۴ عامل نابودگر ازدواج‌ها

یک روان شناس معروف براساس مطالعاتی که در ۵۰ سال روی ۴۰ هزار زوج انجام داده، ۴ عاملی که یک طلاق را پیش بینی می‌کنند معرفی کرد.

 یک محقق بعد از ۵۰ سال پژوهش و مطالعه، موفق شده که عامل اصلی نابودی ازدواج‌ها را کشف کند. دکتر «جان گاتمن» روان شناس سرشناس در جدیدترین کتاب خود «چه چیزی طلاق را پیش بینی می‌کند؟»، بر اساس مطالعاتی که روی ۴۰ هزار زوج انجام داده، چهار نوع از مشکل‌سازترین انواع ارتباط در زندگی مشترک را این‌طور شناسایی و اعلام کرده است: «تحقیر: بی احترامی به شریک زندگی خود (به‌عنوان نمونه؛ برچسب زدن، توهین، چشم غره رفتن، تمسخر)؛ انتقاد: حمله به شخصیت او؛ حالت تدافعی: محافظت از خود در برابر انتقاد با بهانه‌جویی یا سرزنش کردن؛ بی‌اعتنایی: کناره گیری از برقراری ارتباط با نادیده گرفتن، توجه نکردن یا مشغول نشان دادن خود.» در ادامه نکاتی درباره این ۴ عامل و دلایل مخرب بودن‌شان مطرح خواهیم کرد.


بیشتربخوانید


بی‌احترامی
از عوامل اصلی در طلاق عاطفی و جدایی زوج ها، تحقیر و اهانت طرف‌مقابل است. قطعا احترام یکی از پایه‌های اساسی یک رابطه عاطفی سالم و موفق است. وقتی طرف مقابل‌تان در رابطه عاطفی مدام شما را تحقیر کند و به خاطر هر مسئله‌ای شما را نادیده بگیرد، بدون شک آسیب روحی زیادی به شما وارد می‌شود. در زوج‌ها این مسئله باعث کمبود عزت‌نفس هم می‌شود. تحقیر و بی‌احترامی در رابطه عاطفی باعث می‌شود کیفیت رابطه‌تان هم به شدت کاهش پیدا کند به طوری که زوج‌ها قادر نیستند به درستی درباره ادامه زندگی خود تصمیم بگیرند.

زیر سوال‌بردن شخصیت همسر
تخریب کردن در روابط زوج ها، اغلب با مفاهیم منفی همراه است، اما اگر دقت کنیم واقعیت این است که منفی یا مثبت بودن انتقاد به روش انتقاد کردن و انتقاد پذیر بودن شخص مقابل بستگی دارد. تخریب کردن از شریک‌زندگی با شکایت کردن از اوضاع و شرایط متفاوت است. شکایت معمولا به موضوعات خاص مربوط می‌شود در حالی که تخریب دقیقا حمله به شخصیت همسر است. باید بتوانید با شریک زندگی‌تان به گونه‌ای مسالمت آمیز صحبت و از او درباره برخی از رفتار‌های آسیب‌رسان انتقاد کنید و از او بخواهید مستقیم و به صراحت شخصیت شما را زیر سوال نبرد. سعی کنید به جای این که به طور ناگهانی همسرتان را زیر بمب انتقاد‌های خود قرار دهید، زمان و مکان مناسبی را برای شروع مکالمه برنامه‌ریزی کنید.

 بهانه‌جویی یا سرزنش
حالت تدافعی گرفتن و محافظت از خود در برابر انتقاد و بهانه‌جویی یا سرزنش کردن طرف مقابل هم مشکل‌زاست. یکی از اشتباهات رایج زوج‌ها حالت تدافعی گرفتن یکی از افراد یا هردوی آن‌ها نسبت به یکدیگر است. این افراد بر سر اختلاف خود خیلی سریع سنگر می‌گیرند و همه مشکلات را از همسر خود می‌دانند و خود را از این مشکلات تبرئه می‌کنند، اما آن چه باید بدانیم این است که در موارد بسیاری زوج‌ها در صورت مواجه شدن با تعارض و اختلاف هردو به یک اندازه سهیم هستند و نمی‌توان یکی را علت تمام مشکلات و فرد دیگری را عاری از هر مشکل دانست. زن و مرد هر دو در ایجاد مشکل مقصر هستند و برای آن باید همکاری وبه یک اندازه برای بهبود شرایط خود تلاش کنند، در غیر این صورت، پایداری و کیفیت زندگی‌مشترک‌شان با خطرات زیادی روبه رو خواهد شد.

 بی‌اعتنایی
بی‌اعتنایی به معنای کناره‌گیری از برقراری ارتباط یا نادیده گرفتن، توجه نکردن و مشغول نشان دادن خود در برابر همسر است. زمانی که یک یا هر دو زوج فکر می‌کنند شریک‌شان همیشه هست و هیچ تلاشی برای بهبود و نگهداری رابطه نمی‌کنند، در واقع بی‌توجهی یا غفلت در رابطه اتفاق می‌افتد و در چنین شرایطی فرد برای ارتباط با همسرش وقت نمی‌گذارد و تمایلی به تقویت‌کردن رابطه هم ندارد. در واقع یکی از مهم‌ترین دلایل وارد شدن به رابطه عاطفی رفع نیاز‌های عاطفی است که زن و مرد به صورت تکاملی به آن نیاز دارند. گاهی این بی‌توجهی ابزاری برای تنبیه طرف مقابل است. زمانی‌که نمی‌توانند اختلاف زناشویی خود را از راه گفتگو حل کنند از این ابزار معمولا استفاده می‌کنند. بی‌شک بی‌توجهی‌ها می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در هر حال حس ناکافی بودن و سرخوردگی به زوج دست می‌دهد و به طورقطع باعث بالارفتن اختلافات زوج‌ها می‌شود.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
گرانی و تورم گرانی سکه وکلای شریف و حمایت قانون از توقیف اموال مرد و زندانی کردن مردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
چرا فقط دختران و زنان ایرانی را پول دوست و مادی گرا و مقصر می دانید و به آنان توهین می کنید ؟!
متأسفانه با عرض پوزش برخی مردان
ذاتأ بیمار مادیات و زیاده خواه و درزندگی تنوع طلب و (.......) هستند و تو زندگی فقط بهانه جو و با وجودیکه هیچ از خود ندارند از همه کس......هستند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرزند ایران
۰۹:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام و عرض احترام. زمانی بود که اعلام می کردند مردها مسبب اصلی مشکلات زندگی مشترک هستند. اما الان چند سالی هست که ورق برگشته!! رفتار زنان و دختران جوان کشور بسیار تغییر کرده و زندگی زناشویی رو از حالت عاطفی به حالت اقتصادی تغییر دادند!! دخترانی هستند که تا قبل از ازدواج، پسران ساده لوح رو گول می زنند اما بعد از عقد بلافاصله میرن دادگاه و مهریه می خوان!!! بعدش مهریه رو هم می گیرند و بعدش میرن ماشین و منزل می خرند و وقت خودشان رو با پسران یا مردان دیگری سپری می کنند!!!! این آمار طلاق رو زنان و دختران جوان کشور رقم زدند!!! زنان مطلقه جوان ازدواج حلال رو رها می کنند و به تنهایی روی می آرند و کم کم وارد روابط نامشروع و حرام می افتند!!! اینا واقعیات جامعه ماست! باید به مردان و پسران این مملکت حق داد که از ازدواج روی گردان هستند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
مهریه رو حذف کنید وبجاش دارایی مشترک که زن ومرد باهم در زمان زندگی مشترک جمع کردند را ملاک قرار دهید تمام این مشکلات ازدواج وطلاق حل می شود یعنی چه دختری که هنوز پا به خونه شوهر نگذاشته عدد سکه اونم عند المطالبه باید بگیرد.
Finland
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جناب ناشناس، مهریه ارزش زن رو نشون میده. فکر کن یک دختر خانمی یک سکه مهریه کنه. پسر میاد ازدواج میکنه ازش سو استفاده میکنه اخرش هم مثل حیوان با دختر رفتار میکنه. دختر تم اگت طلاق بگیره پولی دستش رو نمیگیره ولی اگه دختری مهریه کمی نداشته باشه میتونه مرد رو تهدید کنه که اگه بخوای مثل حیوان رفتار کنی طلاقت میدم.البته درمورد مهریه فقط زمانی کمش خوبه که اقا پسر و دختر خانم هیچگونه مشکلی و اجباری نداشته باشن و کاملا با خم سازگار باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
بیحجابی و بیحیایی از عوامل اصلی نابودی ازدواجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
همسر من بعداز ۴۶سال زندگی عاشقانه برداشتن سه فرزند پسر ودختردر سن ۸۰ سالگی عاشق یک دخترازدست رفته ۳۰ ساله اسلام شهری شده واحساس جوانی می‌کند اصلایادش رفته که چندساله هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تفکرات باطل عامل بدبختی همه مون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگر اول ازدواج دختر وپسر خود را برای مسئولیت پذیری و همراهی در تمامی سختی وشادی زندگی متعهد به همدیگر باشند تا اینکه مرگ آنها را ازهم جدا کند هیچ طلاقی وجود ندارد اما فرزند سالاری و خود کم بینی والدین وفرزند سالاری باعث مشکلات میشود پدر ومادر همینقدر که بچه آنها دانشجو شد فکر میکنند فوق تخصص در تمام علوم در صورتی که در ازدواج کوته فکر ترینندچون ازدواج تجربی است نه کتابی هر که غیر این تفکر با مشکل روبرو میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
مهریه را به گزینه هااضافه نکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
روش خواستگاری و ازدواج در ایران که سنتی و قدیمی است و عدم شناخت کافی طرفین که در بسیاری از موارد بدون عشق و محبت است ور در اکثر موارد با دروغ و بزرگ نمایی ها و وعده ها همراه است که موجب بالا رفتن توقعات می شود و با دیدن ظاهر به ازدواج می رسد بزرگترین ضعف است و بعد دلیل اصلی اکثر مشکلات خانواده هایی که به طلاق می رسند مالی است . کمبود درآمد و توقع بالا فاجعه زندگی زناشویی است وقتی شوهر بتواند نیازهای حداکثری همسرش را تامین کند حتما زن رفتار بهتری با شوهرش خواهد داشت . خانه مناسب با لوازم زندگی خوب و خودرو قابل قبول با درآمد ماهیانه ای که علاوه بر پوشش کامل هزینه های روزمره هر ماه پس اندازی برای گردش و مسافرت و... باقی بماند با جرات می توان گفت 90% مشکلات خانواده ها حل می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
ریئس جمهور و رئیس مجلس باید برای وضعیتی که برای خودرو درست کردند پاسخگو مردم باشند. چرا خودرو در بازار از پارسال همین زمان تا الان ۴ برابر قیمت خورده است، چرا خودرویی مثل دنا پارسال اردیبهشت ۲۱۰ میلیون تومان بود ولی الان ۸۰۰ میلیون،
طرح واردات خودرو کارکرده چه شد؟ مالیات بر عایدی سرمایه باید به خودروهای پیش فروش شده در طرح ها بسته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دخالت خانواده ها هم به این ۴ دلیل اضافه کنید.. ما که هرچی کشیدیم از خانواده همسرمون کشیدیم...
Iran (Islamic Republic of)
یاور
۱۱:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
بزرگترین و موثرترین عامل طلاق ، ازدواج هست
Finland
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
بشین بینیم باو حال نداریم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۱:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تورم موجود و عدم توزان دخل و خرج زندگی تو ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
پول فقط پولپول پول پول پول پول پولپول عامل خوشبختی ثبات زندگی مشترک!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
پس چرا خیلی پولداران طلاق گرفتن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
عزیزجان پول زیاد ظرفیت هم میخواد! وگرنه سرریزمیشه وشلوار دوتا سه تا چهارتا الی ماشاا...میشود :)) این تازه خوبه بعضی ها که تبدیل به احسن میکنند :))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
به ۱۳:۰۹
دمت گرم
خیلی باحال گفتی :-)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
مگه دروغگوها راست گفته اکثرطلاقها ازبی پولی وبیماری جوانان هس با این گرونی افسارگسیخته!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
و منی که مامان بابام سی ساله این طوری زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۹:۵۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما پول که نداشته باشی کار که نداشته باشی همه اینا میان سراغت اصلا یک وقتایی خودت میری سراغ اینا/. اگر دلتون برای جمعیت کشور سوخته برای طلاق سوخته بداد مردم برسید . همه چیز برای مردم آرزو شده آرزو _
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دختراپول دارن چراهمش ازدولت پول میگیری بروازدخترابگیرخخ
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۲:۰۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام غفار ،

کی پول گرفته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه این عوامل منشا اقتصادی دارند با بی پول شدن و فشار زندگی زن و شوهر انقدر در مشکلات مالی غرق میشوند که همدیگر را فراموش کرده و نسبت به هم بی اعتنا و بی احترام میشوندهمدیگر را مقصر دانسته و سرزنش میکنند میشوند در ایران مهمترین عامل طلاق مسئله اقتصادی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
پس چرا خیلی پولداران طلاق میگیرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
از روی شکم سیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اصلا اینطور نیست آدمهایی در اطرافم هستن که هر روز پولدار تر میشن ولی هنوز ناراحت و ناراضیتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تورم افسارگسیخته. هزینه های درمانی .آموزشی .واریز از آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
فرمایشتون صحیح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
اصلا اینطور نیست ما انسانهای فقیری داریم با چندین فرزند جهان با بودن آنها میچرخد که فرزندانشان هم دکتر ومهندسین جامعه هستند شما این تجربه را نمیبینید با بچه بازی وسطح فکر بچگانه می خواهیم همه چیز داشته باشیم وازدواج کنیم این تجربه در خانواده هایی که میگویند اگر در رفاه باشی رشد میکنی جواب نداده یک دکتر یک بچه دارد در رفاه کامل هم هست اما بچه او ساندویچی باز کرده متاسفانه ما فکر میکنیم بی صاحب هستیم اگر توکل داشته باشید همه چیز درست میشود
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۷:۵۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
زندگی ایرانیهاوالبته زنان ودختران ایرانی فقط برپایه پول ومادی گرایی است بدون شک این نوع زندگی ایرانیهانمیتوانددرشرایط ویژه وسخت پایدارباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
ازدواج = استقلال درتصمیم گیریهاتوسط زوجین + زندگی مشترک یازندگی با مشترکات+درآمدیااستقلال مادی+والدشدن یاپدرومادرشدن وتشکیل خانواده+آزادی وآرامش ازبهره مندیهاتوسط زوجین+جهدومجاهدت درجهت شکل گیری جامعه ای پویا وسرزنده باتربیت فرزندانی صالح ازهرجهت چیزی که امروزه به عنوان ازداوج شکل میگیرد ازدواج نیست! اسفناجِ! =اتکا به همه بغیرازخودشان برای تصمیم گیریها!+سفسطه گری برای پرداختن به علایق شخصی نه مشترک!+فدایی کارت بانکی باباننه!+نی نی بازی با حیوانات :) +آزادی بی حدومرز تاحدخیانت! + جنگولک بازی:) وبه هدردادن سرمایه های جامعه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقا درست میگید و لی شرایط سخت هم باید مقطعی باشه نه اینجوری که همیشگی هر روز پولمون بی ارزش تر بشه و وضعیت معیشت سخت تر خانه دار شدن بشه یک رویا برای خرید خودرو باید لاتاری برنده بشی تازه بعدش پولشان نداری.اولین چیز برای یک ازدواج موفق ایجاد امنیت اقتصادی برای ایجاد امیدیه آینده است وگرنه کم کم بهانه گیریها شروع میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
معلم بازی وفلسفه بافی وبازی باکلمات !!!!!!!! اگر وضع شغلی ومعیشتی ودرآمدی فردی هرچند خلافکارامروزجامعه! مناسب بود میتوانست بجای بزه زندگی معمولی داشته باشد وبرای کشور مفید باشد وقتی نون شب نداری دانش و معرفت واخلاق ودین و... کم کم بفنا میره استثناء همه جا هست درجامعه با شرایط سخت امروز افرادی هم هستند انگشت شمار وخیلی خیلی کم که مثل مرتاضها! زندگی سخت ولی سالمی دارند ولی اکثر جامعه مثل همه جای دنیا به امنیت شغلی واقتصاد سالم ومسکن وشغل و...نیازدارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
هرادمی توی زندگیش به پول احتیاج داره چون پوله داشتن توی زندگی یه امر خیلی عادی واین ک بگی بایدادم با بی پولی طرف بسازه اینها همش مزخزفن چون توفقط ی باربدنیا میای ویه با جوانی مگه میخوایم چقدرعمرکنیم بعدش خوداسلام گفته فقر دیواربدیوارکفره چطورمسولین شاسی بلندمیگیرن اون وقت کاری هم برای مردم انجام نمیدن اونوقت خانمها پول نداشته باشن بارداری زندگی کنن جمع کنید.اما شورشودراوردید همه ازبیکفایتی مسولین دارن طلاق میگرن گرونی بیکاری پدرمردمودراورده خجالت بکشید!!!
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همشایرانیهاازپول واقتصادحرف میزنن خودشون اینجاهم ول نمیکنن وحرف من تاییدمیشه
فیلم سینمایی جنون پول خخ
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۲:۰۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام غفار ،

چرا با ایران مشکل داری ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
شرایط ایجاب میکنه همینطور باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
بله دیگه باید پول باشه تا برن ده کیلو لوازم آرایش بخرن تا بتونن برای نامحرم در خیابان بیست کیلو آرایش کنن.باید هم پول باشه تا شلوار پاره های میلیونی بخرن و بپوشن در خیابان برای نامحرم عرض اندام کنن