اردوغان: توافق صادرات غلات اوکراین برای ۲ ماه دیگر تمدید می‌شود

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد توافقنامه صادرات غلات اوکراین برای یک بازه زمانی ۲ ماهه تمدید خواهد شد.

اوکراین یکی از بزرگترین کشور‌های صادر کننده غلات و دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شود. با این حال، آغاز جنگ در این کشور و مسدود شدن صادرات از طریق دریای سیاه باعث افزایش نگرانی‌ها درباره افزایش بهای مواد غذایی در جهان و بحران گرسنگی شد. در این میان، ترکیه و سازمان ملل با میانجیگری میان طرف‌های درگیری، باعث امضای توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه شدند. اکنون با نزدیک شدن به زمان پایان این توافقنامه، بار دیگر میانجیگران تلاش دارند طرفین را به تمدید آن مجاب کنند. 

به گزارش تله تریدر، پس از میزبانی استانبول برای مذاکرات درباره تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه، اکنون ترکیه می‌گوید طرفین برای تمدید آن به توافق رسیده اند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد توافقنامه صادرات غلات اوکراین برای ۲ ماه دیگر تمدید خواهد شد. 

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: ما شاهد رویکرد‌های سازنده طرف‌های روسی و اوکراینی در مذاکرات بوده ایم و این امر مسیر را برای تمدید توافقنامه صادرات غلات ممکن ساخته است. آنکارا به عنوان میانجیگر این توافق تمامی تلاش خود را برای اجرای کامل آن انجام خواهد داد. 

اردوغان درباره ادعا‌های مطرح شده پیرامون اختلال عبور و مرور کشتی‌ها در بنادر اوکراین در دریای سیاه گفت: دوستان روسی ما اعلام کرده اند در خروج کشتی‌های ترکیه‌ای از بنادر میکولایف و اولویا دخالتی نخواهند کرد. 

این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز تمدید ۲ ماهه توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه را تایید کرده است.

الکساندر کوباراکوف، معاون نخست وزیر اوکراین با ابزار خشنودی از تمدید ۲ ماهه توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت: ما از تمدید این توافقنامه استقبال می‌کنیم، اما تاکید داریم این توافق باید به طور موثرتری اجرایی شود. 

توافقنامه صادرات غلات اوکراین که با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل میان مسکو و کی یف به امضا رسید در ۱۸ مِه (فردا) به اتمام می‌رسد. روسیه به دلیل آنکه کشور‌های غربی در روند صادرات محصولات کشاورزی و کودشیمیایی این کشور اختلال ایجاد کرده اند، حاضر به تمدید این توافق نبود. با این حال، گویا اکنون با تامین خواسته‌های مسکو، این کشور با تمدید توافقنامه صادرات غلات از دریای سیاه موافقت کرده است.

برچسب ها: اوکراین ، ترکیه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار