. 

به نقل از تله تریدر، کارلوس فرناندز دی کاسیو، معاون وزیر خارجه کوبا امروز گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر همکاری کوبا و چین به منظور جاسوسی از آمریکا را به شدت رد کرد. 

وی در این رابطه گفت: گزارش وال استریت ژورنال درباره پیشنهاد کوبا به چین برای استفاده از خاک این کشور به منظور جاسوسی از ایالات متحده کاملا دروغین و بی اساس است. 

دی کاسیو با رد شدید اتهامات وارده به کشورش، آن را اشتباهی دانست که برای توجیه تشدید بی سابقه محاصره، بی ثباتی و تجاوز به کوبا ساخته شده است. وی تاکید کرد: ما پیش‌تر نیز مکررا از سوی مقامات آمریکایی شاهد ساخته شدن چنین دروغ‌هایی بوده ایم. 

کاخ سفید نیز در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال آن را رد کرده و ادعا‌های مطرح شده را نادرست خواند.

گفتنی است نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال دیروز (پنج شنبه) در گزارشی ادعا کرد دولت کوبا موافقت خود را با میزبانی از تجهیزات استراق سمع چین به منظور اجازه دادن به پکن به منظور رهگیری تماس‌های الکترونیک از آمریکا اعلام داشته است. 

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود مدعی هستند این توافق به صورت اصولی انجام شده و دولت چین چند میلیارد دلار به کوبا به دلیل همکاری در این زمینه پرداخت کرده است. 

این مقامات می‌گویند: استقرار این تجهیزات پیشرفته چینی در کوبا، به پکن این توانایی را می‌دهد که اقدام به جمع آوری اطلاعات از چندین پایگاه نظامی آمریکا در جنوب شرقی ایالات متحده کند. همچنین چین می‌تواند با این تجهیزات عبور و مرور کشتی‌های آمریکایی را رصد کند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار