۲۰۰ هزار ورزشکار به صورت تفریحی در تنیس فعالیت می‌کنند

رئیس فدراسیون تنیس گفت: ۴ هزار ورزشکار سامان یافته و ۲۰۰ هزار ورزشکار به صورت تفریحی در رشته تنیس فعالیت می‌کنند.

داود عزیزی رئیس فدراسیون تنیس در سفر به قزوین برای شرکت در مجمع انتخابات ریاست هیئت تنیس استان در خصوص ورزشکاران سامان یافته، استعدادیابی و همگانی شدن این رشته بانشاط توضیحاتی داد.

داود عزیزی در خصوص تعداد ورزشکاران سازمان یافته در این رشته اظهارداشت: با شیوع کرونا در دو سال گذشته شاهد کاهش ورزشکاران این رشته بودیم و در حال حاضر تعداد ۴ هزار ورزشکار سازمان یافته در سراسر کشور داریم.

وی بیان کرد: البته بیش از ۲۰۰ هزار ورزشکار شناسایی شده اند که به صورت تفریحی و بدون بیمه شدن در این رشته فعال هستند و در ردیف سامان یافته‌ها محسوب نشده اند و به نظر می‌رسد امسال بتوانیم شاهد گرایش علاقمندان بیشتری در این رشته باشیم.

رئیس فدراسیون تنیس یادآورشد: با برنامه ریزی انجام شده در سال جاری با برگزاری مسابقات ۵۰ و ۱۰۰ امتیازی در نقاط مختلف کشور بویژه در استان‌هایی که زمین و امکانات مناسبی دارند امیدواریم تعداد مخاطبان و ورزشکاران بیشتر شود.

وی در خصوص تعداد زمین‌های در اختیار تنیس در کشور بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ زمین تنیس در سراسر کشور وجود دارد و در دو سال اخیر هم زمین‌های متعددی ساخته شد، اما بدلیل گرانی زمین و اجرای ماده ۸۸ قانون الحاق ۲ و مزایده‌هایی که برگزار شد با گرانی بیشتری مواجه شدیم که فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

عزیزی در مورد گرانی وسایل ورزشی تنیس اظهارداشت: از آنجا که بیشتر وسایل این رشته مانند توپ، راکت و سایر وسایل آن وارداتی است و تولید داخلی نداریم با افزایش قیمت دلار شاهد گران شدن این وسایل هستیم و ورزشکاران با چالش‌های جدی در تهیه وسایل ورزشی خود مواجهند.

وی گفت: انتظار می‌رود شرکت‌های دانش بنیان بتدریج وارد تولید وسایل ورزشی تنیس شوند تا بخشی از نیاز‌ها در داخل تامین شود.

عزیزی در ادامه اظهارداشت: با کمک شهرداری‌ها در سال جاری تلاش می‌کنیم زمین‌های بیشتری را احداث و راه اندازی کنیم تا بتوانیم پذیرای ورزشکاران بیشتری باشیم.

رئیس فدراسیون تنیس در پاسخ به این سوال که آیا این رشته در ردیف ورزش‌های گران محسوب می‌شود یا نه؟ بیان کرد: باید بپذیریم امروز بسیاری از رشته‌های ورزشی گران شده و تامین وسایل ورزشی آن با هزینه‌های سنگینی صورت می‌گیرد و بسیاری از ورزشکاران و علاقمندان از خرید آن ناتوان هستند و تنیس هم در همیه ردیف محسوب می‌شود.

وی در خصوص استعدادیابی در رشته تنیس هم گفت: کمیته استعدادیابی پارسال در مدارس خوب کار کرد و مذاکراتی هم با معاون وزیر آموزش و پرورش انجام شده و قرار است ۱۰۰ زمین تنیس از سوی این وزارتخانه در سراسر کشور احداث شود که می‌تواند در توسعه این رشته بسیار موثر باشد.

عزیزی افزود: بر اساس این توافق در فدراسیون هم متعهد شده ایم آموزش و تربیت معلمان ورزش را بر عهده بگیریم تا به عنوان مربی سفیران ما شوند که امسال این کار عملیاتی می‌شود.

این مدیر ورزشی در مورد فعالیت باشگاه‌های خصوصی نیز اظهار داشت: هم اکنون در مناطق مختلف کشور تعداد ۲۸۰ باشگاه خصوصی فعالیت می‌کند که عمده آن‌ها در تهران متمرکز شده اند.

وی در مورد جایگاه تنیس ایران در جهان نیز تصریح کرد: در مسابقات تنیس سنین زیر ۱۲ سال و ۱۴ سال در سطح بالای آسیا قرار داریم و در رده زیر ۱۶ سال هم در مسابقات «دیویس کاپ» در سطح ۳ قاره‌ای هستیم و امیدواریم به زیرگروه دو جهان صعود کنیم.

عزیزی اظهارداشت: در بخش بانوان هم جایگاه قابل قبولی داریم و با اتفاقات خوبی که توسط ورزشکاران دختر رقم زده شد و کمیته المپیک و وزارت ورزش نگاه ویژه‌ای دارند تا بانوان به مسابقات آسیایی اعزام شوند و در مجموع دختران ما در تنیس خوب فعالیت کرده اند.

وی در خصوص وضعیت تنیس ایران در مقایسه با جهان افزود: بدون تردید ما با جایگاه تنیس جهانی فاصله زیادی داریم، زیرا لازمه حضور در عرصه جهانی، برگزاری مسابقات متعدد و داشتن برنامه‌های کوتاه، میان مدت و بلند مدت است که در این عرصه مشکلات جدی وجود دارد و باید توان برگزاری مسابقتن متعدد را برای ارتقای جایگاه داشته باشیم.

عزیزی اظهارداشت: یکی از برنامه‌های فدراسیون این بود که «فیوچرز» به ایران بیاید و هر دو دو هفته یک فیوچرز برگزار کنیم که هر مورد آن دو میلیارد تومان هزینه دارد که اعتبار لازم را فعلا نداریم.

رئیس فدراسیون تنیس بیان کرد: این دوهفته جدید را در سال ۱۴۰۲ داریم برگزار می‌کنیم و در ۲۰۲۳ که بمدت ۷ تا ۹ سال مسابقه‌ای نداشتیم الان ۴ هفته فیوچرز برگزار می‌کنیم که امیدواریم به ۶ هفته هم برسد.

وی در خصوص استان‌های شاخص در رشته تنیس روی میز هم گفت: استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، مازندران و کرمان از مناطق شاخص کشور در رشته تنیس هستند و تلاش می‌کنیم استان قزوین نیز جایگاه مناسبی در این عرصه کسب کند.

عزیزی همچنین صعود به گروه دوم در مسابقات دیویس کاپ را از اولویت‌های این فدراسیون اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.