بلومبرگ: کاخ سفید از رفتار یک‌جانبه مکرون «آزرده خاطر» شده است

یک نشریه آمریکایی از آزردگی آمریکا از رفتار رئیس‌جمهور فرانسه در حل مناقشه اوکراین و روسیه خبر داد.

برخی منابع به نشریه بلومبرگ گفته‌اند که کاخ سفید از تلاش یک‌جانبه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک در مورد مناقشه روسیه و اوکراین با میانجیگری چین «آزرده خاطر» شده است.

به گفته این منابع که با نگرش دولت «جو بایدن» آشنا هستند، تلاش‌های مکرون درباره اوکراین «در آمریکا با استقبال خوبی مواجه نشده است. آن‌ها از رفتار بدون مشورت مکرون با متحدانش در مورد یک موضوع دیپلماتیک بسیار آزرده شده‌اند.»

همچنین این منابع مدعی شدند که به موفق شدن مکرون در ابتکار خود در قبال اوکراین امیدی ندارند و می‌گویند که او در طول درگیری طرح‌های صلح دیگری را هم پیشنهاد کرده، اما سپس از آن‌ها عقب‌نشینی کرده است. آن‌ها همچنین افزودند: «کاملا واضح است که پکن قصد استفاده از نفوذ خود را برای حل مشکلات اوکراین ندارد.»

هفته گذشته، بلومبرگ به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد که فرانسه به دنبال احیای مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین تا تابستان سال جاری با کمک چین است. ادعا می‌شود که مکرون از «امانوئل بون» مشاور سیاست خارجی خود، خواسته است که مستقیما با «وانگ یی» مقام ارشد چینی مسئول روابط خارجی، برای تدوین نقشه راه برای حل و فصل بحران همکاری کند.

یک مقام رسمی دفتر مکرون، موضوع مذاکرات میان امانوئل بون و وانگ یی را تایید کرده است، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده و افزوده متحدان فرانسه از هرگونه طرح ابتکاری از سوی فرانسه آگاه و مطلع بودند. هنوز مشخص نیست آیا مکرون برای این طرح از سوی کی‌یف حمایت می‌شود.

البته کاخ الیزه اعلام کرده بود مکرون درباره گام‌های بعدی در سازماندهی اجلاس صلح با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، به بحث و تبادل نظر پرداخته است. زلنسکی نیز در مکالمه تلفنی مذاکره با همتای فرانسوی خود و نتایج سفر اخیر وی به چین را تایید کرد.

پیشتر از آن هم مکرون در مصاحبه با نشریه پولیتیکو از اتحادیه اروپا خواست تا «استقلال خود را حفظ کرده» و «از رویارویی و مداخله به جای آمریکا» خودداری کند. او  پیش از این هم چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود، اما در نهایت در درگیری میان روسیه و اوکراین، باز هم از آمریکا پیروی کرد، اکنون هم در این مصاحبه که همزمان با سفر او به چین انجام شده، گفته: اروپا در صورت گرفتار شدن در بحران‌هایی که مربوط به ما نیست، با خطر بزرگی مواجه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار