هجوم گروهی از ملخ‌های مراکشی به مزارع کشاورزی فلارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزارتایی، از فاز مهاجر ملخ مراکشی به مزارع شهرستان فلارد خبر داد.

فرشید شبانی اظهار داشت: نهم خردادماه امسال مزارع روستا‌های ابو اسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزار تایی از فاز مهاجر ملخ مراکشی قرار گرفتند که از سمت مراتع شهرستان سمیرم به این مزارع وارد شدند.

وی افزود: ملخ مراکشی یکی از ملخ‌های بومی و ساکن است که در برخی سال‌ها نظیر امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و تغذیه‌ای وارد فاز مهاجر شده که به صورت دستجات بزرگ به مزارع و مراتع و حتی باغات هجوم آورده و خسارات جبران ناپذیری ایجاد می‌کنند.

شبانی اضافه کرد: در حال حاضر، سطوح آلوده منطقه مورد نظر به این آفت خطرناک، ۱۰۰ هکتار زراعی و ۱۰۰ هکتار مراتع منابع طبیعی می‌باشد که از ۱۰۰ هکتار مزارع، ۲۰ هکتار عدس و نخود دیم، ۴۰ هکتار جو و ۴۰ هکتار گندم می‌باشد. درصد خسارت در حبوبات ۳۰ تا ۴۰ درصد و در غلات ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی بیان کرد: تاکنون با به کارگیری پنج تا هفت دستگاه تراکتور و سم پاش پشت تراکتوری و کارگر سم پاش، حدود ۵۰ هکتار مبارزه صورت گرفته و سایر سطوح زراعی نیز تا فردا بعداز ظهر سم پاشی خواهد شد.

شبانی گفت: در صورتی که در مبارزه تاخیر انجام میشد نزدیک ۷۰۰ تا هزار هکتار مزارع پایین دست تا پایان هفته مورد هجوم قرار می‌گرفتند پیش بینی می‌گردد تا پایان مبارزه دو هزار میلیون ریال اعتبار جهت سم و سمپاشی هزینه گردد که تمامی از اعتبارات استانی حفظ نباتات استان می‌باشد.

وی ادامه داد: هماهنگی عملیات مبارزه با همکاران جهاد کشاورزی شهرستان فلارد و تحت نظارت مدیریت حفظ نباتات صورت گرفته است میزان خسارت این آفت در مزارع آلوده، پنج هزار و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد می‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار