تمدید توافق آتش بس در سودان به مدت ۵ روز

طرف‌های درگیر در سودان با تمدید آتش بس در این کشور به مدت ۵ روز دیگر موافقت کردند.

 پس از پایان مدت توافق آتش بس قبلی، ارتش سودان و نیرو‌های واکنش سریع این کشور برای تمدید آتش بس به مدت ۵ روز دیگر توافق کردند.

به گزارش رویترز، ریاض و واشنگتن در بیانیه‌ای مشترک از موافقت ارتش سودان و نیرو‌های واکنش سریع برای تمدید آتش بس به مدت ۵ روز استقبال کردند.

بر اساس بیانیه مشترک ریاض و واشنگتن که عصر امروز دوشنبه منتشر شد، آمریکا و عربستان سعودی از هر دو طرف درگیر در سودان خواستند تا آتش بس فعلی را تمدید کنند و به نمایندگان سازمان‌های بشردوستانه فرصت بیشتری برای انجام کار‌های حیاتی خود بدهند.

این دو میانجی در بیانیه خود از ارتش سودان خواستند که "بمباران هوایی" را متوقف کند و نیرو‌های واکنش سریع نیز مناطق مسکونی را ترک کنند، زیرا این امر ارائه کمک‌های ضروری به سودانی‌ها را تسهیل می‌کند.

دیروز یکشنبه، ارتش سودان و نیرو‌های واکنش سریع تمایل خود را برای تمدید "توافقنامه جده" برای آتش بس در این کشور پس از کمک این آتش بس به برقراری آرامش و توقف درگیری‌هایی که ۶ هفته پیش بین دو طرف آغاز شد، ابراز کردند.

خارطوم، پایتخت سودان در سایه آتش بس ۷ روزه که به کاهش درگیری‌ها بین دو طرف انجامید، شاهد آرامش بود، اما هنوز کمک‌های بشردوستانه مورد انتظار به میلیون‌ها نفری که در پایتخت گرفتار شده اند، ارائه نشده است.

ساعاتی قبل از اعلام تمدید آتش بس کنونی، ساکنان خارطوم، پایتخت که بیش از ۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، به خبرگزاری فرانسه گفتند که نبرد‌ها در شمال خارطوم در جریان بوده و صدای توپخانه از سمت جنوب به گوش می‌رسد.

در منطقه دارفور غربی وضعیت در حال بدتر شدن است؛ به گونه‌ای که توبی هاروارد، مدیر منطقه‌ای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سودان در حساب توییتر خود نوشت: "نبرد آشکارا تعهدات آتش بس را نادیده می‌گیرد و از اقدامات بشردوستانه جلوگیری می‌کند. "

از ۱۵ آوریل، درگیری بین ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیرو‌های واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو منجر به کشته شدن صد‌ها نفر، آوارگی بیش از یک میلیون انسان در داخل و پناه بردن بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر به کشور‌های همسایه شده است.

بر اساس داده‌های ACLED، تعداد کشته‌ها از زمان آغاز درگیری‌ها به ۱۸۰۰ نفر رسیده است که بیشتر آن‌ها در پایتخت و شهر الجنینه مرکز ایالت دارفور غربی بوده است.

برچسب ها: سودان ، ارتش سودان ، آتش بس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار