تدوین ۲۲ برنامه مهم برای تولیدات گیاهی استان قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از پیش بینی و تدوین ۲۲ برنامه مهم و دارای اولویت بخش تولیدات گیاهی این استان برای سال جاری خبر داد.

علی راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست هماهنگی بین بدنه اجرایی و تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: ۲۲ برنامه مهم برای سال جاری پیش بینی شده که در رتبه نخست آن الگوی کشت قرار دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات گیاهی باید به حل مشکلات کشاورزان و بهره برداران استان قزوین منجر شود، گفت: خیلی از مسائل و موانع ما نیازمند کار‌های تحقیقاتی است و اگر در ارتباط با بدنه اجرایی باشد باعث تحول و دگرگونی بخش تولید می‌شود.

راه انجام تصریح کرد: باید برای کشاورزان هر منطقه در نوع کشت محصولات الگو تعیین کرد، مثلا در حوزه باغبانی شاهد هستیم که بیشتر بهره‌برداران و کشاورزان در حال حرکت به سمت فعالیت‌های باغی هستند، همچنین برخی محصولات مثل کینوا، کاملینا و گلرنگ با استقبال خوبی همراه شده و این‌جا است که الگوی کشت باید به تبیین اولویت‌ها بپردازد.

این مسئول ادامه داد: در حوزه آرایش کشت و کشاورزی قراردادی در برنامه‌های بعدی نیز باید به فکر ارتباط بین شرکت‌ها و کشاورزان باشیم و شرایطی را فراهم کنیم که بهره‌بردار با فراغت خاطر و صرفه اقتصادی به تولید بپردازد.

راه انجام با بیان اینکه روابط بین کارشناسان تحقیقات و بدنه اجرایی باید افزایش یابد، اظهار داشت: مواردی وجود داشته که نتیجه ۵۰ تا ۶۰ مورد از مسائل کشت انگور در قالب یک کتابچه مدون شده و اکنون نیز با توجه به استمرار این مشکلات باید برای کارشناسان و بهره‌برداران تبیین کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه گلخانه‌ها باید کاری انجام داد که هزینه تولید کاهش پیدا کند و بهره‌برداران برای احداث گلخانه ترغیب شوند، گاهی شاهد برخی آفت‌های گیاهی هستیم و به جای استفاده از سموم مضر باید از روش‌هایی علمی استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه اظهار داشت: دهکده گیاهان دارویی باید با هدف توسعه و ترویج محصولات سلامت محور در استان قزوین راه‌اندازی می‌شود، برای این مهم مکان‌های متعددی پیشنهاد شده که یکی از آن‌ها در شهرستان آوج است.

راه انجام اضافه کرد: تجربه کشت برخی از گیاهان مثل موسیر در شهرستان آوج نشان داده که این منطقه به لحاظ آب و هوایی مستعد کشت گیاهان دارویی است که لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی بیان کرد: بیشتر گیاهان دارویی مثل زیره از ویژگی کشت دیم برخوردار هستند و این مسئله می‌تواند به تقویت طرح جهش تولید در دیمزار‌ها نیز منجر شود.

راه انجام خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید یکی از کار‌های مهم در کار زیربنایی استان قزوین در حوزه دیم است، باید با کار‌های تحقیقاتی میزان بهره وری تولیدات دیم افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.