آینده بچه‌های بدون خواهر و برادر/ ظهور خانواده‌های ۳ نفره در ایران

کاهش زاد و ولد علاوه بر اینکه یک تهدید جمعیتی محسوب می‌شود با آسیبهای دیگری نیز همراه است که از آن جمله می‌توان به ظهور خانواده های سه نفره اشاره کرد.

بحران سالمندی در کشور با آسیب‌های فراوانی همراه است که شاید مهم‌ترین آسیب آن، توقف حرکت چرخ توسعه باشد. زیرا، توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای نیازمند نیروی انسانی جوان است.

در همین حال، کاهش زاد و ولد؛ علاوه بر آسیب‌های اقتصادی، می‌تواند تبعات زیانباری در عرصه تحکیم خانواده به دنبال داشته باشد. در واقع، ظهور خانواده‌های تک فرزندی که از آن می‌توان به عنوان خانواده‌های سه نفره نام برد؛ یکی از ترکش‌های کاهش زاد و ولد در کشور است.

وقتی، کمی دقیق‌تر به خانواده‌های سه نفره نگاه می‌کنیم؛ به حقایق تلخ و ناگواری پی می‌بریم. حقایقی مثل بچه‌هایی که از داشتن عمو، دایی، خاله و عمه محروم خواهند شد و آن‌ها را از صله رحم محروم خواهد کرد.

به گفته کارشناسان حوزه جمعیت، اگر قرار باشد روند زاد و ولد در کشور به همین روال پیش برود؛ در سال‌های نه چندان دور وارد سیاه چاله جمعیتی خواهیم شد که بیرون آمدن از آن، شاید غیر ممکن باشد. بنابراین، در فرصت ۷ ساله‌ای که پیش روی خود داریم، باید به سمت افزایش موالید و جوانی جمعیت حرکت کنیم.

آسیب‌های خانواده ۳ نفره

تک فرزند‌ها کمتر با مشکلات مواجه شده و در معرض تجربه کردن شکست، ناکامی، رانده شدن و…، قرار نمی‌گیرند و شرایطی را که لازمه بلوغ روحی و روانی است، تجربه نمی‌کنند. در بسیاری از اوقات از آنجا که دنیای واقعی کاملاً مطابق میل و خواسته این کودکان و پاسخگوی توقعات آن‌ها نیست، دچار سرخوردگی و ناسازگاری می‌شوند.

به علاوه فرزند سالاری مانع شکل گیری شخصیت فعال فرزند می‌شود. شخصیت فعال شخصیتی است که بر اساس آن، فرد نسبت به نگرش و رفتار خود هوشیار است، به راحتی تصمیم گرفته، کار خود را با اعتماد به نفس به پیش برده و آن را به اتمام نیز می‌رساند و کمتر دچار تردید می‌شود.

انزوا و افسردگی در خانواده‌های تک فرزندی

روانشناسان متفق القول بر این عقیده اند که در خانواده‌های تک فرزند، برخورداری از فضای زندگی خانوادگی ممکن نیست. گرایش به انزوا، افسردگی، ضعف در برقراری ارتباط با همسالان، توجه بیش از حد به بازی‌های رایانه‌ای و انفرادی، ترس یا تنفر از حضور در گروه‌های اجتماعی از جمله خصوصیات تک فرزندی است.

اگر قرار باشد روند زاد و ولد در کشور به همین روال پیش برود؛ در سال‌های نه چندان دور وارد سیاه چاله جمعیتی خواهیم شد که بیرون آمدن از آن، شاید غیر ممکن باشد

زندگی در کنار برادر یا خواهر، روحیه جامعه گرایانه کودک را تقویت کرده و مدیریت در روابط اجتماعی را به وی می‌آموزد. هم دلی و هم سویی با افراد خانواده، عشق ورزی و سهولت در برقراری ارتباط با افراد هم سن در جامعه و مدرسه از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرزندان خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند است.

محدودیت روابط اجتماعی در خانواده‌های تک فرزندی می‌تواند دنیای روانی و اجتماعی افراد را محدود جلوه دهد و در این شرایط اگر مشکلی برای فرد به وجود ییاید، ممکن است پیامد‌های تهدید کننده‌ای پدید آورد.

زیرا فرد می‌ترسد با از دست دادن یک نقطه امید و اتکا نتواند به کانون دیگری چشم امید داشته باشد. همچنین وقتی روابط محدود است، جزئیات آن می‌تواند اشتغال ذهنی زیادی برای افراد ایجاد کند.

تبعات تک فرزند بودن

صابر جباری مدیره اداره جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که کودک تک فرزند همچون دیگر کودکانی که خواهر و برادر دارند، نمی‌توانند با دیگران تعامل داشته باشند، گفت: کودک تنها در خانه‌ای زندگی می‌کند که فضای کودکی وجود ندارد، زیرا همیشه تعداد بزرگسالان بیشتر از کودکان است و به دلیل ارتباط کمتر با کودکان و تماس بیشتر با بزرگسالان، نمی‌تواند مقتضای کودکی خود را بروز دهد و آن گونه که لازم است بچگی کند، لذا از نظر روانشناختی دچار اختلال می‌شود.

وی افزود: این کودکان به دلیل نداشتن خواهر و برادر فرصت تجربه برخی از احساسات و چگونگی کنترل و مدیریت آن‌ها را پیدا نمی‌کنند و در مدرسه و سایر محیط‌های اجتماعی دچار مشکلات ارتباطی می‌شوند و در مقایسه با کودکانی که در خانواده چند فرزندی بزرگ شده‌اند، کمتر می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند.

جباری گفت: تک فرزند‌ها به دلیل نداشتن الگویی از جنس مخالف در خانواده، آسیب پذیری بیشتر از لحاظ جنسی و روابط اجتماعی خواهند داشت.

تک فرزند‌ها به دلیل نداشتن الگویی از جنس مخالف در خانواده، آسیب پذیری بیشتر از لحاظ جنسی و روابط اجتماعی خواهند داشتوی افزود: تبعات منفی از دست دادن تک فرزند بر جنبه‌های مختلف سلامت جسمی و روانی والدین، از جمله ابتلاء به افسردگی و بیماری‌های مزمن بسیار بیشتر از خانواده‌های چند فرزند است.

انقراض فامیل و بستگان درجه یک

شاید مهم‌ترین آسیب خانواده‌های ۳ نفره، از بین رفتن و انقراض اقوام و بستگان درجه یک باشد. نداشتن خاله، عمه، دایی و عمو، و در پی آن نداشتن بچه‌هایی از جنس اقوام که بتوان با آن‌ها گفتگو کرد، به تفریح و مسافرت رفت و…، به قدری آسیب زا خواهد بود که شاید به آسانی قابل درک نباشد. اما، واقعیت این است که نمی‌توان زندگی بدون صله رحم را یک زندگی موفق دانست. زیرا، تنهایی افراد با آسیب‌های زیادی همراه است که نمی‌توان نسبت به این معضل بی اعتنا بود.

تصور کنید تک فرزند خانواده هستند و قرار است ازدواج کنید. آیا از خودتان نمی‌پرسید حالا باید کارت دعوت عروسی را برای چه کسی بفرستم؟!

مگر می‌توان جشن و شادی را بدون اقوام درجه یک برپا کرد. بنابراین، در همان ابتدای زندگی مشترک، دچار افسردگی می‌شوید.

نقش مسائل اقتصادی در بروز خانواده‌های تک فرزندی

تأمین نیاز‌های مالی برای داشتن یک زندگی بدون دغدغه مالی و اقتصادی، موضوعی است که نمی‌توان آن را منکر شد. بنابراین، متولیان امور بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که تشکیل زندگی مشترک و فرزندآوری، در کنار زمینه‌های فرهنگی، نیازمند توجه به مباحث اقتصادی نیز هست تا شرایط تشکیل خانواده را آسان‌تر سازد. قطعاً، فرهنگسازی بدون توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی جوانان، نمی‌تواند به اجرای موفق جوانی جمعیت خوشبین کند.

افزایش سن ازداوج و کاهش فرزندآوری، دو مقوله به هم پیوسته هستند که نمی‌توان آن‌ها را جدا از یکدیگر مورد بررسی قرار داد. زیرا، به دنبال افزایش سن ازدواج، دیگر میل و رغبتی برای داشتن فرزند وجود ندارد و ما با زوجین سن بالا و بدون فرزند مواجه می‌شویم که شاید برخی از آن‌ها حاضر شوند یک فرزند داشته باشند و در نهایت با ظهور خانواده‌های ۳ نفر مواجه می‌شویم.

منبع: مهر

برچسب ها: تک فرزندی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۷ دی ۱۴۰۲
مهریه و گرانی سکه مانع ازدواج است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۲
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
به نام خدا
لعنت بر غرب پرستان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
تورم رو بیارین پاییییین که مردم بچه دار بشن که کشور رو به پیرییییی نره رو به جوووووونییییی بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
شما دولت جنس تورم بیارین پایین از شما پایین آوردن قیمت ها از مردم هم بچه دار شن آخه با ین خرج گرون توقع دارین مردم مثه قدیم ۱۰ فرند دار بشن خب معلوم تک فرزندن میش مثه خودم که ی دختر دارم ۴۰ ساله مجرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
یه بچه هم زیادیه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۳:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
کیلیدی‌ترین رکن حفظ یک تمدن و بهبود شاخص‌های اقتصاپی در بلند مدت ، «افزایش جمعیت» هست. یکی از مضرات مدرنیته و سبک زندگی غربی ، نرخ فرزندآوری پایین هست که در غرب با پذیرش پناهجو سعی در جبران کمبود جمعیت و مقابله با آثار زیان‌بار اون دارند
Iran (Islamic Republic of)
حبیبی
۲۳:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
والا در دوره ما گفتند فرزند کمتر زندگی بهتر در زایمان اگه بچه سوم وچهارم ماوردیم پرستار تف بهرویمان مکردن نمیتونم چهشد همه طرفدار بچه شدهاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
سرمایه و پشتوانه دولت و کشور افزایش زاد و ولد و جمعیت هست که متاسفانه فعلا دولت با حمایت بی جا از بعضی تولیدکنندگان مظلوم نما و به ظاهر زیان ده، خواسته یا ناخواسته با افزایش جمعیت مقابله میکنه، اگر تولید کننده ای تولید برایش صرفه نداره باید جمع بشه و به با هر قیمتی تولید را ادامه ندهد که البته زیان دادن فقط دروغی بیش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
فعلا دولت و مجلس فقط دارند خودشون را توجیه میکنند و تولیدکنندگان در هر زمینه ای، البته با حمایت دولت و مظلوم نمایی تولید کنندگان از خودرو گرفته تا تولید کننده آدامس فقط به فکر چپاول جیب مردم هستند و مردم را به شدت در منگنه قرار دادند، مردم شدند گاو شیرده برای اینها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
بهتر
هم اب و هم برق و هم گاز کمتر استفاده میشه و هم جاده ها شلوغ نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
چهل میلیون جمعیت بارفاه وآسایش وشغل و...بهتره یاصدمیلیون جمعیت بافقرواعتیاددست به گریبان باشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ازدواج و فرزنداوری دوروی سکه حماقت هستن

بدبختان و ناراضیان فعلی حاصل ازدواج و فرزنداوری نسل بی فکر قبلی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
هر چی تعداد بچه کمتر باشه بهتر میشه بهش رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ی مشت... پا شدن اومدن دور شهرهای بزرگ فقط غر میزنن زندگی مون فلان و بچه میخوایم چیکار
بعد یادشون رفته خودشون توی چه خانواده هایی به دنیا اومدن و با چه وضعیتی بزرگ شدن
Iran (Islamic Republic of)
رضا خان
۱۸:۳۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
خدا یک زن یکی بچه یکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
من یک فرزند دارم فاجعه اس اون موقع به حرف همکارام که ی بچه داشتند و میگفتن خوب نیست گوش نکردم حالا دچار کلی مشکل هستم تنهایی فرزندم و هزار هزار مشکل ...‌کاش ده تا داشتم روزی دست خداست نه بندهاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
هرکتکی که امروز میخوریم بخاطر شلوغی و پرجمعیتی بوده
ایران با امکانات فعلی فقط میتونه ۳۰ میلیون رو حمایت کنه

اگه کشورهای عربی خلیج فارس هم جمعیتشان زیاد بود الان شبیه پاکستان و مصر و یمن و بنگلادش بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
زوجهای جوان بجای فرزندآوری بدنبال خرید سگ هستن، باورش سخته که اینقدر فرهنگ غربی نفوذ کرده تو خانواده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
به نظر من مردم این دوره به اندازه مردم زمان گذشته به فرزندآوری علاقه دارن، اما تفاوتی که وجود داره اینه که مردم الان از گذشته آگاه تر شدن و بی گدار به آب نمیزنن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
زمان گذشته ،بدلیل ارباب ورعیتی بودن،اربابان به رعیت حکم میکردند تا بچه زیاد بیارن،چون به کارگر نیاز داشتند،امروز هم که دولت ارباب هست،برای کار در کارخانه ها؛ارتش،و....نیاز مبرم به نفر داره،فکر بکن اگر جنگی راه بیفته و سرباز نداشته باشه!.والا ارباب دلش به حال رعیت نمیسوزه!.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
مسکن .ماشین .خوراک .پوشاک .اینا همه رو بهمون بدین تا بچه بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
تنها راه حل
رشد اقتصاد و بورس
اخراجِ تمام اتباع بیگانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
لطفاً به پدر و مادرهایی که تعهدی به بچه شون ندارند هم رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ایران باید ۳۰ میلیون باشه با توان کشور داری شما ،هم کار باشه هم مسکن و ۳۰ میلیون آدم با شرافت زندگی کنند ، وگرنه ۱۰۰ میلون گشنه و بی کار چه به درد جامعه میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
هنوز نتونستم دو نفره بشم بعد شما غصه سه نفره شدن میخورید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
بچه داری از درآمدش هست امروزی بی درآمد نصب بچه زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
لوازم و اسباب رو خود دولت دستش بگیره زادو ولد کنه ملت آماده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
واي کلی خندیدم!.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
الهی به روز سیاه گرفتار شن کسانی مملکت را به این روز رساندن و گر نه فرزند امید زندگیست جوانان ایران ارزوی زن وفرزند را به گور می برن باین اوضاع کسی حاضر نیست تشکیل خانواده دهد چه رسد به بچه چون مرتکب گناه بزرگی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۹:۴۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
پدر جون مادر جون دو بچه کافیست چون ما متهمیم. 2 کتر سریع T
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
خانواده وکلا طایفه ما چندین بچه داشتن وشد یکی از یکی بهتر وهیچ کدوم از گرسنگی نمردند وبا کشاورزی ونداری بزرگ شدن ؛ اقتصاد را بهانه نیاوردن فرزند کردیم ، یه سر به قرآن بزنیم کجا گفته پول نداری بچه نیار ، شغل نداری بچه نیار ، خونه یا ماشین نداری بچه نیار، درست است مسئولین هم مقصرند یه زمانی بچه چهارم شناسنامه نمی دادند ،بیمه نمی کردند چه خیانتی به حق بعضی خانواده ها روا شد..... ولی اصل ایمان واعتقاد را بچسبید که خدا ضمانت روزی بچه ها رو کرده و به یقین روزی فقط تغذیه شکمی نیست وروزی در تمام زمینه ها تضمین شده است . ، خدایا قربون لطف و کرمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
پس عقل را کجای دلمان بذاریم!.
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۰۸:۴۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
عمو- دایی- خاله و عمه های اینروزیی ها به درد نمی خورند همه شان بفکر تصاحب مال و اموال شماها هستند مگر در خبرها نخواندید بخاطر ارثیه خواهرش را در خیابان آتش می زند پس بفکر دو فرزندی و غیره نباشید با این گرانی و بیکاری و نداشتن مسکن و .........................
Iran (Islamic Republic of)
مصیب
۰۷:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
دولت چه قدمی واسه مردم برداشته وچه ضمانتی میده واسه بالا بردن سطح زندگی خودمون و زن بچه که فقط داره زنگ خطر میزنه
Iran (Islamic Republic of)
رز
۰۷:۰۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
بچه خوبه اما نه در شرایط امروز جامعه.
گرانی. تورم،رکود،بیکاری،بی پولی،بچه این چیزها حالیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
نفستون از جای گرم در میاد ما که خانواده سه نفره هستیم بازم تو امور معاشمون موندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
درروژقیامت شمامسولین جوبگوجوانان بایدباشیدمقصراصلی درحال حاصرشمامسولین هستید
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۲:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
اصلا گیریم که بچه زیاد به دنیا بیاریم، ببخشید اونوقت با این صاحبخونه هایی که میگن به بچه دار خونه نمیدیم چیکار کنند مردم؟ حالا بگذریم از مشکلات دیگش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
من شغل ندارم خودم هنوز نتونستم ازدواج کنم چه برسه بخوام فرزند بیارم شما من استخدام کنید بعد بچه بخواید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
آقا ما که سه تا بچه داریم به غلط کردن افتادیم اونوقت شم از ازدیاد جمعیت صحبت میکنین مگه مخارج خبر ندارین
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۳۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
زندگی اشرافی وچشم وهم جشمی همین چیزاروهم داره
Iran (Islamic Republic of)
سعید به غفار
۱۲:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
حرف نزنی کسی نمیگه لالی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
خیلی مهم هستش حداقل فرزند در خانواده ها 3 نفر باشد و بیشتر بهتره، فرزند بیشتر برای خانواده ها سوای مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی شدید که داره (مثلا مادر برای 5 نفر برای نمونه پاک کردن سبزی بجای یک کیلو، 5 کیلو باید تمیز کنه و.... ولی مسولیت اصلی اقتصادی هستش که تمام موضوعات از بهداشت و درمان و سرپناه و آموزش و تربیت تا تغذیه .... حتی فرهنگ و اجتماع و جامعه رو در برمی‌گیره. ولی متأسفانه دولت‌های ما دوس دارن نیروی انسانی کارگر تحویل بگیرن و مردم زندگی در عذاب و سخت در کنار زندگی کارگری تجربه کنن!! بجای سرمایه داری مالی انسانی متخصص نخبه و کارآمدتر!! ، در حالیکه میشه بسیاری از شغل‌های کارگری رو به هوش مصنوعی و فناوری سپرد، و مصداق سخن بنده : نبود مسکن نبود فضای آموزشی نبود حداقل حقوق‌ها نبود بهداشت عمومی و کلیه هزینه های جاری به ده برابر قیمت دلار و مهمتر نبود حداقل تغذیه ای و...
الان متاسفانه در خانواده ها شعار زن زندگی بدبختی، زن زندگی آوارگی، و زن زندگی..... ، یعنی دیگر ازدواج به نقطه صفر رسیده و متاسفانه دختران جامعه رسما از پسرها خواستگاری میکنن چون در خانواده خودی هم دیگر از داد و بیداد و پرخاشگری پدر خانواده بدلیل نبود درآمد و تامین غذا در رنج بسر می‌برند.... مسولین محترم اندکی از زندگی رفاهی دست کشیده و ایران تنها تهران و بالای شهر نیس و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
تحم مرغ شده پنج هزار تومان .....بچه رو بیخیال خودمون زنده بمونیم صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
اینده بچهای ملت ایران چیه؟
تورم ،بیکاری ،...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
کم چرت وپرت بگید من کارگرم ومستاجرتوخرج یه بچمم موندم اونوقت چجوری بیام بیشترش کنم بابیشترکردنشون همه جوره ظلم مرتکب میشیم فقط حسرت کش بارمیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
چرا نمیگید تبعات اینجورچیزها بی پولی بیکاری تورم و...باعث شده ک مردم دیگه بفکربچه زیادنباشن لطفا اینهارو بگید!!!ماخودمونم اضافی چون ازسی گذشتیم سروسامان نگرفتیم شایداگ خواهریرادرندلشتیم تا حالا ازدواج میکردیم ارثیه بهمون می‌رسید ازدواج میکردیم میرفت پس فرزندکمترزندگی بهتر!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
قدرت ها همیشه بخاطر اینکه جمعیت که زیاد بشه وطرف برای نون شبش محتاج باشه طرز فکرهایی ارائه میدهند آن موقع هر چی مسئولين بگنه مجبور عمل کنه چون محتاج می شود ولی اگر منطق پشت این حرکت فرزند آوری باشه طرف فکر میکنه ومیگه من یک بچه را نمی توانم مخارجش را با این گرانی تامین کنم چطور می شه دوتا فرزند آورد مگر خیلی احساسی باشه .
بعدش هم خدا وکیلی الان آنهایی که سه یا چهار تا خواهر وبرادر هستند که از قبل بودن چند سال یکبار همدیگر را نمی بینند حالا یا مشگلات اقتصادی است یا فرهنگی من نمی دونم آن موقع با چه منطقی می شه این را پذیرفت که فرزند آوری کمک روحیه ای برای خانواده می آورد. اگر عزیزان وًضع اقتصاد را درست کنند وگرانی وتورم را حل کنند اگر فقط جوانان که موقع ازدواجشان است بتوانند راحت ازدواج کنند وحتی یک فرزند بیاورند جامعه ما دوبرابر جمعیتش افزایش پیدا می کند و مشگل تجار ودلالان مسکن که می ترسند فرزندانشان چند سال آینده نتوانند سر جمعیت را کلاه بگذارند حل خواهد شد چون آنها نگران برادر وخواهر برای بچه های ما نیستند نگران فروش آینده محصولاتشان هستند.وگرنه کشورهایی هستند با جمعیت کم بهترین زندگی رفاهی را دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
90 درصد ایراد و مقصر اصلی دولت و مدیران بیکفایت و نالایق به جهت وضع اقتصادی موجود میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
یادتون رفت چند سال قبل روی جلد دفتر وکتاب می نوشتین فرزند کمتر زنگی بهتر ،حالا اثارش درو کنید ،الان میگین پول میدیم خانوادها بچه دار بشن اما هیچ کس جرات نداره چون نمیتونه از خرجش در بیاد ،همون پوشک تنها ببین چند میشه بابا کوتا بیان با این شعار دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
میگن وام فرزند آوری میدهیم !،بچه ای که از اول زندگی با بدهکاری بانکی قراره بیاد،بهتره هیچوقت نیاد.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
اوضاع اقتصادی و وضع مسکن همینطور باقی بماند طی دهه آینده چیزی به نام خانواده وجود نخواهد داشت!
راستی !
بالاخره نمایندگان مجلس که اول مجلس دنا پلاس گرفته بودند ،فیدیلتی شون رو طبق نوبتشان گرفتند یا خارج از نوبت ؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
بی فایدست بزرگواران
تنها راه افزایش جمعیت شکوفایی اقتصاد و بورس است
و البته اخراج ملیونها اتباع بیگانه که دارند کشور را به سمت قحطی میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
تو مملکتی که تورم اعلام رسمیش هر سال بالای 40 درصده. افزایش حقوق 20 درصد.هر روزم بدتر میشه . یه آدم باید خیلی بی فکر ونادان باشه که برای خوشی خودش یکیو بیاره که معلوم آیندش چیه. اول اوضاع مملکت درست کنید بعد چپ و راست تبلیغ فرزند آوری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
خدا نسل کسانی که باعث و بانی این وضع اقتصادی برای مردم عادی شدن رو منقرض کنه الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
❤️❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
تقصیر دولت ک همچی سر ب فلک زده ایی بچه ها آینده ای ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
یه مقدار کم گوشت گرفتم حقوق ۳روزمو دادم اونایی که حقوق ندارن چی .
Iran (Islamic Republic of)
سلطان
۲۱:۳۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام،جامعه ما دچار فقر نیروی جوان کارگر شده،جمعیت کارگری روبه نزوله،سرمایه دارها،کار خانه دار ها دچار بحران شده اند،،،لطف کنید بگویید کارگر بزایید ، حقیقت هم بگید باز هم خواسته ی شما اجابت میشه حتی به ضرر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
شما اول مشکل کودکان طلاق رو حل کنید که پدر مادرها بخاطر فقر و بد مسکنی داره زندگیشون بهم میخوره یکیش برادر من خدا لعنت کند فاسدان ریا کار جنایت کار را
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۲۰:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
خدا رحمت کنه پدرم را از صبح تا شب زحمت می کشید که سه بچه خودش بزرگ کنه حالا که بدتر شده دو نفری هم صبح تا شب کار کنیم باز هم نمیشه از پس مخارج زندگی اونم با یک بچه بر بیایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه مردم ما کلاهبردار شدن و دادگاه هم فقط از شاکی هزینه هارو میگیره اخرشم هیچی به هیچی مجرم ازاد میچرخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
جمعیت متناسب وضعیت ایران باید ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر باشه
هند و پاکستان و افغانستان و یمن و بنگلادش و مصر و اتیوپی هم ۷۰ درصدشون اضافه هستن
Iran (Islamic Republic of)
امیر از ساری
۲۰:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
چی میگین
بابا بی خیال
مثل اینکه نفستون از جای گرم در میاد
با حقوق هشت میلیونی انتظار سه تا بچه دارین؟
فقط حرف می‌زنیم
بعدش تمام گرفتاری و هزینه به عهده پدر و مادر هاست
اگر می تونین تا سن ۲۰ سالگی هزینه بچه هارو بدید
همه بچه دوم و سوم و دهم هم میارن
بعد بچه آووردن کاری که واسه ما انجام نمیدید ، بیخود شعار ندید
الان بچه آووردن فقط واسه سرمایه دارها شد
سوار هواپیما هم فقط واسه سرمایه دار شد
مسافرت رفتن هم فقط واسه سرمایه دارها شد
ضمنا غذای خوب خوردن هم واسه سرمایه دارها شد
آدم گرفتار چند تا بچه بیاره، خودش با یک بچه به زور نیمرو می خورد اما با چندتا بچه انتظار اینه گوشت گوسفند هم سر سفره گرفتار باشه
خداییش حالا حرف من درسته یا مسئولین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
مشکل اینجاست که افرادی برای من و شما نسخه فرزند بیشتر میپیچن که اونقدر مرفه هستند که هیچ درکی از مشکلاتی که گفتی ندارند
منم اگر واسه تامین اینده بچم رانت تحصیل خارج از کشور و بورسیه و استخدام و پشتوانه مالی داشتم ده تا میاوردم جای یکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
به جای افزایش جمعیت کیفیت رو افزایش بدین
از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنید
از ورود مهاجران خارجی جلوگیری کنید
تک فرزندی در مناطق و خونواده های محروم رو اجباری کنید
۳۰ میلیون جمعیت مرفه و نخبه با محیط زیست سالم و آب و غذای کافی بهتر از ۱۰۰ میلیون ناراضی و گرسنه با محیط زیست آلوده اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
اینها که شما میگی؛اونوقت کی باید کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ما که ده شصتی هستیم و خواهر برادر هم داشتیم آیندمون معلوم نیست.... خدا به فریاد نسلهای بعدمون برسه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
آقا پسر بیارید اونم فراوون باید بفرستیم سوریه و لبنان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
شما اگر آینده نگر بودی وضعیت مردم بهتر از این بود یا حداقل این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام میتونم بپرسم وقتی در بهترین شرایط اقتصادی هستیم که تعداد مجردها زیاد شد چه دختر چه پسر
سطح توقعات واسه ازدواج رفته بالا دختر خانمها پسر های بدبخت رو عابر بانک میبینن
این طرح جوانی جمعیت رو میشه برام توضیح بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ببنیدچه بلایی سر مردم ایران آوردند که از بچه دارشدم می تریسند.
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۹:۳۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
آدم باید خیلی بیفکرباشه که تواین تورم تن به ازدواج وبچه بده هرچی جمعیت کمترزندگی بهتر و غذاهای سالم‌تری به انسانها میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دولت باید هم برای کمک به افزایش جمعیت و هم کمک به خانواده های داری فرزند در افزایش سالانه فقط حق اولاد و عایله کندی را افزایش دهد ، حتی اگر فرزندانشان به خانه بخت هم رفته اند حق اولاد را باز به سرپرست خانوار پرداخت کنند برای تشویق به فرزند آوری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
بعنوان یه جوان دهه ۶۰ تحصیلکرده با مدرک مهندسی ولی بیکار که دولت هیچ شغلی برام مهیانکرد جز کارگری موقت در فروشگاه ها......ترجیح میدم مجرد باشم و شکایت پیش خداببرم از مسولان ....درکشوری که ذخیره دوم وسوم نفت وگاز جهانه
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۹:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
یدفعه بعدچندسال نیای بگی بچه داشتن چقدخوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
والا من دهه هفتادی کارمند رسمی هستم ۹ ساله کار میکنم هنوز نتونستم صاحب خونه بشم. هرچی پول جمع میکنم حساب کتاب میکنم تا خرج عروسی را نمیتونم بدم. ۲۰۰ م ت فقط یه سرویس طلا میشه ۲۰۰ تومان هم خرج جشن ۲۰۰ تومان هم وسایل خونه میشه سراغ هر دختری هم میرم ازم خونه و ماشین مدل بالا میخواد . شما میگید فرزند بیاریم؟؟؟ شما اول به فکر مسکن مردم باشید بعد بگید فرزند و ازدواج. اون بچه بیچاره هم فردا به دنیا بیاد مگه آینده ای توی ایران خراب شده داره؟ باید زجر بکشه شکم خودش سیر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
همه دارن حرف حق میزنند اما کو گوش شنوا وقتی خود دولت باعث و بانی این تورم است باید کتک این کار را هم بخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دمت گرم احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
از بس مفت خوردی و خوابیدی ... فکر میکنی دیگران باید بجون بزارن دهنت . عزیزم کار که فقط کارمندی نیست . برو خودت پول در بیار کشاورزی کن دامداری کن . اهل مد روز و بریز و بپاش نباش . با دختر قانع ازدواج کن . ایمان و توکل به خدا داشته باش . زندگی دنیا همینه و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲

خوش به حالت عقل نداری راحتی
طرف میگه دارم با مدرک مهندسی کارگری میکنم تو میگی برو خودت پول در بیار دامداری کن...!
نسل مثل تو همون منقرض بشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
سلام بزرگوار.آیا دنبال مهارت در رشته فنی خودت رفتی؟اگر پیگیر نشدی یه سر به سازمان فنی و حرفه ای یا سایر اموزشگاه ها بزن.در مورد ناشناس محترم که گفته کشاورزی و ..‌. اینا کارها نیازمند سرمایه و تجربه هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
آقا سه نفری می شه زندگی کرد یکی جلوی این تورم‌ رو بگیره ، مگه خریم که ازدواج نکنیم چه خبرتونه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۷:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
قرار نیست مسئولین به هر دلیل منطقی یا غیر منطقی جهت فررند اوری برای ملت تعین تکلیف کنند اون موقع که میگفتن فرزند کمتر زندگی بهتر باید فکر امروز هم میبودند مسئولینی که تا نوک بینی خودشون بیشتر نمیبینن مردم نمیتونن به حرفشون اعتماد کنن و مثلا چند تا بچه بیارن تا هم خودشونو هم بچه هارو بد بخت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
بابا جون دوتا دارم نمیتونم از پسشون بر بیام همینم کافیه هرچی حقوق می‌گریم میدم دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
از بی تدبیری خودته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
جمعیت جهان در ۳۰۰ سال گذشته ده برابر شده،جمعیت ایران در صد سال گذشته ده برابر شده،با توجه به دستیابی بشر به علم وتکنولوژی ونفت،آلودگیهای زیستی ومصرف انرژی وخواسته های هر انسان چندین برابر گذشتگان شده،پس بهتر است در جهت کم کردن جمعیت توصیه شود نه برعکس،فرزند زیاد خودخواهی وبی مسولیتی و ظلم به دیگران است وباید دارای محدودیت باشد‌.کیفیت مهم است نه تعداد.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۷:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
یه پسر گیرم بیاد تا دو سال بره رو برجکا پست بده ؟ واسه چی آخه ؟ مگه بعدش چی در انتظارشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
اگر کسی نباشد در برجک پست بده و امنیت برقرار کنه
نمی تواند بند شلوار ت نگهداری و بوق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ب این گرانی ها اجازه بدین ازدواج رخ بده بعد به فکر بچه باشید همه دخترا که حضرت مریم نیستند ‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ازدواج و بچه دار شدن تو این وضعیت بزرگترین اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
کیفیت مهمه نه کمیت
قانون تک فرزندی بایستی برای خونواده های فقیر علمی و مالی اجباری بشه بقیه هم‌مختارن هرچقدر میخوان بچه داشته باشن

کسی که فقط واسه کشور سربار و مصرف کننده درست میکنه به چه دردی میخوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه افزایش جمعیت در خانواده هایی که از نظر مالی و مخصوصا فرهنگی در سطح پایینی هستن داره اتفاق میفته, در حاشیه شهرها..., اونایی هم که تحصیلکرده هستن و تمکن مالی دارن یا اصلا بچه نمیخوان یا یکی یا حداکثر دو تا بچه میارن و تازه برنامه ریزی میکنن واسه فرستادن بچه هاشون به خارج کشور, آینده جمعیتی کشور خیلی تاریکه...
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۱۶:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
مصوبه افزایش فوق العاده خاص پرستاران باضریب 3 چیشد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ایششش چی میگی تووو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
با این گرانی نمیشود چهار نفره شد شاید پس لرزه های شدید این دولت به دو نفره هم بینجامد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ما داریم جدا میشیم بچه کجا بود.....
با این گرونیا و اجاره مسکنا داریم جم میکنیم برگردیم خونه باباهامون.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۶:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
فعلابهتره اولویت شمابیماری روانی ملت ایران باشه
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
اتفاقا این مسئله کاملا جدیه و اصلا خنده دار نیست، ولی ما عادت کردیم از همه چیز جوک بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
به شماها چه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
خانواده های سه یا چهارنفره خیلی خوبه بچه هم محبت می بینه و هم پیشرفت می کنه .نه مثل ما دهه شصتی ها با جمعیت زیاد جز کتک و نداری چیزی ندیدیم و به جایی هم خیلی هامون نرسیدیم شانس باید دهه شصت به دنیا می آمدیم. خواهر بردارمون هم هر کدوم پی زندگی خودشونن هیچ کدوم از هم خبر هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
خدا باعثشو لعنت کنه بقدری تو مضیقه اند مردم قید بچه رو میزنند دوما روانشناساهم خوب دیونه اند ! خخخ
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
با این اقتصاد همین یکیم زیاده بچه بیاریم فردا بزرگ شد صدتا بدو بیراه بهمون بگه که نداشتی چرا اوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
واقعا میگه اینده خودت تو این کشور مشخص نبود - منو برا چی اوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
اينا رو همه ميدونن..
علت كاهش تولد چيه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
همه علت شو می دونند. اما توان حل مشکلات رو ندارند. ناتوان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
راحت طلبی و تنبلی بعضی خانوم ها ، مشکل اقتصادی بهانه است ، بند در اطراف خود افراد بسیار ثروتمند می شناسم که تنها یک فرزند دارند و برای راحتی خودشان که دایم در سفر و خوشگذرانی هستند فرزند دیگر نیاوردند ولی نمی دانند در واقع به این تک فرزند خود ظلم مضاعف کردند چند وقت دیگه که فرزندشان به سن بالاتر رسید متوجه میشوند که دیگر دیر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
گرانی و بدبختی هایی که واسه مردم درست کردن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
یعنی نمیدونی یا مسخرمون کردی ... گرانی مسکن و مواد غذایی
Iran (Islamic Republic of)
سعید به علی
۱۲:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
داره کنایه میزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
ناشناس من تک فرزندم خیلی هم بهم خوش میگذره
گریه نکن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۵:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام ،

من دو نمونه در خانواده دارم ،
یکی سرپرست کارگر است ،
یکی سرپرست پزشک است ،

ولی هر دو مورد شخصی است و
یک تفکر یا مکتب نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ماذا فاذا!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
پیمان اشراقی برو قرصاتو بخور تا دیر نشده خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۳:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
در مطالعات اجتماعی یک نمودار داریم به نام نمودار زنگوله ایی. که مثلا ده درصد اول و آخر نمودار جزو مطالعه حساب نمی‌شوند. یعنی،شما باید روی ۸۰ درصد جمعیت کشور برنامه ریزی کنی. اینکه پزشکان چرا مثلا دو فرزند بیشتر ندارند دلایل خاص خود را دارد که قابل تسری به کل جامعه نیست. ضمنا همان دو فرزند هم از سر مدیریت نابسامان این کشور زیاد است ! اما
۸۰ درصد جمعیت کشور اگر شرایط کشور خوب باشد ازدواج خواهند کرد و حد اقل دو بچه خواهند داشت که کافی خواهد بود.
الان حدود سی میلیون جوان در سن ازدواج هستند یا ازدواجشان دیر شده.
اگر بی تدبیری مسئولین نبود و الان با مسکن متری پنجاه میلیون به بالا و گوشت کیلویی ۳۸۰ هزار و خودروی بنجل تولید داخل یک میلیاردی و ..... مواجه نبودیم ،همگی ازدواج کرده بودند و طی کمتر از پنج سال هر زوجی دو فرزند آورده بود و طی پنج سال حد اقل ۳۰ میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده بود.
سنگ بنای این بحران و مصیبت ، ناکارآمدی مسئولان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
کلاً شما چی گفتی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
حالت خوبه? ما که نفهمیدیم چی گفتی خودت فهمیدی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
خانواده مد نظر ایشون یک خانواده سوار یک موتور پنج ترکه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
اینا که فکر نکنم آنچنان دنبال کیفیت زندگی مردم باشن که شما ۵ نفر سوار موتور باشی یا سانتافه
اینا احتمالا دغدغه اینو دارن که سرباز خونه های اجباری خالی بشه ، اموالی که احتمالا از صندوق های بازنشستگی دوستان به فنا دادن رو می‌خوان با افزایش زاد و ولد جبران کنند
از اتباع خارجی هم که نمیتونن سربازی بیگاری بکشن ، اونا اینجا حال میکنن
وگرنه کشوری با این سطح تورم و بیکاری ، با این محدودیت و بحران آبی ، با مدیران فشلی که تو نون خوردن همین جمعیت فعلی هم موندن ، رو چه به افزایش جمعیت
تا کی خرابکاری مسئولین رو مردم باید با نجابت و تحمل سختی جبران کنن
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا!
اما نگرانیم که یکی دو سال دیگه قیمت موتور هم به پانصد میلیون تومان برسه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
حداقل حسرت خیلی چیزا به دلشون نمیمونه.الان خیلی از کشورهای کم جمعیت دنیا کیفیت زندگی خیلی خوب تری نسبت به پرجمعیت ها دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
با این شرایط که برامون درست کردن ، یک بچه کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
خوش بحالت 1کی تونستی بیاری
ما با اجاره نشینی 1 کی هم نمیتونیم بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
یک بچه زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
اگر توکلت به خدا بود وروزی رو از جانب خدا میدی این حرف شرک آمیزو نمیزدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
وقتی ی بچه بیارید بزرگ که شد اونوقت فاجعه شو میبیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ظهور تورم سه رقمی در ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
وقتی بی حیایی و بی بند وباری و شرک و کفر جای ایمان را بگیره همین میشه . فرزند آوری چه ربطی به اقتصاد داره ؟ اگه اینجوری باشه چرا دکترها و دیگر قشر متمول و مرفه بی درد جامعه هم یک فرزند دارن ؟ چرا اونما 5 تا بچه ندارن ؟ اگه ربطی به اقتصاد داره چرا در کشورهای فقیر آفریقایی هر خانواده بیش از 4 فرزند داره ؟!!!
مردم ،توبو الی الله ... دهه شصت نه جارو برقی بود نه یخچال تک و دو قلو بود نه ظرفشویی بود و نه لباسشویی ولی مردم بی حیا و بی ایمان نبودن ... فرهنگ نحس و نجس و وحشی غربی بر مردم ما چیره گشت . جوونای عوام الناس را ببینید . از سرو وضعشون میشه فهمید که اینا در چه جهل و گمراهی هستن ... دیگه ما از صبوری داریم پاره میشیم .خدایا مهدیت را برسان
Iran (Islamic Republic of)
شهرزاد
۱۰:۱۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
فرزند آوری به اقتصاد ربط نداره دوم دیگه مردم حوصله چند تا بچه رو ندارن
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۰:۱۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ناشناس 8:03
فرزندآوری به اقتصاد ربطی نداره؟ دهه شصتی ها که زیاد بودن الان خیلی خوشبختن؟ یه مشت عقده ای شدیم که از بچگی هیچی نداشتیم.
در ضمن در فرهنگ غربی تعداد فرزند خیلی هم زیاده و علاوه بر بچه ی خودشون بچه های بی سرپرست هم به سرپرستی میگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ناشناس 8:03
اگر قرار باشه فرزندی به دنیا بیاد و تو سیستمی بزرگ بشه که در نهایت توسط افرادی با طرز تفکر شما اداره میشه، همون به دنیا نیاد بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
نکنه خودتو خدا میدونی و آورنده رزق ورزی خودت وبچه ت !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
ساعت 8.03 تو کی باشی مردم رو تحلیل کنی؟
آخرین اخبار