هیات انتخابات ترکیه پیروزی اردوغان را رسماً تایید کرد

هیات انتخابات ترکیه نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تأیید و اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رییس جمهور آتی این کشور است.

 هیات انتخابات ترکیه نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تأیید و اعلام کرد که رجب طیب اردوغان که در دو دهه گذشته یک نیروی مسلط در سیاست ترکیه بوده است، برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور این کشور توانست در رقابت‌های انتخاباتی پیروز شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه گفت که پس از بررسی‌های نهایی به اعتراض‌ها و شکایت‌ها در نهایت مشخص شد که رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات این دوره ۵۲.۱۸ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون توانست ۴۷.۸۲ درصد آرا را از آن خود کند.

ینر همچنین اعلام کرد: با توجه به این نتایج مشخص می‌شود که رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده و نتایج تاییده شده نهایی برای انتشار به روزنامه‌های رسمی ارسال شده است. وی میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه  را ۸۵.۷۲ درصد اعلام کرد.

اردوغان ۶۹ ساله، طولانی‌ترین مدت ریاست جمهوری در ترکیه را در اختیار دارد و اکنون می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ ریاست کند. گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که او قرار است روز شنبه سوگند یاد کند و پس از آن انتظار می‌رود ترکیب کابینه جدید خود را اعلام کند.

اردوغان با انبوهی از چالش‌های داخلی، از اقتصاد آسیب دیده گرفته تا فشار برای بازگرداندن میلیون‌ها پناهجوی سوری و بازسازی مناطق زلزله دیده در ماه‌های گذشته مواجه است. سرمایه گذاران داخلی و خارجی مترصدند تا ببینند آیا مهمت شیمشک، وزیر دارایی و معاون نخست وزیر سابق، مجدداً به عنوان رئیس سبد اقتصادی منصوب می‌شود، تا نشانه‌هایی از بازگشت اردوغان به سیاست‌های اقتصادی متعارف‌تر دیده شود.

بر اساس آمار‌های رسمی، تورم در ترکیه در ماه اکتبر به رقم خیره کننده ۸۵ درصد رسیده، اگرچه کارشناسان اقتصادی می‌گویند که نرخ واقعی بسیار بالاتر از این ارقام است. منتقدان سیاست‌های اقتصادی اردوغان پایین نگه داشتن نرخ بهره برای ارتقای رشد را عامل این آشفتگی می‌دانند. اقتصاددانان به طور کلی افزایش نرخ‌ها را برای مبارزه با تورم توصیه می‌کنند. لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار