تکمیل جاده تخت‌سلیمان تکاب با اعتبارات میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وعده داد تا برای تکمیل جاده مجموعه تاریخی جهانی تخت‌سلیمان تکاب اعتبار اختصاص دهد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از میراث جهانی تخت‌سلیمان تکاب در گفتگو با خبرنگاران گفت: برای تکمیل جاده مجموعه تاریخی جهانی تخت‌سلیمان تکاب اعتباراتی توسط وزارتخانه اختصاص می‌یابد، چون موقعیت جهانی فوق‌العاده و متنوعی دارد و می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.

سیدعزت‌الله ضرغامی اظهار کرد: هم‌اکنون دنبال سرمایه‌گذار و تکمیل زیرساخت‌های این اثر تاریخی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم.

وی افزود: این مجموعه و همچنین دریاچه میراث جهانی تخت‌سلیمان تکاب در نوع خود بی‌نظیر است و در رابطه با آن داستان‌سرا‌هایی بسیاری شده و از سوی دیگر عمق آن دریاچه بیش از ۱۰۰ متر است و با وجود اینکه کاوش‌های بسیاری بر روی آن انجام شده، اما انتهای آن مشخص نیست.

ضرغامی اضافه کرد: همه ایرانیان باید تخت‌سلیمان تکاب را از نزدیک تماشا کنند، چون دسترسی عمومی و فضای طبیعی مناسبی دارد.

وی تاکید کرد: ما بدنبال تقویت میراث ملموس برای ترویج میراث ناملموس هستیم، چون همه آن‌ها ارزشمند هستند و باید نسل کنونی و آینده با هویت نیاکان خود آشنا شوند.

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در سفری یک روزه به تکاب با حضور در مزارشهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. ضرغامی سپس از قلعه اربابی سردار افشار ( ساختمان هلال احمر تکاب)بازدید کرد .

بازدید از روستای بدرلو و چمن متحرک ( چملی گول) دو واحد بوم گردی تخت سلیمان و بررسی مسائل و مشکلات متصدیان این واحدها از دیگر برنامه های سفر وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به تکاب بود، جلسه شورای اداری با وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در یکی از واحدهای بوم گردی تخت سلیمان برگزار شد.

آقای ضرغامی در این جلسه در خصوص تکمیل زیرساختها و مرمت آثار تاریخی این شهرستان قولهای مساعدی داد.

میراث جهانی تخت‌سلیمان تکاب که شامل بخش‌های همچون آتشکده آذرگشنسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا و آتش‌گاه‌های کوچک است.

این اثر تاریخی یکی از پنج اثر آذربایجان غربی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است و از آن به‌عنوان زادگاه زرتشت یاد شده و پنج دوره تاریخی را به خود دیده است و قدمت سه هزار ساله دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.