ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی

بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد ثبات نسبی بود.

بهای نفت خام در بازار انرژی طی ۳ روز اخیر ۹ درصد کاهش را تجربه کرده است. با این حال، بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی به دلیل افزایش کمتر از انتظار نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا با ثبات نسبی همراه بود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت برنت دریای شمال با ۹ سنت افزایش، به ۷۲ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۱۳ سنت کاهش، ۶۸ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. 

بانک مرکزی اروپا برخلاف دفعات گذشته که نرخ بهره را نیم درصد افزایش داده بود، این بار برای مقابله با نرخ تورم، تنها ۰.۲۵ درصد نرخ بهره را افزایش داد و تصمیمات جدید در این باره را به آینده موکول کرد. همین موضوع باعث ایجاد امیدواری درباره مهار تورم در قاره سبز شده است. 

افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا گرچه می‌تواند به کنترل تورم منجر شود، اما خطر رکود اقتصادی را درپی داشته و می‌تواند باعث ورشکستگی بانک‌ها و موسسات مالی شود. 

از سوی دیگر، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد مسکو به تعهد پیشین خود مبنی بر کاهش داوطلبانه عرضه نیم میلیون بشکه‌ای نفت خام به بازار از ابتدای ماه فوریه تا پایان سال جاری میلادی همچنان پایبند است. 

همچنین کارتل نفتی اوپک پلاس شامل کشور‌های عضو سازمان اوپک و روسیه از ماه جاری میلادی (ماه مِه) از کاهش عرضه داوطلبانه نفت خام به بازار با هدف مقابله با کاهش بیشتر بهای طلای سیاه در بازار خبر داده اند. 

با این حال، داده‌های آماری ضعیف درباره اقتصاد چین و نیز افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، باعث نگرانی درباره چشم انداز اقتصادی جهان شده است. همین موضوع به طور مستقیم بر بهای نفت در بازار انرژی تاثیر گذاشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار