مشکلی برای تولید گوشت مرغ در کشور وجود ندارد

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد گفت: با توجه به پیک تولید، نگرانی برای تامین گوشت مرغ در کشور نداریم.

آقای امید امینی در خصوص وضعیت تولید مرغ کشور گفت: در اواخر سال گذشته قیمت مرغ به دلیل افزایش عرضه با کاهش قیمت روبرو شد که مرغداران حتی نتوانستند کالایشان را با قیمت مصوب عرضه کنند؛ همین امر در مقاطعی باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شد، در حالیکه تولید باید برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

او افزود: جوجه ریزی در آن مقطع کاهش پیدا کرد تا جایی که در سه تا چهار هفته اخیر شاهد کاهش تولید و عرضه جزیی گوشت مرغ شدیم و همین باعث التهاب در بازار گوشت مرغ شد.

امینی با بیان اینکه اکنون تولید گوشت مرغ کشور افزایش یافته و به وضعیت عادی نزدیک می‌شویم، گفت: با افزایش تولید گوشت مرغ از شرایط التهابی عبور کرده‌ایم تا جایی که اکنون تولید کشور بیش از نیاز بازار است، به طور مثال میزان جوجه ریزی ما در اسفند ۸۵ میلیون قطعه، فروردین ۱۰۷ میلیون قطعه و اردیبهشت ۱۱۴ میلیون قطعه بود که این میزان برای خرداد به ۱۲۰ میلیون قطعه رسیده است.  این وضعیت نشان می‌دهد که تولید گوشت مرغ در خرداد بیش از نیاز کشور است، زیرا در گذشته این میزان تولید برنامه‌ریزی شب عید بود.

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای تولید گوشت مرغ وجود ندارد، گفت: نگرانی برای تولید و عرضه گوشت مرغ در این مقطع و روز‌های آتی وجود ندارد.

 امسال برنامه‌ریزی تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ را داریم

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت واقعی تولید گوشت مرغ کشور را ۳.۵ میلیون تن در سال دانست و افزود: برنامه‌ریزی تولید هر ساله بر اساس تقاضای داخلی است؛ بنابراین امسال برنامه‌ریزی تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ بر اساس کشش و تقاضای بازار داخلی را داریم که در صورت مازاد تولید نیز می‌توانیم برنامه‌ریزی صادراتی داشته باشیم.

او درباره مدیریت قیمت جوجه یکروزه و اجحافی در حق مرغداران گفت: افزایش تقاضا برای جوجه ریزی به معنای افزایش روند تولید است، اما نباید قیمت جوجه یکروزه به جایی برسد که در حق تولیدکنندگان مرغ گوشتی اجحاف شود. اکنون هماهنگی‌هایی بین اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و انجمن جوجه یکروزه در حال انجام است تا قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

اودرباره تاخیر در عرضه نهاده‌های طیور به تولیدکنندگان، گفت: اکنون تامین و عرضه کنجاله سویا و ذرت در سامانه بازارگاه توسط معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است که به اندازه نیاز مرغداران در بازارگاه بارگذاری شود و در اختیار مرغداران قرار گیرد. با توجه به قولی که معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی داده است مشکلی در تامین و بارگذاری نهاده‌ها در سامانه بازارگاه نخواهد بود و طبق روال انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار