طاهری: مدل خصوصی سازی سرخابی ها غلط بود/ پرسپولیس هم از آسیا حذف شده است

مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس گفت: به نظرم مدل خصوصی سازی سرخابی اشتباه بود و سرانجام بدی داشت.

علی اکبر طاهری مدیرعامل سابق تیم فوتبال پرسپولیس درباره خصوصی سازی سرخابی ها اظهار کرد:  این کار بی‌هدف بود و  سرانجام بدی داشت. مدل آن مدل غلطی بود. می‌خواستند شهریور ماه ۳ بسته ۱۷ درصدی سهام باشگاه هارا عرضه کنند. بعد کسی سهام را نخرید و این نخریدن باعث بی‌ارزشی شد. در این شرایط که بازار و شرکت‌های بورسی دارند، اکنون خیلی زمینه مناسبی برای بحث‌های اقتصادی نیست و ضمنا، اجرای این برنامه هم به درستی نبود. این کار مشکل داشت چون اعلام کردند که همه چیز را خصوصی سازی کنترل خواهد کرد. من شخصا به قربان‌زاده تذکرات مهمی را دادم و متاسفانه توجهی در این زمینه نشد و بعد هم با وجود خطاهای مدیریتی در استقلال و پرسپولیس، این حضور و اعتراض‌های قربان زاده را دیدیم.

او ادامه داد: اصلا مسئولیت اصلی تمام این اتفاقات با خود سازمان خصوصی سازی بود. خصوصی سازی باید این ماجرا را کنترل می‌کرد. زمانی که باشگاه‌ها درحال واگذاری هستند، در مجمع آن‌ها وزیر اقتصاد رئیس مجمع است و وزارت دادگستری و ورزش نیز در آن‌جا حاضرند. این‌ها برنامه‌ای ترتیب دادند که افزایش سرمایه بدهند. بعد از این کار، پول را گرفتند و خب، این پول را چه کار کردید؟ این پول را باید به باشگاه به عنوان شخصیت حقوقی می‌دادید. می‌گویند در باشگاه یک کمیته سه نفره داریم. خود رئیس سازمان خصوصی در زمانی که در فوتسال مشهد بود، روی خط رادیو آمد و صراحتا گفت این یک کمیته مشورتی است و شخص مسئول می‌تواند بگوید من مشورتم را گرفتم اما کار خودم را کردم. اگر درست الزام می‌کردید، باید حساب مشترک باز می‌کردید و پول در آن واریز می‌شد تا پول جای دیگری نرود.  

مجامع باشگاه‌ها به مسائل نادان‌اند!  

طاهری درباره اینکه تکلیف این پول باید به کجا ختم می‌شد، خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه در قانون تجارت به این شکل است که هیئت مدیره باید گزارش توجیهی را بدهد، بازرس قانونی تایید کند، بعد در مجمع تایید شود و در نهایت افزایش سرمایه صورت می‌گیرد. در گزارش توجیهی می‌نویسند که بخشی از پول صرف بدهی‌ها شود و بخشی از پول‌ها سرمایه گذاری شود که پول درآمد زا باشد. این کار به حد زیادی با عجله و شتاب زده بود. گفته می‌شود تمام بخش مدیریت مشکل دارد. من همه مدیران را محترم می‌دانم اما گفتم که  رئیس سازمان خصوصی سازی، شما چنین حرفی را می‌زنید اما نمی‌دانید در زمان مدیریت بنده گزارش را دادیم و پول گرفتیم. ایشان خبر نداشت که در زمان من چنین چیزی رخ داده و مثلا من همه کار هارا انجام داده بودم. متاسفانه در مجمع اخیر هم مطرح شده که از سال ۷۵ مالیاتی پرداخت نشده است. یعنی آقایان این قدر ناآشنا و نادان به مسائل عمومی و اسنادی که معتبر، مستند و مستدل در اداره دارایی و باشگاه‌ها قرار دارد هستند.

مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: من در دوره خود مفاصای مالیاتی گرفتم اما متاسفانه بخش اجرایی و مجمع باشگاه اصلا از این بابت خبری ندارند. خب می‌خواهید چه کار کنید؟ پول را در اختیار چه کسی بگذارید؟ لازمه مهم این است که تمرکز و توجه روی پولی که در اختیار قرار می‌گیرد، نمی‌گذارند. این نشده است و هم عوامل اجرایی و هم عوامل نظارتی مقصرند.

درآمدزایی باشگاه‌ها از کجاست؟  

مدیرعامل سابق پرسپولیس درباره تغییراتی که قرار است در هیئت مدیره این باشگاه ایجاد شود و عملکرد مدیران پرسپولیس عنوان کرد: لطفا شما یا هر مسئولی که صحبت می‌کند، با شاخص‌ها صحبتش را انجام دهد. اگر بخواهیم بحث نظری کنیم که چه عملکردی خوب است و چه عملکردی بد، ماجرا کمی جنبه شخصی پیدا می‌کند. این بحث نیازمند مستندات است. اکنون شما فکر می‌کنید درآمد زایی باشگاه پرسپولیس از کجاست؟ درآمدزایی استقلال از کجاست؟ اصلا چنین موضوعی رخ نداده! این که رئیس سازمان خصوصی سازی چنین چیزهایی را می‌گوید، در واقع برای مخفی کردن تخلف و قصور خودش از باب اجرا و دخالت در کار، این مسائل را مطرح می‌کند که نمره این باشگاه در مدیریت نمره ۲۰ دارد و دیگری نمره صفر. در هر  دو مورداصلا کنترلی ندیدیم و شاهدیم که سرخابی ها مسئله درآمدزایی را انجام نداده‌اند.

او افزود: باید با مستندات و شاخص در این باره صحبت کنیم. شاید من از یک نفر خوشم بیاید و همه چیز را خوب جلوه کنم و از یک نفر خوشم نیاید و همه چیز را بد جلوه دهم. این خیلی بد است و کسانی که اهل فن هستند و بسیار وارد و آشنا به مسائل اند و موارد را بررسی کردند، کاملا به این مشکلات اشراف دارند. همه کسانی که به طور کامل از این ماجراها آگاه هستند، مشکلات دو تیم را گفتند. اکنون فکر می‌کنید درآمد زایی از کجاست؟ آن وامی که در باشگاه پرسپولیس می‌گیرند، وقتی سررسید شود و نتوانند آن را پرداخت کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ استقلال زودتر دچار مشکل شده، پرسپولیس بعدا دچار مشکل خواهد شد. به این نکته توجه کنید؛ قبل از هر تغییری که می‌خواهند در باشگاه‌ها ایجاد کنند، لطفا مجمع باشگاه هارا درست کنند. افراد حاضر در مجمع باید به این موضوع که مجمع چه اختیاراتی دارد، قائل باشند.

هر اتفاقی می‌افتد، یک سال بعد به جان مدیران می‌افتید

طاهری افزود: ما نمی‌توانیم درباره صلاحیت آنان صحبت کنیم اما آن‌ها باید حدود قانونی را واقف باشند. من که نمی‌توانم بگویم فلان وزارت‌خانه صلاحیت ندارد، قانون می‌گوید که این وزرا حق حضور در مجمع را دارند. این فردی که در مجمع حاضر می‌شود، باید به مسایل قانونی واقف باشد. این مجمع چه اشرافی به قانون دارد؟ اصلا امور مجامع ما کجاست؟ همین تخلفات را چه کسی کنترل می‌کند؟ می‌گذارید، می‌گذارید و می‌گذارید هر اتفاقی که افتاد، بعد از یک سال می‌افتید به جان مدیریت. مجمع مقصر است. کجا وسط کار به مدیران اعلام شده که فلان کار شما اشتباه بوده است؟ این مشکل مجمع است. قبل از اصلاح هرجایی، مجمع باید به امور قانونی خودش واقف شود و بداند باید نظارت و کنترل را در دستور کار خود قرار دهد. مجمع باید بلافاصله بعد از هرکاری آن را بررسی کند و نگذارد یکی دو سال بعد پیگیر ماجرا شود.

مسئله حذف باشگاه‌ها، بحث مالکیت است

طاهری درباره  آینده باشگاه های استقلال و پرسپولیس  و خصوصی سازی آن‌ها تصریح کرد: مدل، مدل غلطی است. ما در یک نشستی بودیم، گفتیم که ابتدا مالکیت سرخابی ها را درست کنید چون حضور آن‌ها شر خواهد شد. بدهی و این ماجراها بهانه است و این که باشگاه‌ها به خاطر بازیکن‌ها حذف می‌شوند نیست. مسئله مالکیتی است. اول این را درست کنید و بعدا در زمان درست با افراد واقف به مشکلات  باشگاه داری و به خصوص فوتبال، به بررسی مسائل بپردازیم. خصوصی سازی این باشگاه‌ها مثل شرکت‌ها نیست که در اختیار کسی بگذاریم که کار را رها کنند و بروند، مثل خیلی از شرکت‌های صنعتی که به حال خود رها شدند. این  تیم ها به شکلی نیستند که کسی بگوید دلم نمی‌خواهد تیم داری کنم و در باشگاه را ببندد و برود. کسی که این باشگاه هارا در اختیار دارد باید اول فصل تیم را به لیگ بفرستد اگرنه مشکلات سیاسی اجتماعی پیش خواهد آمد. با این حال توجهی به این موضوع نمی‌شود.

فقط ۱۰ درصد سهام‌ها در اختیار مردم است!  

مدیرعامل سابق پرسپولیس درباره سهامی که در اختیار مردم قرار گرفته است عنوان داشت: این سهام کلا ۱۰ درصدش در افزایش سرمایه در اختیار مردم و هواداران و شرکت‌های کارگزاری قرار گرفتند.

سهامداران باید در مجمع حاضر باشند!  

طاهری درباره  اینکه این سهامداران حق اظهار نظر دارند یا نه، افزود: بله حق دارند اما متاسفانه آقایان خلاف قانون عمل می‌کنند. وقتی مجمعی برگزار می‌کنند، باید هرکسی که حتی یک سهم هم دارد، اجازه حضور داشته باشد. شرکت‌های بورسی را دقت کنید، با یک سالن بسیار بزرگ مجمع می‌گذارند، از قبل سهامداران را دعوت می‌کنند. چون همه حق قانونی دارند، حتی اگر یک سهم داشته باشند اما اینجا خلاف بین قانون اساسی پیش رفته‌اند.

خودمان در صحنه‌های بین المللی را بی‌اعتبار کردیم

او افزود: من در بحث مالکیت با مدیرکل امور مجامع وزارت اقتصاد در زمان خودم جلسه گذاشتم و گفتم که اسناد مالی باشگاه را آماده کردیم و حساب‌های مالیاتی باشگاه تایید شده‌اند. خیلی هم خوشحال شدند و گفتند اصلا انتظار چنین چیزی را نداشتیم که باشگاهی حسابش تایید شود. متاسفانه نه در آن زمان و نه اکنون کسی متوجه نبوده و نیست که تایید حساب یعنی چه؟ اگر حساب تایید نشود یعنی مالیات علی الراس خواهد شد و چه باشگاه سود بدهد و چه زیان، باید ۲۵ درصد مالیات بدهیم. ما صحبت کردیم، مالیات را مشخص و آن را پرداخت هم کردیم. خیلی هم خوشحال شدند و من در آن زمان گفتم AFC دارد درمورد مالکیت به ما گیر می‌دهد و ما باید بیاییم باشگاه‌ها را به دیگر وزارتخانه‌ها واگذار کنیم تا مسئله حل شود. آن موقع به وزیر وقت گفتیم، گفتند دخالت نکنید من خودم مساله را حل می‌کنم اما نکردند. ما خودمان  را در صحنه‌های بین المللی  بی‌اعتبار کردیم.

پرسپولیس هم از آسیا حذف شده است!  

او افزود: یک نکته مهم دیگر، بحث بارگزاری مدارک مالکیتی باشگاه هاست. می‌گویند ددلاین و زمان بارگزاری گذشته است. این بارگزاری‌ها زمان دارد و در این اشتباهی که در محافل ورزشی و عوام مطرح می‌شود، تصور می‌کنند با بارگزاری مدارک همه چیز حل می‌شود. اما ددلاین بارگزاری مدارک مالکیتی سه ماه پیش بوده است. این یعنی استقلال و پرسپولیس بر اساس شنیده‌های من از آسیا حذف شده‌اند. این که بخواهند لابی کنند، بحث دیگری است.

سخت‌گیری‌های AFC بیشتر خواهد شد

مدیرعامل سابق  پرسپولیس درباره سخت‌گیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا تصریح کرد: در AFC، مرحله به مرحله سخت‌گیری‌هارا بیشتر و بیشتر می‌کنند. بحث پراهمیت مسائل مالکیتی است و در ادامه بحث بدهی‌ها و درآمد هاست. در دوره‌های بعد، مسئله درآمدزایی بسیار پراهمیت می‌شود. یعنی AFC در ممیزی خود، از هزینه و درآمد باشگاه‌ها پرس‌وجو می‌کند و باشگاه‌ها باید گزارش ریز به ریز هزینه هارا اعلام کند. این‌ها تعهدات باشگاه‌ها هستند و در ممیز می‌گویند در مقابل این پرداخت، چه درآمدی برای جبران آن دارید؟ در دوره ما هم این را خواستند و درآمد و هزینه‌های قطعی مارا پرسیدند. در دوره ما بلیت هارا پیشاپیش فروخته بودند و این خلاف قانون بود. در آنجا از ما بابت ریز به ریز درآمدها سوال می‌کنند و اگر این جا این گزارش هارا ندهیم، در آسیا به مشکل می‌خوریم. بحث از این جیب به آن جیب و این‌ها اصلا مطرح نیست. باید در ترازنامه و صورت‌های سود و زیاد درآمدهای قطعی را نشان دهید. اگر در صورت سود و زیان درآمدی مطرح کنید اما وجود نداشته باشد، در نهایت به این می‌رسیم که به این بازیکن و آن مربی، بدهکار خواهیم شد. مطمئن باشید در ممیزی بعدی، آیتم‌های پر اهمیت زیادتری را خواهیم دید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
نخیر هنوز پرسپولیس شانس آسیا رو از دست نداده
آخرین اخبار