نوروزی:

موزه‌ها؛ ابزار آموزشی قدرتمند برای مردم جامعه هستند

معاون موزه علوم و فناوری ایران گفت: بیشترین نقشی که موزه‌ها در جوامع دارند، کارکرد آموزشی آن‌هاست. موزه‌ها مرکزی برای ارتقای سطح آموزشی هستند.

مهران نوروزی، معاون موزه علوم و فناوری جمهورس اسلامی ایران گفت: ایران به علت تاریخ کهنی که دارد دارای ظرفیت موزه‌ای فراوان است و ایرانی‌ها مردمی موزه پذیر هستند.

نوروزی ادامه داد: موزه‌ها محدودیت‌های خودشان را دارند و اگر یک نگاه موشکافانه به وضعیت موزه‌ها، کارکنان موزه، متخصصان حوزه موزه، وضعیت صنفی و وضعیت شغلی آن‌ها داشته باشیم و زمینه را برای فعالیت بهتر آن‌ها فراهم کنیم، حتما موزه‌ها می‌توانند در آینده‌ای نزدیک چشم انداز بسیار بهتری داشته باشند.

وی افزود: شیوه‌های شکلی نمایشی در موزه‌ها خیلی پیشرفته‌تر می‌تواند باشد. همچنین اینکه باز هم مهم‌تر از لایه شکلی، همان لایه مفهومی، مفهوم سازی، روایت سازی در موزه‌ها و ارتباط با جامعه است.

‎معاون موزه علوم و فناوری می‌گوید: بیشترین نقشی که موزه‌ها در جوامع دارند، کارکرد آموزشی آن‌هاست. موزه‌ها یکی از اصلی‌ترین مراکز و موسسات برای ارتقای سطح آموزشی جوامع هستند، و نگاه به موزه‌ها نباید تفریحی و تفننی باشد، البته یکی از رویکرد‌های موزه‌ای پر کردن اوقات فراغت در جوامع است.

‎او در ادامه گفت: در کشور ما موزه‌ها هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در حال ارتقا هستند، اما همچنان فاصله چشمگیری با نقطه‌ای داریم که باید در آن قرار بگیریم.

نوروزی در مورد جایگاه موزه در کشور گفت: بخش عمده‌ای از موزه‌های ما، بیشتر به تاریخ و باستان‌شناسی معروف هستند همانطور که موزه ملی ما بیشتر یک موزه باستان شناسی است.


او افزود: چه در حوزه ایران باستان و چه در دوران اسلامی، بیشتر نگاه بر حوزه باستان شناسی، تاریخ و هنر است، در صورتی که امروزه در بسیاری از کشور‌ها وقتی صحبت از موزه می‌شود مخصوصا موزه ملی، الزاما مقوله تاریخ و باستان شناسی مطرح نیست و در شمال اروپا کشور‌هایی مثل آلمان، انگلیس و فرانسه موزه عمیقا آمیخته است با حوزه‌های آموزشی و نقش آموزشی ایفا می‌کند.


نوروزی گفت: موزه یک پدیده چند وجهی است و در وجوه مختلف آن باید به نقاط پیش‌بینی شده‌ و یا جایی که موزه‌های کشور‌های پیشرفته حضور دارند، برسیم.


معاون موزه علوم و فناوری در مورد تعداد موزه‌ها در کشور گفت: ما کمتر از هزار موزه داریم و در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۷۰۰ موزه فعال داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار