نیمه تاریک TikTok؛ سرگرمی یا مخل روان؟

در حالی که TikTok همچنان محبوبیت زیادی کسب می‌کند، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر آن بر جامعه وجود دارد.

اولین مطالعه در نوع خود که توسط محققان علوم کامپیوتر در دانشگاه شهر‌های دوقلوی مینه سوتا انجام شده، نشان داد که TikTok و الگوریتم انحصاری آن می‌تواند پناهی برای سرگرمی باشد یا به مانعی برای افرادی تبدیل شود که با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

تیم دانشگاه مینه‌سوتا از طریق مصاحبه با کاربران TikTok، دریافت که این پلتفرم برای بسیاری از افراد حس خودشناسی و جامعه شناسی را فراهم می‌کند که نمی‌توانستند این حس را در رسانه‌های اجتماعی دیگر پیدا کنند.

استیوی چنسلر، نویسنده ارشد مقاله و استادیار این دپارتمان، توضیح داد: "افرادی که از این پلتفرم استفاده نمی‌کنند، TikTok را اشتباه درک می‌کنند و آن‌ها آن را به‌عنوان محل رقص یا مکانی که در آن تشخیص ADHD در آن‌ها داده می‌شود، می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد که TikTok به افراد کمک می‌کند اطلاعاتی در مورد جامعه و سلامت روان پیدا کنند، اما مردم همچنین باید به الگوریتم آن، نحوه کارکرد و زمانی که سیستم چیز‌های مضر را در اختیارشان قرار می‌دهد، توجه داشته باشند".

TikTok با دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی متفاوت است، زیرا عمدتاً توسط یک الگوریتم سیستم توصیه‌ای ارائه می‌شود که به جای نمایش پست‌هایی از حساب‌هایی که دنبال می‌کنید، ویدیو‌هایی را که فکر می‌کند دوست دارید در فید صفحه For You خود نشان می‌دهد.

محققان گفتند که اگرچه این می‌تواند برای نشان دادن محتوای بیشتری که دوست دارید به شما عالی باشد، اما می‌تواند منجر به شکافی از محتوای منفی شود که فرار از آن تقریبا غیرممکن است.

اشلی میلتون مؤلف اصلی ایتن تحقیق می‌گوید:" TikTok پلتفرمی بزرگ برای محتوای سلامت روان است که مردم تمایل دارند برای یافتن اطلاعات و سایر افرادی که در موقعیت‌های مشابهی قرار دارند به سمت رسانه‌های اجتماعی گرایش پیدا کنند، و بسیاری از شرکت‌کنندگان ما در مورد اینکه چقدر اطلاعات سلامت می‌تواند مفید باشد صحبت می‌کنند؛ اما در برخی مواقع، به دلیل نحوه عملکرد فید در TikTo، و ارائه محتوای مشابه زیاد، می‌تواند از مفید بودن به غمگین و هیجان انگیز بودن تبدیل شود. "

محققان دریافتند که وقتی کاربران در گرداب‌های مضر محتوای منفی گرفتار می‌شوند، اغلب راهی برای خروج وجود ندارد. شرکت‌کنندگان در پژوهش همچنین در تشخیص زمانی که سازندگان TikTok محتوای واقعاً احساسی یا دارای سلامت روانی را منتشر می‌کنند، یا اینکه به‌دنبال تأثیرگذاری برای به دست آوردن فالوور‌ها و لایک‌های بیشتر هستند، مشکل داشتند، و بسیاری از شرکت‌کنندگان مجبور به استراحت یا ترک استفاده از این پلتفرم شدند. 

به گفته محققان دانشگاه مینه سوتا، همه این‌ها به این معنی نیست که TikTok بد وکاملا مضر است، اما آن‌ها می‌گویند که اطلاعات مفیدی در مورد استفاده از این پلتفرم، به ویژه برای اهداف سلامت روان وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
یعنی فقط تیک تاک نیمه تاریک داره اینستاگرام نداره؟!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
اعتیاد داره اون هم بی فایده، چیزی که عوایدی نداره را باید دور ریخت .
آخرین اخبار