امام جمعه خاش:

فرهنگ و اقتصاد مقوله جدا از هم نیستند

امام جمعه خاش گفت: فرهنگ، هنر و اقتصاد در کنار مباحث اجتماعی و امنیتی مقوله‌های مرتبطی بوده و از هم جدا نیستند.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان  ر نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان خاش گفت: بالابردن شاخص‌های رضایت مندی مردم با انجام کار‌های نظارتی و پایش بازار و مقابله با گرانی و توجه به ظرفیت‌های تولیدات داخلی و امیدافرینی در جامعه میسر است.

وی با اشاره به اینکه مهار تورم و رشد تولید و توجه به جوانی جمعیت از مقوله‌های اولویت دار در جامعه بوده و مقام معظم رهبری اهمیت آن را تشریح کرده اند بیان کرد: برنامه ریزی‌های مسوولان باید متناسب با نیاز‌های اقشار جامعه باشد و برای افزایش جمعیت بایستی رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی در کنار مشوق‌های فرزند آوری و حمایت از خانواده تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی ادامه داد: مقابله با بحران کاهش جمعیت و ارتقای مباحث فرهنگی نیازمند دخیل کردن اقشار جامعه بوده و در این حوزه بایستی کمبود و نارسایی‌ها شناسایی و آسیب شناسی گردد.

امام جمعه خاش اظهار کرد: شبکه بهداشت و درمان بایستی محدودیت‌های شرعی و قوانین سختگیرانه و بازدارنده شرعی و پزشکی در موضوع سقط جنین را برای اقشار جامعه تبیین و فرهنگ سازی کند و از نگاه اسلامی و شرعی و نیز مشوق‌های دولتی برای بالا بردن جمعیت مدنظر قرار گیرد.

مولوی عبدالستار حسین زهی امام جمعه مسجد جامع حنفا اهل سنت خاش هم گفت: نظارت‌های ناکافی در حوزه بازار و امور تجاری و در اختیار قرار گرفتن امور تجاری مردم به دست افاغنه یک آسیب جدی در منطقه بوده که امیدواریم برای مقابله با آن تدبیر شود.

وی افزود: آمار بالای تالاسمی در شهرستان خاش یک معضل جدی بوده و از نگاه شرعی و اسلامی تاکید داریم جلوی متولد شدن فرزندان بیمار که برای خانواده‌ها و دولت بار مالی دارد، گرفته شود.

فرماندار خاش هم با اشاره به اینکه مسیر اصلی کشور با نام گذاری سال از سوی رهبری مشخص شده و وظایف همه دستگاه‌ها و مردم معین بودع، بنابراین تحقق آن نیازمند مشارکت دادن مردم در امور و انجام کار‌های کارشناسی است.

صاحب گل صالحی افزود: مبارزه جدی با فساد و کاهش تصدی گری دولت در کنار جلوگیری از رشد قیمت ارز و واردات بی رویه و کنترل حجم نقدینگی و اصلاح نظام بانکی و ساختار بودجه‌ای باید مورد توجه مسوولان باشد و در مقوله قیمت گذاری‌ها بر حسب چارچوب‌ها تدابیر لازم اتخاذ گردد تا ثبات در بازار شکل بگیرد.

فرماندار خاش تصریح کرد: کاهش جمعیت در استان و منطقه و کشور زنگ خطری جدی بوده که در آینده به دنبال آن همه امور دچار خدشه می‌شود که تعطیلی مدارس و آسیب دیدن واحد‌های کسب و کار و تولید قابل پیش بینی است.

صالحی بیان کرد: سیاست قبلی کشور زندگی بهتر با فرزند کمتر بود، هم اینک باید این سیاست تغییر پیدا کند و موانع فرزند آوری برچیده شود.

فرماندار خاش با اذعان به اینکه وجود اتباع خارجی در این شهرستان یک معضل بوده و زندگی و کسب و کار مردم ایرانی را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: در حوزه حمایت از سرمایه گذاران بومی و رشد سرمایه‌گذاری در این شهرستان نگاهی مثبت در دولت وجود دارد.

محمدامین میربلوچزهی فعال فرهنگی و رسانه‌ای خاش هم گفت: وجود برخی سیاست‌های غلط در کشور سبب وقوع گرانی‌ها و تنگی معیشت و مشکلات اقتصادی گردیده و در این موضوع باید مسوولان کشور تدبیر کنند، گفت: در حوزه شهرستانی با بهره گرفتن از ظرفیت‌ها می‌توان به رشد تولید و مهار تورم کمک کرد و بایستی طوری برنامه‌ریزی شود که تولیدات داخل خاش به صورت ارزان به دست مردم برسد و کار‌های نظارتی و بازرسی‌ها و پایش بازار با هدف کنترل قیمت‌ها تشدید شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان خاش هم با اشاره به اینکه سخت گیرانه‌ترین قوانین را حوزه مقابله با سقط جنین داریم و از لحاظ شرعی و پزشکی محدودیت وجود دارد گفت: آمار بالای سقط جنین در کشور خارج از حوزه اداری و بهداشت و سلامت بوده و به صورت غیررسمی و غیر قانونی سقط جنین انجام می‌شود.

وی افزود: مشوق‌های بالا بردن جمعیت در سیستان و بلوچستان کمتر مورد توجه دولت بوده و در این حیث جای گلایه مندی است که در سطح کلان کشور به مردم ما کمتر توجه می‌شود.

رییس دانشگاه پیام نور خاش هم گفت: فرهنگ حمایت از تولید و رشد شاخص‌های اقتصادی دارای اهمیت بوده و نامگذاری سال‌ها از سوی رهبری اهمیت آن را نشان می‌دهد، گفت: تورم جهنده یک آسیب جدی در کشور بوده و در سطح کلان ملی باید برای مقابله با آن تدبیر شود.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا و بالا بردن نظارت‌ها و مقابله با پولشویی می‌توان دست دلالان را کوتاه کرد، افزود: وقتی فروشنده به تولید کننده قیمت می‌دهد، این موضوع در نوع خودش آسیب بوده و نیازمند اتخاذ تدابیری برای مقابله با گرانی و نرخ گذاری دقیق و کارشناسانه است.

دکتر محمدی بیان کرد: در حوزه حمایت از جوانی و جمعیت برنامه احداث خوابگاه دانشجویی ویژه متاهلین وجود دارد.

ادریس تمندانی رییس بهزیستی خاش هم اظهار کرد: در این شهرستان پنج خانواده دارای فرزند چهار قلو و ۱۰۸ خانواده دارای فرزند دوقلو را زیر پوشش داریم.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار