اجرایی ۲ طرح آبخوان و آبخیزداری در بستر رودخانه باهوکلات

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو در امور منابع آب منطقه‌ای ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت دو بند بتونی در بستر رودخانه باهوکلات موافقت کرد و این اعتبار در بودجه ۱۴۰۲ بصورت ۱۰۰درصدی قابل اجرا خواهد بود.

معین الدین سعیدینماینده مردم شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شهرستان دشتیاری از جمله مناطق مستعد کشاورزی در سیستان وبلوچستان است که به علت عدم دسترسی به روان آب‌ها و آب‌های سطحی در بستر دو رودخانه باهوکلات و کاجو از فعالیت‌های کشاورزی بی نصیب مانده است و حجم عظیمی از این آب‌ها بدون استفاده بعد از دو سد بزرگ پیشین و زیردان به دریای عمان سرازیر می‌شود.

معین الدین سعیدی  گفت: با درخواست‌های مکرر مردم و کشاورزان شهرستان دشتیاری برای ایجاد طرح‌های آبخوان و آبخیزداری در بستر رودخانه باهوکلات و جلوگیری از هدر رفت میلیون‌ها مترمکعب آب باران به دریا پیگیری‌های صورت گرفت که خوشبختانه وزارت نیرو در امور منابع آب منطقه‌ای ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت دو بند بتونی در بستر رودخانه باهوکلات موافقت کرد و این اعتبار در بودجه ۱۴۰۲ بصورت ۱۰۰درصدی قابل اجرا خواهد بود.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی در جنوب سیستان وبلوچستان کمبود بارش و بهرمندی از روان آب‌ها و آب‌های سطحی نیازمند طرح‌های آبخوان و آبخیزداری بود که با ایجاد آن می‌تواند در حفظ محیط زیست، توسعه کشاورزی، اشتغالزایی و جمعیت پایدار در روستا‌ها اشاره کرد.

نمانیده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: با ساخت این دو طرح بیش از ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی حاشیه رودخانه که مستعدترین زمین برای کشت محصولات گرمسیری و خارج از فصل است به زیر کشت می‌روند و امید نشاط و آبادانی را به روستا‌ها بر می‌گرداند و از همه مهم‌تر مهاجرت معکوس نیز از شهر چابهار به روستا‌ها که بزرگترین حاشیه نشین در کشور را دارد در پی خواهد داشت.

معین الدین سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد؛ کشاورزی در شهرستان دشتیاری پر رونق‌ترین فعالیت‌های مردم مرزنشین است و می‌تواند نقش پایدار در توسعه صنعت کشاورزی در تامین محصولات گرمسیری با توجه به آب و هوای منطقه بخصوص در فصل زمستان که همه جای کشور برف و بوران است، دشتیاری تامین کننده محصولات کشاورزی از جمله گندم، موز، هندوانه، گواوا و سبزی و صیفی باشد.

وی در پایان گفت: شهرستان مرزی ساحلی دشتیاری با دارا بودند دو مرز آب و خاکی بازارچه‌های مرزی دریایی پسابندر و ریمدان علاوه بر تامین نیاز داخلی نقش تاثیرگذاری در صادرات محصولات کشاورزی خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار