اردن: نشست امان گامی در جهت پایان دادن به انزوای دمشق بود

وزیر امور خارجه اردن نشست مشورتی امان را که با مشارکت اردن، عربستان، عراق و سوریه برگزار شد، گامی برای پایان دادن به انزوای دمشق دانست.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن گفت: "مذاکرات منطقه‌ای با سوریه گامی در جهت درست برای پایان دادن به انزوای سیاسی این کشور جنگ زده و بازگرداندن دمشق به جمع کشور‌های عربی است".

به گزارش روسیا الیوم، ایمن الصفدی با اشاره به نشست مشورتی امان گفت: "این نشست ناشی از تلاش‌های مشترک با هدف بازگرداندن امنیت، ثبات، سلامت و نقش اصلی سوریه در منطقه و جهان است".

او افزود: "در مورد مکانیزم‌هایی برای آغاز سازماندهی بازگشت داوطلبانه پناهجویان به کشور خود با هماهنگی سازمان ملل متحد توافق شده است".

ساعاتی پیش وزرای خارجه اردن، سوریه، عربستان، عراق و مصر نشستی را در "امان" پایتخت اردن با محوریت حل و فصل بحران سوریه برگزار کردند که در پایان نشست خود بیانیه‌ای را صادر کردند.

مفاد این بیانیه شامل؛ همکاری میان دمشق و کشورهای مربوطه و سازمان ملل در راستای ایجاد راهبرد فراگیر برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و گروه های آن، همکاری با دمشق و سازمان ملل برای پایان دادن به گروههای تروریستی در سوریه و ممانعت از تحرکات آنها برای تهدید کردن امنیت منطقه ای و بین المللی، حمایت از سوریه و نهادهای آن در هرگونه تلاش مشروع برای بسط سیطره بر اراضی سوریه و اعمال حاکمیت قانون، پایان حضور گروه های مسلح و تروریستی در سوریه و توقف دخالت های خارجی در امور داخلی سوریه، توافق با سوریه در زمینه برداشتن گام‌های موثر برای حل چالش های امنیتی مربوط به امنیت مرزها، ایجاد سازوکار هماهنگی فعال میان نهادهای نظامی و امنیتی سوریه و همتایان آن در کشورهای همسایه، اقدام برای از سرگیری فعالیت کمیته قانون اساسی در اسرع وقت و در راستای گامهای سیاسی برای تحقق آشتی ملی فراگیر و توافق وزیران درباره تشکیل تیم فنی در سطح کارشناسان برای پیگیری نتایج این نشست و مشخص کردن گام های آتی بود.

گفتنی است سرعت ارتباط با دمشق پس از زلزله فوریه گذشته تسریع شده و پس از از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران، تلاش‌ها برای نزدیک شدن کشور‌های منطقه به یکدیگر افزایش یافته است.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان ماه گذشته برای اولین بار از زمان اعلام قطع روابط با سوریه در بیش از ده سال پیش از دمشق دیدن کرد.

عربستان سعودی قرار است در اواخر ماه جاری میزبان نشست اتحادیه عرب باشد، به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود این نشست شاهد آغاز روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باشد.

برچسب ها: اردن ، اتحادیه عرب ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۸:۱۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
سوریه با داشتن شهدا ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی چطور منزوی بوده که حالا شما قصد خروج او را از انزوا دارید؟ این دشمنان سوریه بوده اند که در انزوا بسر برده اند. دول اسلام باید به فکر این باشند که فلسطین را از انزوا بیرون بیاوند. نه سوریه. راه از انزوا بیرون آوردن فلسطین هم اینست که اردن هاشمی با سوریه روابطش گرم و دوستانه باشد.
آخرین اخبار