سفر گزینه احتمالی دبیرکلی ناتو به آمریکا

نخست وزیر دانمارک که یکی از گزینه‌های اصلی دبیرکلی ناتو است برای دیدار با بایدن به آمریکا رفت.

«مته فردریکسن» نخست وزیر دانمارک، روز دوشنبه با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار خواهد کرد، در همین حال گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کاخ سفید از این دیدار برای بررسی او به عنوان اولین دبیرکل زن ناتو استفاده خواهد کرد.

براساس گزارش رویترز، به گفته دیپلمات ها، فردریکسن، ۴۵ ساله، به عنوان یک مدعی جدی برای جایگزینی ینس استولتنبرگ، که قرار است در ماه سپتامبر از ریاست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کناره گیری کند، ظاهر شده است.

او سال گذشته به عنوان حامی سرسخت اوکراین در جنگ با روسیه، در صحنه بین‌المللی قرار گرفت و به تلاش‌هایش برای تقویت وحدت غرب در مواجهه با مناقشه ادامه داد.

یوناس گار استور، نخست وزیر نروژ هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره فردریکسن به عنوان نامزد بالقوه برای پست دبیرکلی ناتو گفت: می توانم زمان زیادی را صرف گفتن چیز‌های خوب در مورد مته فردریکسن کنم. او یکی از ماهرترین سران کشور‌های اروپایی است.

او گفت: «در اروپا برای کار‌هایی که او به عنوان نخست وزیر انجام داده و برای شخصی که در همکاری‌های بین المللی انجام داده است احترام زیادی قائل هستند.»

اما مانع اصلی برای نامزدی احتمالی او این است که دانمارک مدت‌ها در هزینه‌های دفاعی عقب مانده است. تحت فشار قرار می‌گیرند تا هزینه‌های نظامی را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برساند که هدفی کلیدی برای کشور‌های عضو ناتو است. اما در ماه دسامبر، فردریکسن و دولت مرکزی جدیدش طرحی را برای دستیابی به هدف ناتو تا سال ۲۰۳۰ طراحی کردند.

دانمارک هفته گذشته همچنین از سرمایه گذاری‌های سنگین در حوزه دفاعی طی ۱۰ سال آینده و افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد که به گفته دولت به طور موقت به دستیابی به هدف ناتو در سال جاری و سال آینده کمک خواهد کرد.

فردریکسن، سیاستمدار حرفه‌ای که همچنین رئیس حزب سوسیال دموکرات است، در سال ۲۰۱۹ به جوان‌ترین نخست وزیر دانمارک تبدیل شد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار