رییس کل دادگستری استان کرمان مطرح کرد؛

امضای گذشت، پای ۳۸ حکم قصاص نفس در کرمان

حجت الاسلام حمیدی گفت: طی پارسال در فعالیت شورا‌های حل اختلاف و در جریان پویش‌های مختلف، ۳۸ پرونده قصاص و قتل عمد در استان کرمان منتهی به سازش شده است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در همایش مردم، سازش پیشگیری که با حضور اعضای شورا‌های حل اختلاف، علماء و سران طوایف، معتمدین، مصلحین و حکمین قرآنی، طلایه داران، سفیران صلح و صلح یاران در  شهرستان بم حال برگزاری است، به اجرای پویش‌های مختلف از جمله به احترام امام حسین (ع) می‌بخشم، به احترام امام علی (ع) می‌بخشم و به احترام حاج قاسم می‌بخشم، اشاره کرد و گفت: در قالب پویش به عشق امام رضا (ع) می‌بخشم که اخیرا اجرایی شده است نیز تاکنون ۸ مورد پرونده قصاص نفس منتهی به سازش شده است.  

او با اشاره به اینکه درصد مصالحه‌ها در استان کرمان، ۴۵ درصد است، بیان کرد: امید می‌رود که این میزان افزایش یابد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان ضمن اشاره به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، قدرت خود را از مردم گرفته و نظامی مردم سالار و دینی است، بیان کرد: نقش مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس، مردم بر سرنوشت خود حاکم هستند و بسیاری از امور و مسائل کشور از سوی مردم سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

او تاکید کرد: قوه قضائیه همراه با سایر سیاست‌های کلان نظام، ارزش ویژه‌ای را به نقش مردم در اجرای اهداف قوه قضاییه قائل شده است و بر همین مبنا در سند تحول قضایی، نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرم، توسعه صلح و سازش و... مورد تاکید ویژه‌ای قرار گرفته است.

حجت الاسلام حمیدی بیان داشت: شورا‌های حل اختلاف به عنوان یک یادگار بزرگ و گرانبها برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌روند که یک الگوی موفق را طراحی و اجرا کرده اند که قابل ارائه به نظام‌های حقوقی دنیا است.

او تصریح کرد: نقش سران طوایف، علماء و ریش سفیدان در رفع اختلافات و پیشگیری از جرایم احتمالی، بسیار برجسته است و در قالب همایش‌هایی از جمله همایش مردم، سازش پیشگیری، به دنبال فرهنگسازی این مساله و تشویق و ترغیب افراد هستیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان  ضمن اشاره به این مطلب که هم اکنون در استان کرمان ۳۱۴ شعبه شورای حل اختلاف شهری، روستایی و شورا‌های حل اختلاف ویژه از جمله زندان‌ها در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: هم اکنون یک هزار و ۳۵۸ نفر به عنوان اعضا و دبیران شورا‌های حل اختلاف استان کرمان مشغول فعالیت هستند که منشا خدمات بزرگی به شمار می‌روند.

تلاش برای  صلح و سازش، میدان بزرگ خیر و خدمت است

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان  نیز در این همایش  فعالیت در حوزه صلح و سازش را میدان بزرگ خیر و خدمت دانست و گفت: هر فرد در زندگی دنیایی خود ۳ پرونده رفتار فردی، رفتار اجتماعی و رفتار طایفه‌ای و قبیله‌ای دارد که عملکرد فرد در این حوزه‌ها مورد قضاوت عادلانه و دقیق پروردگار قرار می‌گیرد.

 

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان کرمان

  او با اشاره به اینکه اولین پرونده هر فرد، موارد شخصی و فردی، شامل: عملکرد، رفتار و گفتار او است، افزود: حرکت‌های اجتماعی و تاثیر فعالیت‌های هر یک از ما در عرصه اجتماعی نیز پرونده دیگری است که خداوند با عدالت و دقت آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و پرونده دیگر نیز پرونده‌های گروهی و طایفه‌ای است که هر یک از طوایف و قبائل چگونه فعالیت کرده اند؟

نماینده ولی فقیه در استان کرمان بیان داشت: به یقین تلاش‌های سران طوایف، ریش سفیدان و علما در پیشگیری از وقوع جرم و توسعه صلح و سازش در پرونده اعمال آن‌ها ثبت خواهد شد.

دولت کنونی کشور باید تقویت و حمایت شود

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی  نیز در این همایش با بیان اینکه هر فردی که در مسیر ایجاد صلح و سازش در جامعه و پیشگیری از وقوع جرم تلاش کند، در مسیر انبیا و پیامبران گام برداشته است، گفت: امروز هر چه اخلاقیات، ایمان، صداقت و برادری را تقویت کنیم با جرائم مبارزه کرده ایم و این موضوع گامی در مسیر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.  

او با بیان اینکه  یکی از موضوعات مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پیشگیری از وقوع جرم است که بر عهده قوه قضائیه قرار دارد، تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای جرم رخ ندهد، آن جامعه با نشاط و دارای آرامش و نیک خواهد بود.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم برای اینکه جرمی در جامعه رخ ندهد، پیشگیری از وقوع جرم است که باید با برنامه ریزی در این زمینه حرکت کرد.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی  

او از نقش سران طوایف، ریش سفیدان و علما در پیشگیری از وقوع جرم قدردانی کرد و گفت: وجه اصلی زندگی انبیا و پیامبران (ع) نیز در مسیر خدمت به مردم و نشان دادن راه سعادت به مردم بوده است و امام خمینی (ره) نیز برای خدمت به مردم و برای رفاه آن‌ها و در راه خداوند زندگی کردند که باید از سیره این بزرگان، بهره گیری کرد.

حجت الاسلام  غضنفرآبادی  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز دولت مظلومانه مورد نقد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: امروز دولت مظلوم و اقع شده است و هر کس واقعیت‌های این دولت را نبیند، دچار خطا خواهد شد.

او  گفت: درست است که وضعیت اقتصادی کشور آن گونه که باید خوب باشد، نیست؛ اما در بسیاری از حوزه‌ها براساس ریل گذاری صحیح در حال حرکت هستیم و در توسعه اتحاد نیز به شکلی صمیمی در حال پیشرفت هستیم که باید به آن‌ها توجه شود.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در پیچ تاریخی جدیدی هستیم و دولت باید تقویت و حمایت شود، تاکید کرد: مشکلات حوزه آب در استان‌های مختلف، حل شده است که باید آن‌ها را دید و امروز سایر مشکلات نیز در دست برطرف شدن است و باید این تلاش‌ها را دید.

او ضمن تاکید بر اینکه  متاسفانه امروز برخی‌ها در زمین دشمن بازی می‌کنند و این خطا و ظلم به دولت است، گفت: دشمنان که می‌بینند مسیر ما مسیر درستی است، سنگ اندازی، توطئه و اغتشاش می‌کند و با دستگاه‌های دروغ پرداز خود درصدد رسیدن به اهداف شوم خود هستند.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که امروز باید شرایط خود و کشور را بدانیم، تصریح کرد: وضعیت کشور  رو به رشد است و روز به روز وضعیت ما بهتر از گذشته خواهد بود.

علما، سران طوایف و ریش سفیدان ظرفیت بسیار بزرگ اجتماعی برای حل مسائل منطقه‌ای هستند

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این همایش با اشاره به اینکه علما، سران طوایف و ریش سفیدان، ظرفیت بسیار بزرگ اجتماعی برای حل مسائل منطقه‌ای به شمار می‌روند، گفت: این ظرفیت مردمی بسیار محترم و مهم است و می‌تواند بخشی از مشکلات اجتماعی را برطرف کرده و مسائل منطقه‌ای را مدیریت کند و تاکنون نیز کمک‌های بزرگی در این حوزه به بخش‌های اجرایی، قضایی و امنیتی داشته  است که قدردان آن هستیم.

 

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان

او  افزود: علما، سران طوایف و ریش سفیدان یک ساختار قدرت غیررسمی در حوزه اجتماعی هستند و با برنامه ریزی صحیح می‌توان کمک‌های بزرگی را از این بخش دریافت کرد.

استاندار کرمان ضمن بیان این مطلب که علما و سران طوایف، معتمدین، مصلحین و متنفذین ظرفیت بسیار بزرگ اجتماعی هستند که به کمک ما آمده اند، بیان کرد: مواردی بوده است که بدون کمک علما و سران طوایف، معتمدین، مصلحین و متنفذین می‌توانست به مسائل امنیتی ملی تبدیل شود؛ اما به آسانی برطرف شده است.

او با اشاره به اینکه ظرفیت‌های مردمی به منظور توسعه صلح و سازش و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در قالب شورا‌های حل اختلاف و گروه‌های صلح و سازش به خوبی به کار گرفته شده است، بیان داشت: در رسیدگی قضایی به پرونده ها، رفع خصومت به صورت کامل حاصل نمی‌شود؛ اما در کاری که سران و بزرگان طوایف انجام می‌دهند، رفع خصومت به شکلی کامل محقق می‌شود و از این رو است که حضور این افراد به صورت جدی موجب آرامش و امنیت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار