فرماندار ارومیه:

مدیریت مناسب جهت برون رفت از بحران آب ضروری است

فرماندار شهرستان ارومیه از متولیان مدیریت آب خواست: مصرف بهینه آب و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را برای برون رفت از بحران آب ترویج کنند.

فرماندار و رییس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ارومیه در اولین جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان ارومیه که در محل سد مخزنی شهرچایی ارومیه برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما، خشکسالی حاکم در منطقه و کاهش بارندگی در شهرستان، از دستگاه‌های ذیربط خواست تا نسبت به اطلاع رسانی و ترغیب در مصرف بهینه آب و ترویج استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و کنترل مصرف آب، اقدامات لازم را جهت برون رفت از بحران آب انجام دهند. 

غلامحسین عماری همچنین توسعه و ساماندهی مدرن شبکه آبیاری جهت کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید، تغییر الگوی کاشت و محدود کردن کشت محصولات کشاورزی از نظر مصرف آب را امری مفید در جبران خشکسالی و کمبود منابع آب برشمرد.

وی با تاکید بر فرهنگسازی مناسب در خصوص مدیریت مصرف آب خواستار رعایت الگوی صحیح مصرف آب توسط آحاد مردم شد و گفت: بایستی با استفاده درست و بهینه از منابع آب در مقابل نسل‌های آتی دچار مشکل نشویم. 

رییس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ارومیه با اشاره به ضرورت تأمین آب آشامیدنی درسال جاری افزود: امیدواریم با رعایت الگوی صحیح مصرف آب شاهد قطعی یا بروز مشکل در زمینه آب شرب نباشیم. 

رئیس منابع آب ارومیه و دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان نیز با بیان اینکه سد مخزنی شهرچایی ارومیه با ظرفیت ۲۲۱ میلیون مترمکعب آب جزو بزرگترین سد‌های کشور می‌باشد، افزود: امید است با مصرف بهینه آب و بارش باران در ماه‌های آتی شاهد افزایش تراز آب این سد باشیم. 

گوزلی گفت: از ابتدای سال‌جاری مسدود نمودن چاه‌های غیر مجاز همچنان در حال انجام است که با این اقدام، میزان قابل توجهی آب به نفع سفره‌های آب‌های زیر زمینی صرفه جویی خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه عمده مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است، اصلاح الگوی مصرف آب توسط کشاورزان در جبران کاستی آب بسیار موثر می‌باشد. 

در این جلسه مقرر شد جهادکشاورزی با ایجاد و ساماندهی تشکل‌های آببران نسبت به افزایش بهره‌وری، تقسیم و توزیع آب کشاورزی اقدام کنند.

همچنین جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه متعهد شد با برپایی کارگاه‌های آموزشی برای روستائیان و کشاورزان نسبت به ترغیب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی مصرف آب زراعی عمل کنند.

در این جلسه هریک از مدیران دستگاه‌های اجرایی و عضو شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با ارائه گزارشات اقدامات انجام شده در این خصوص، به بیان راهکار‌های مناسب در جهت بهینه سازی مصرف آب پرداخته و در پایان مقرر شد با حفاران غیر مجاز آب و متخلفین برخورد جدی صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۲:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاشت گوجه در این منطقه اشتباه است