افتتاح خانه محیط زیست در سه باب از کتابخانه‌های عمومی استان قزوین

همزمان با دومین روز از هفته محیط زیست کتابخانه‌های عمومی شهدا و امام خمینی (ره) شهر قزوین و کتابخانه عمومی علامه دهخدا شهر الوند، دارای خانه محیط زیست شدند.

همزمان با دومین روز از هفته محیط زیست (۱۶ الی ۲۲ خرداد ماه)، طی همکاری‌های مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل محیط زیست قزوین، برنامه ریزی‌های مدونی برای افزایش فعالیت‌های مشترک انجام شد که در این راستا سه باب از کتابخانه‌های استان قزوین دارای خانه محیط زیست شدند.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در مراسم افتتاح این خانه‌های محیط زیست ضمن اشاره به اهمیت حفظ و حراست از طبیعت، اظهار داشت: خانه‌های محیط‌زیست بستر اصلی برای مطالبه‌گری، گفتگو و حل مشکلات محیط‌زیستی خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویکرد‌های دولت، مردمی سازی مقوله محیط زیست است و با توجه به اینکه باید در فعالیت‌های محیط زیستی مردم رکن اصلی باشند کتابخانه‌های عمومی به عنوان دانشگاه‌های مردمی در این زمینه می‌توانند نقشی تعیین کننده و اثرگذار داشته باشند.

محمدبیگی با بیان اینکه خانه محیط زیست محلی برای کنشگری فعالان زیست‌محیطی و زمینه‌ای برای آموزش، پژوهش و رفع چالش‌های زیست محیطی خواهد بود، اضافه کرد: این خانه‌ها فرصت را برای افراد فراهم می‌کنند تا دغدغه‌های محیط زیست، سلامت و حفظ محیط زیست مبتنی بر معیار‌ها و استاندارد‌های متعالی را مطرح کنند که راه اندازی خانه‌های محیط زیست در کتابخانه‌های عمومی ترکیبی زیبا وموثر در راستای افزایش فرهنگ مطالعه و دانش افزایی در رابطه با طبیعت و زیست بوم را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت محیط زیست، نقش مردم و مدیران استانی و اصل ۵۰ قانون اساسی در این حوزه، اظهار داشت: مردم و به ویژه جوانان دغدغه صیانت و حفاظت از محیط زیست را دارند از این رو تاسیس این خانه‌ها در کتابخانه‌های عمومی موجب می‌شود به راهکار‌هایی برای حل معضلات و مشکلات محیط زیست برسیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با بیان عدم محدودیت تعداد در ایجاد خانه‌های محیط زیست، عنوان کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری تمامی کتابخانه‌های عمومی استان قزوین را مجهز به خانه محیط زیست کنیم.

سعیده خضیر مدیرکل محیط زیست استان قزوین نیز در این جلسه ضمن تقدیر از نگاه ارزشمند و حمایتگرانه‌ی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به مقوله محیط زیست اظهار داشت: دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند در حفظ محیط زیست کشور موفق باشند و مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند از محیط زیست خود حفاظت کنند.

وی یادآور شد: ارتباط معناداری بین کتابخانه‌های عمومی و تشکل‌های محیط زیست وجود دارد و ایجاد خانه‌های محیط زیست در کتابخانه‌ها موجب ارتقای دانش زیست محیطی مردم می‌شود و این امر می‌تواند میزان مشارکت مردم در مسائل مربوط به این حوزه را افزایش داده و محیط زیستی سالم به ارمغان آورد.

هفته «محیط زیست» سال ۱۴۰۲با شعار «نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی» نام گذاری شده است و در این راستا اولین روز از هفته محیط زیست (۱۶ خرداد) به نام دیپلماسی جهانی- منطقه ای، مدیریت تغییر اقلیم و آب، اجرایی نمودن راهکار‌های کاهش گردوغبار، ۱۷ خرداد روز تنوع زیستی و حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض با مشارکت جوامع محلی، ۱۸ خرداد روز محیط زیست، محیط بان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ۱۹ خرداد روز محیط زیست، رسانه، آموزه‌های دینی، مسئولیت اجتماعی همگانی و خانواده، ۲۰ خرداد روز محیط زیست، صنعت سبز، پسماند و پیشرفت پایدار دانش بنیان، ۲۱ خرداد روز محیط زیست، اقتصاد دریا محور، گردشگری تالاب ها، اشتغال، تسهیل فرآیند‌ها و رشد تولید و ۲۲ خرداد روز محیط زیست، فناوری‌های نوین، سمن‌ها و مشارکت‌های داوطلبانه مردمی نامگذاری شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.