نیمی از قنوات کشور به احیا نیاز دارند

دبیر کمیته فنی قنوات کشور و رییس توسعه و بهبود منابع آبی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیمی از حدود ۴۱ هزار رشته قنات کشور نیازمند احیا می‌باشند.

محرابیان دبیر کمیته فنی قنوات کشور و رییس توسعه و بهبود منابع آبی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه کمیته فنی قنوان استان مرکزی در اراک گفت: در سطح کشور حدود ۴۱ هزار رشته قنات وجود دارد که در طول سالیان گذشته به دلایل مختلف به حال خود رها شده و از بین رفته اند. 

محرابیان افزود: تاکنون در برنامه احیای و مرمت قنات‌ها در وزارت جهاد کشاورزی، تقریبا نیمی از این قنات‌ها احیا شده اند البته ممکن است گا‌ها به دلایل حوادثی از جمله سیل مختلف برخی از این قنات‌ها مجدد تخریب شده باشند، اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دولت و وزارت جهادکشاورزی سعی شده در اسرع وقت این قنات‌ها احیا شوند. 

او اضافه کرد: متوسط طول قنات‌ها بین ۹۰۰ تا یک کیلومتر است که از مجموع آن‌ها حدود ۲۲ هزار کیلومتر لایروبی و مرمت شده و بین ۱۹ تا ۲۰ هزار کیلومتر مانده است. 

دبیر کمیته فنی قنوات کشور در خصوص اعتبارات بیان کرد: اعتبارات برای احیای قنوات از محل اعتبارات ملی و استانی و خیرین و نهاد‌های عیردولتی تامین می‌شود و امسال تقریبا ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیارد تومان برای قنوات اعتبار تخصیص یافته که سال گذشته این رقم حدود ۲۵۰ میلیارد بوده است. 

رییس توسعه و بهبود منابع آبی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هرسال سعی می‌شود سالی یک تا دو بار گردهمایی کمیته فنی قنوات کشور برگزار و تجربیات حاضرین و چالش‌های استان بررسی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.