انتقاد ترکیه از آلمان درباره روند انتخابات ریاست جمهوری

مقامات حزب عدالت و توسعه از آلمان به دلیل دو برابر نکردن مراکز رای گیری انتقاد کردند.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در حالی ۱۴ مِه برگزار خواهد شد که از دیروز شهروندان این کشور در خارج از کشور برای شرکت در این انتخابات پای صندوق‌های رای رفته اند. آلمان با داشتن بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شهروند ترک تبار، یکی از مهمترین کشور‌هایی است که شاهد برگزاری انتخابات ترکیه خواهد بود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی ترکیه نزدیک به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، از دیروز اعتراضات خود را درباره آنچه کارشکنی آلمان در روند انتخابات ریاست جمهوری خوانده اند، آغاز کردند. 

آنکارا مدعی است برلین با دو برابر کردن مراکز رای گیری موافقت نکرده و به دلیل دسترسی سخت‌تر احتمال کاهش مشارکت در این انتخابات وجود دارد. 

برآورد می‌شود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند ترکیه‌ای مقیم آلمان واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. در انتخابات گذشته برگزار شده در آلمان، شهروندان ترک بیشتر آرای خود را به حزب عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان داده بودند. 

آصف کاگاتی کیلیچ، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه و از اعضای حزب عدالت و توسعه با انتقاد از آلمان اعلام کرد: ما باید در این زمینه صریح باشیم. تصمیم آلمان برای دو برابر نکردن مراکز رای گیری یک تصمیم کاملا سیاسی است. در این مقطع مهم است که دو کشور از اشتباهاتی که در روابط میان خود انجام داده اند بازگردند.

اردوغان بیش از دو دهه است که بر مسند قدرت ترکیه تکیه زده است. با این حال، با جمع شدن احزاب مخالف اردوغان در کنار یکدیگر و اجماع آن‌ها بر روی کمال قلیچ دار اوغلو، انتخابات سختی پیش روی حزب عدالت و توسعه خواهد بود. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که قلیچ دار اوغلو کمی از اردوغان جلوتر است و در صورت رسیدن انتخابات به دور دوم و ریختن آرای سایر نامزد‌های مخالف دولت به صندوق قلیچ دار اوغلو، وی از اقبال بالایی برای پیروزی برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار