رسانه‌های آمریکایی:

پیروزی اردوغان پایان وابستگی به واشنگتن است

رسانه‌های آمریکایی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را احساسات فزاینده ملی‌گرایانه در این کشور و پایان وابستگی به واشنگتن دانستند. 

 روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد اردوغان توانست از بزرگترین چالش سیاسی در زندگی حرفه‌ایش عبور کند و این شرایط به او فرصت خواهد داد تا پنج سال دیگر با مشت آهنین در ترکیه، متحدان غربی را به چالش بکشد. 

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه روسیا الیوم، نیویورک تایمز افزود: اردوغان همواره از بحران‌ها برای گسترش قدرت خودش استفاده می‌کند و در کانون تصمیمات سیاسی داخلی، خارجی و اقتصادی قرار گرفته است و روابط با واشنگتن به ویژه از جمله درباره لغو قرارداد صادرات جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه، همچنان دشوار باقی خواهد ماند. 

روزنامه واشنگتن پست هم پیروزی اردوغان را نشانه قدرت طرفدارانش توصیف کرد که به او وفادار هستند و بیشتر آن‌ها هم از مسلمانان محافظه‌کاری هستند که به نقطه تحول و عامل قدرت دائم در سیاست ترکیه تبدیل شده اند. واشنگتن پست تاکید کرد اردوغان برای دور کردن اقتصاد ترکیه از فاجعه، ماموریت دشواری دارد. 

پایگاه فاکس نیوز هم با انتشار مقاله‌ای با این عنوان که «پیروزی اردوغان برای غرب و جهان چه مفهومی دارد؟» به سلطه احساسات ملی گرایانه بر رای دهندگان در ترکیه اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد ترکیه‌ای‌ها از ملی‌گرایی اردوغان حمایت می‌کنند و در ارزیابی سیاست خارجی شان، به جهان چندقطبی باور دارند که در آن ترکیه قدرتی در کنار بقیه است، زیرا اردوغان با استفاده از ایجاد موازنه در روابط بین کشور‌ها و بازی کردن با رقبای مختلف برای تامین منافع خودش و منافع ترکیه، آنکارا را از غرب دور کرد. با اینکه ترکیه عضو قدیمی در ناتوست، اردوغان تلاش می‌کند سیاست خارجی مستقل در پیش بگیرد و آنکارا را از وابستگی به واشنگتن رها کند. 

شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز هم تاکید کرد ترکیه فرصت تغییر داشت تا شرایط فعلی را که از زمان سلطه حزب اردوغان در سال ۲۰۰۲ ادامه داشته است، تغییر دهد. با اینکه ترکیه متحد ناتوست و انتخابات برگزار می‌کند، اما کشوری که ۸۴ میلیون جمعیت دارد، در سایه حکومت اردوغان، روابط نزدیک با روسیه را حفظ کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
ترکا باید خودشونو برا انتقام آمریکا آماده کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
پیروزی اردوغان با تمام نواقص و خصوصیات بد اردوغان شکست سیاست‌های غرب در منطقه بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
اینا همش فیلمشه ، از دو سر ماجرا همیشه استفاده میکنه
هفت خط تر از این حرف هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
اردغان خیلی تند میره یهو به عذرخواهی میافتد
آخرین اخبار