واکنش چین به گزارش بازگشایی دفتر ناتو در ژاپن

وزارت خارجه چین نسبت به بازگشایی دفتر پیمان آتلانتیک شمالی در ژاپن هشدار داد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای خطاب به همسایه‌های آسیایی خود هشدار داد که نسبت به خبر‌ها مبنی بر تصمیم پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای بازگشایی دفتری در توکیو «هوشیاری بالایی» داشته باشند.

به گزارش آرتی، پکن در این بیانیه هشدار داد که گسترش بلوک به رهبری آمریکا صلح و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم در جریان یک جلسه توجیهی امروز (پنجشنبه) در مورد این موضوع گفت: «آسیا لنگر صلح و ثبات و سرزمینی امیدوارکننده برای همکاری و توسعه است، نه میدان درگیری برای رقابت ژئوپلیتیکی. ادامه حمله ناتو به سمت شرق در آسیا و اقیانوسیه و مداخله در امور منطقه، به طور اجتناب‌ناپذیری صلح و ثبات منطقه را تضعیف و رویارویی را تشدید خواهد کرد.»

شب گذشته منابع خبری اعلام کردند که ناتو در حال برنامه ریزی برای افتتاح دفتر ارتباطی در توکیو است که اولین دفتر از این نوع در آسیا خواهد بود و به این ائتلاف نظامی اجازه می‌دهد تا با ژاپن و شرکای کلیدی در منطقه مانند کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند به صورت دوره‌ای رایزنی کند.

ایده افتتاح یک دفتر ارتباط برای اولین بار بین «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، و «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در جریان سفر او به توکیو در پایان ژانویه مورد بحث قرار گرفت. ایجاد رد پای ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه می‌تواند باعث برهم خورد توازن قدرت در این منطقه حساس و پرخطر از جهان شده و اصرار ناتو و غرب برای تقویت حضور خود در شرق، می‌تواند تبعات خطرناکی برای جهان بدنبال داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار