واکنش اتحادیه اروپا به گفتگوی زلنسکی و شی جین پینگ

اتحادیه اروپا از گفتگو‌های سطح بالا میان پکن و کی یف استقبال کرد.  

اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا روز چهارشنبه به خبرنگاران در بروکسل گفت که این اتحادیه از گفتگو‌های تلفنی بین شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی اش که پیش از این انجام شد، استقبال می‌کند.

نماینده اتحادیه اروپا گفت: رهبری چین باید از نفوذ خود استفاده کند تا روسیه را به پایان جنگ تجاوزکارانه خود، بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین و احترام به حاکمیت آن، به عنوان مبنایی برای صلح عادلانه بکشاند.

وی در ادامه گفت که این اولین گام مهم و دیرینه چین در اجرای مسئولیت‌های خود به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل است.
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین امروز (چهارشنبه) طی تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفتگو کرد. 

براساس اعلام رسانه‌های چینی، رهبران دو کشور طی این تماس تلفنی درباره شرایط جبهه‌های جنگ و نیز روابط دو جانبه میان پکن و کی یف به رایزنی پرداختند. 

شی جین پینگ در این تماس به زلنسکی گفت: پکن در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش دارد تا آتش بس میان طرف‌های مخاصمه در جنگ اوکراین برقرار شود. ما به دنبال ارسال نماینده‌ای ویژه به کی یف به منظور تسهیل مذاکرات صلح برای پایان این جنگ هستیم. 

در سوی مقابل، زلنسکی این گفتگو را طولانی و پرمعنا خواند و تاکید کرد ما انتظار داریم این تماس باعث ایجاد انگیزه‌ای قدرتمند به منظور توسعه روابط دوجانبه میان کی یف و پکن شود. 

پیش‌تر آمریکا و متحدان غربی اش به چین درباره ارسال تسلیحات به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین هشدار داده بودند. با این حال، پکن همواره تاکید دارد در این جنگ مواضع بی طرفانه خود را حفظ خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
اروپائیا از این دم تکون دادنا برا آمریکا چیزی گیرشون نمیاد
آخرین اخبار