به منظور جبران هزینه‌های تولید و کاهش مصرف آب؛

در طرح هاب شتر گونه‌های مقاوم به خشکی کشت می‌شوند

۹۰ هکتار از اراضی خراسان جنوبی هم اکنون زیر کشت محصولات کم آب بر و مقاوم به خشکی به منظور تأمین خوراک شتر است.

طرح هاب شتر به منظور کمک به صنعتی شدن شترداری در خراسان جنوبی از سال ۹۹ آغاز شد.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این طرح با فراهم کردن تسهیلات برای خرید شتر و خرید محصولات از شترداران، زمینه رشد این صنعت را فراهم کرد.

اما این روز‌ها قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافته و در طرح هاب شتر، اقداماتی برای جبران و کاهش هزینه‌های خرید نهاده‌ها در حال انجام است که یکی از آن‌ها کشت گونه‌های مقاوم به خشکسالی است.

کشت محصولات مقاوم به خشکسالی، راهی برای جبران هزینه های تولید

یکی از کارشناسان طرح هاب شتر گفت: ابتدا دامداران از مراتع برای تغذیه حیوانات استفاه می‌کردند، اما با فقیر شدن مراتع، دامدار مجبور شد تا از جو برای تغذیه دام استفاده کند.

او افزود: به دلیل گرانی جو، هزینه خرید نهاده برای دامداران افزایش می‌یافت و به همین دلیل اقدام برای کشت گونه‌های مقاوم به خشکی آغاز شد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس عنوان کرد: کسانی که در طرح هاب شتر مشارکت دارند می‌توانند از آموزش کاشت این گونه‌ها بهره‌مند شده و بذر نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

یکی از دامداران خراسان جنوبی نیز گفت: از مجموع گونه‌های مقاوم به خشکی، ترتیکاله و چاودار را کشت کرده ایم و نیاز آبی آن‌ها نسبت به سایر گونه‌ها کمتر است.

کشت ۷۰ هکتار گونه مقاوم به خشکی به صورت دیم

حسینی مسئول طرح هاب شتر در خراسان جنوبی در خصوص تمرکز بر کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی گفت: بیشتر محصولات به صورت دیم کشت می‌شود و از مجموع ۹۰ هکتار اراضی زیرکشت این محصولات، ۷۰ هکتار دیم است.

او بیان کرد: میانگین تولید گندم و جو در هر هکتار ۲.۵ الی ۳ تن است، اما نیاز آبی آن‌ها بسیار زیاد است، ولی گونه‌های مقاوم به خشکی، با همان سطح بازدهی، نیاز آبی کمتری داشته و هر ۲۵ روز باید آبیاری آن‌ها انجام شود.

حسینی با اشاره به کاشت بوته در محل‌های زندگی شترها، اظهار کرد: این کار به منظور تهیه غذایی برای دام و جلوگیری از گرد و غبار صورت می‌گیرد.

در این طرح که از اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده، ۲۵ هزار قلمه گز شاهی، ۵ هزار قلمه درمنه و چندین هزار قلمه از انواع دیگر بوته‌ها کشت شده است.

برچسب ها: هاب شتر ، نهاده دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.