کسب رتبه برتر استان یزد در زمینه پوشش غربالگری سرطان روده بزرگ

مسئول بیماری‌های غیر واگیر و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: استان یزد موفق به کسب رتبه برتر غربالگری سرطان روده بزرگ در سطح کشور شده است.

نسیم بهنیافرد پزشک و مسئول بیماری‌های غیر واگیر و سرطان مرکز تشخیص زود هنگام بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: با توجه به شیوع بالا ابتلا به بیماری سرطان در جهان، کشور ایران و استان یزد و شایع بودن ده سرطان شامل؛ سرطان پستان، روده، تیروئید، پروستات و دهانه رحم همچنین دارا بودن رتبه‌های اول تا سوم کشوری در این سرطان ها، برنامه‌هایی در سطح کشور از سوی وزارتخانه در سه سطح پیشگیری و غربالگری، تشخیص زود هنگام و درمان به موقع در حال اجرا است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه غربالگری سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ هم اکنون به دلیل شیوع بالای آن در برنامه‌های کشوری قرار دارد و استان یزد در این سرطان‌ها رتبه اول تا سوم را دارا است، تست‌های غربالگری در سطح یک در مراکز بهداشتی و جامع سلامت به صورت رایگان برای گروه‌های هدف انجام می‌شود.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر تصریح کرد: برای بانوان معاینات دوره‌ای پستان نیز از سوی مراقبین در مراکز بهداشت و پزشکان این مراکز انجام می‌شود که در صورت داشتن علائم و سوابق خانوادگی به مرکز تشخیص زودهنگام سرطان ارجاع داده می‌شوند.

او اظهار داشت: در مورد سرطان دهانه رحم نیز تست پاپ اسمیر در سطح مراکز بهداشتی انجام می‌شود که در صورت داشتن علائم و مثبت شدن تست پاپ اسمیر، بانوان برای اقدامات تشخیصی به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

بهنیافرد بیان کرد: استان یزد موفق به کسب رتبه دوم در زمینه پوشش غربالگری سرطان روده بزرگ در سطح کشور شده است که این تست به صورت بررسی خون مخفی در مدفوع است که در مراکز بهداشتی برای جمعیت تحت پوشش بالای ۵۰ سال انجام می‌شود.

این پزشک مسئول خاطرنشان کرد: در صورتی که تست بررسی خون مخفی در مدفوع فرد مثبت باشد یا علائم خاص گوارشی همچنین سوابق خانوادگی مثبت در زمینه سرطان روده بزرگ داشته باشد به این مرکز برای انجام اقدامات تشخیصی و کمک تشخیصی مثل اندوسکوپی و کولونوسکوپی ارجاع داده می‌شود.

او اظهار داشت: با توجه به اینکه این تست‌های غربالگری در دسترس، ارزان و قابل اعتماد هستند، توصیه می‌شود گروه‌های هدف از جمله افراد بالای ۵۰ سال برای غربالگری سرطان روده بزرگ و بانوان بالای ۳۰ سال برای غربالگری سرطان‌های پستان و دهانه رحم که به مراکز بهداشتی و جامع سلامت مراجعه کنند.

بهنیافرد بیان کرد: تشخیص زود هنگام سرطان‌ها می‌تواند موفقیت درمان را در مراحل اولیه به بیش از ۷۰ تا ۹۰ درصد افزایش دهد.

او تصریح کرد: در مرکز تشخیص زود هنگام سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد کلیه خدمات از جمله اندوسکوپی، کولونوسکوپی، پاپ اسمیر، ماموگرافی، سونوگرافی و سایر تست‌های تشخیصی به همه مراجعین ارائه می‌شود.

پزشک و مسئول بیماری‌های غیر واگیر و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد خاطر نشان کرد: کلیه خدمات در این مرکز طبق تعرفه‌های دولتی و تحت پوشش بیمه‌های پایه و بسته‌های حمایتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
متن خبر چند اشتباه دارد لطفا تصحیح شود .دکتر بهنیافرد هستم