تسهیل ازدواج جوانان در دستور کار دولت قرار گیرد

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: تسهیل ازدواج جوانان با دسترسی آسان به شغل و مسکن در دستور کار دولت قرار گیرد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: یاور هم باشیم برای اینکه در مسیر تقوا حرکت کنیم، تقوا را به هم سفارش کنیم، حقیقت و معنای تقوا را برای هم بیان کنیم، در عمل به تقوا هم یاور یکدیگر باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مناسبت‌های مهم موضوع جمعیت است، امنیت کشور به جمعیت بستگی دارد، یعنی اگر جامعه‌ای کاملاً پیر شد، آن نیرو‌های مرزبان و نیرو‌های مدافع دین و مدافع امنیت خود را از کجا باید تأمین کند؟ اگر جامعه‌ای پیر شد، سالمندان احتیاج به کمک پیدا می‌کنند، فرزندان آنان هم باید به کمکشان بشتابند، این فرزندان دیگر نمی‌توانند در مرز‌ها مرزبانی کنند، در کارخانه‌ها تولیدکننده باشند، دانشجو یا استاد دانشگاه باشند، در حوزه علمیه فعالیت داشته باشند، در کشاورزی و محصولاتی که تغذیه مردم را تأمین می‌کند فعال باشند یا در عرصه پزشکی و درمان به مردم خدمت کنند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنابراین اگر ما جمعیت جوان نداشته باشیم نشاط اجتماعی در جامعه از بین خواهد رفت، اقتدار و اعتبار بین‌المللی ما هم زیر سؤال خواهد رفت، یعنی اگر جمعیت جامعه ما افزایش پیدا نکند و جوان نداشته باشیم همه ارزش‌ها را از دست می‌دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: صرفاً با دعا کردن جمعیت ما جوان نمی‌شود، باید زیرساخت‌های جمعیت جوان فراهم شود، باید امر ازدواج را جدی گرفت، باید جوانان را به ازدواج و فرزندآوری تشویق کنیم، باید کاری کنیم جوانان طبق سفارش دین، سفارش رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) در سنین پایین ازدواج کنند، این از فضائل مؤمن به حساب می‌آید که کاری کنیم دختران و پسران ما در سنین مناسب ازدواج کنند.

وی با بیان اینکه تسهیل ازدواج جوانان در دستور کار دولتمردان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: قسمت‌های خاص حوزه حمایت از ازدواج مربوط به حاکمان و دولت‌هاست، مسئولان باید همت کنند موضوع مسکن، شغل و معیشت برای جوانان حل شود.

امام جمعه قزوین گفت: میان دولتی که برای کشور عزت و آبرو می آورد با کسانی که در گذشته ما را رسوای عالم کردند، تفاوت وجود دارد و امروز مردم ما از این مساله به خوبی آگاه هستند.

آیت الله عبدالکریم عابدینی تصریح کرد: در روزهای اخیر رییس دولت گذشته اظهار نظری کردند و گفتند که ان شاالله برای صدا و سیما، ائمه جمعه و جماعات و نیروهای مسلح دیگر فرقی نمی کند که چه دولت و مجلسی سر کار باشد.

وی ادامه داد: چرا نباید فرق کند، دولتی که به بطالت و تعطیلی گذراند و سال های زیادی از عمر ملت ما را تلف کرد، دولتی که گفت و گو با دولت اجانب را بلد نبود و دایم چالش ایجاد کرد و دولتی که همه سرمایه هایش را پای برجام هیچ و پوچ گذاشت و تحریم ها هم افزایش کرد و هم تشدید بخشید، دولتی که در برابر تحریم ها هنر هیچ فعالیت خنثی کننده تحریمی را نداشت، آیا این دولت با دولتی که شب و روز فعالیت کرده و نتیجه فعالیت هایش را هم ان شااالله در حد اعلی به زودی خواهیم دید و نهال هایی که کاشته ان شاالله به زودی به ثمر خواهد نشست آیا نباید بین این دولت با دولت گذشته تفاوتی قایل شد؟

آیت الله عابدینی ادامه داد: دولتی که عزت برای ما می آورد با دولتی که ما را در عالم رسوا کند، دولتی که امانتدار باشد تا دولتی که ۶۲ تن طلا را به تاراج بسپارد آیا این دو دولت نباید در بین مردم ما متفاوت باشند؟ به طور یقین تفاوت هایی بین آنها وجود دارد و مردم ما نیز به خوبی این تفاوت ها را می بینند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: این در حالی است که مردم نیز از دولت جدید انتظار دارند تا در رفع مشکلات آنان بکوشد و در پایین آوردن تورم، فقر و مبارزه با فساد قاطع تر برخورد کند و قوای سه گانه هم دست در دست هم دهند تا کشور را به سمت رفاه، آسایش، زندگی خوب، تولید فراوان و با برکت و برقراری محبت و دوستی بین مردم ببرند. داشتن جمعیت جوان تضمین کننده نشاط اجتماعی در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: امنیت هر جامعه ای به جمعیت آن بستگی دارد و اگر یک جامعه فاقد جمعیت، به خصوص جمعیت جوان باشد بدون تردید نه در داخل و نه در مرزهای خود می تواند امنیت را برای مردم ایجاد کند و این در حالی است که وجود جمعیت، آن هم جمعیت جوان تاثیر زیادی برروی تولیدات علمی و فناوری، دانشگاهی، فعالیت حوزه های علمیه، تولیدات کشاورزی و به ویژه در حوزه بهداشت و سلامت هر کشوری می تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم جمعیت کشور را افزایش دهیم و آن را به سمت جوانی کردن سوق ندهیم بدون تردید اقتدار ما در جهان نیز از بین خواهد رفت، تاکید کرد: برای انجام این موضوع پس از ایجاد زیرساخت های لازم در جامعه، جوانانمان را به ازدواج بایستی تشویق کنیم چرا که پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم ما ازدواج را از فضایل مومنان دانسته اند.

آیت الله عابدینی با اشاره به اینکه جامعه امروزی ما برای جوان کردن جمعیت خود زمان کمی دارد، افزود: هر چند امروز افسوس گذشته را در خصوص تشویق به جمعیت را می خوریم اما اگر قدم های خیری در این راه برداریم در واقع می توان جبران گذشته ها را کرد.

نماینده ولی فقیه در استان به آغاز دهه کرامت اشاره کرد و گفت: سه رویداد مهم و همزمان را ما در این دهه نظاره گریم که شامل ولادت هشتمین پیشوای مسلمانان جهان (ع)، ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) است که هر وجه مشترک هر سه این شخصیت های مهم تاریخی تبیین ولایت در بین مردم زمان خود بود.

وی ادامه داد: دشمن برای آنکه چهره امام رضا (ع) را در بین مردم زمان خود می خواست مخدوش کند، ایشان را به خراسان تبعید کرد و زمانی که هشتمین پیشوای شیعیان جهان در این منطقه مستقر شدند دوباره به تبیین ولایت در بین مردم پرداختند تا جایی که محبوبیتشان در بین مردم منطقه دوچندان شد و این در حالی است که وقتی حضرت احمدبن موسی (ع) نیز از بحرین به سمت فارس حرکت کردند نیز مردم را به پیروی از ولایت تشویق کردند تا جایی که بعدها شاهد گسترش اسلام که این مکان ها تا امروز بوده ایم.

امام جمعه قزوین به ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر نیز اشاره کرد و گفت: ایشان وقتی به ساوه و قم رسیدند مردم مسیر راه خود را به ولایت تشویق و راهنمایی کردند تا جایی که امروز شهر قم به کانون علم و دانش و محل انتشار معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تبدیل شده و سالانه از سراسر جهان ده ها هزار دختر و پسر برای کسب دانش دینی به این شهر مراجعه می کنند.

آیت الله عابدینی اضافه کرد: سوم خرداد ماه سال ۶۱، سالروز فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس را که به نام مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده را پیش رو داریم، امروز مردم میهن اسلامی ما با مردم متدین عراق برادر و دوست هستند تا جایی که شاهد از بین رفتن حزب بعث در آن کشور هستیم و امیدواریم با این اتحاد به زودی شاهد بیرون رفتن تفاله های باقیمانده آمرییکاییان از منطقه نیز باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه به مناسبت های پیش رو از جمله بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)، روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه و روز دزفول و حماسه آفرینی های این شهر در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر چی ازدواج آسان صورت بگیرد طلاق هم به همان میزان آسان صورت می گیرد