فعالیت میز گردشگری عشایری در چهارمحال و بختیاری

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: میز گردشگری عشایری (کوچ) در استان تشکیل و فعال شده است.

مرتضی محمدیان اظهار داشت: تشکیل و فعال شدن میز گردشگری عشایری (کوچ) در چهارمحال و بختیاری به‌منظور تقویت زیرساخت‌های گردشگری این حوزه، کمک به وضعیت معیشت و اقتصاد جامعه عشایری، اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق مناطق عشایرنشین استان انجام شد.

وی افزود: مناطق عشایری کوچ‌رو در چهارمحال و بختیاری به‌علت برخورداری از فرهنگ غنی و جذابیت‌های گردشگری خاص، در برخورداری از مزیت‌های این میز گردشگری اولویت دارند.

محمدیان اضافه کرد: تمامی خوراکی‌ها و غذا‌های مورد مصرف در گردشگری عشایری (کوچ) باید ارگانیک و از تولیدات عشایری بدون استفاده از مواد شیمیایی و ظروف یک‌بار مصرف باشد.


بیشتر بخوانید


وی یادآور شد: در گردشگری عشایری یا کوچ نباید از هیچ‌گونه مصالح غیربومی و بتُنی بهره‌گیری شود بلکه تمامی فضاسازی‌ها با بهره‌مندی از مصالح بومی و سنتی است.

محمدیان ادامه داد: تجربه روزمرگی‌های زندگی عشایری مانند دوشیدن دام، مشک زدن، تولید محصولات عشایری مانند کشک، غارا، کره و روغن حیوانی، همراهی با چوپان در کنار گله‌های دام عشایر، دامنه‌نوردی و کوه‌نوردی، مشاهده چشمه‌سار‌ها و تنگه‌هایی زیبا از مزیت‌های گردشگری عشایری (کوچ) در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

گفتنی است؛ میز گردشگری عشایری (کوچ) چهارمحال و بختیاری با عضویت مدیران و کارشناسان ادارت کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امور عشایر، حفاظت محیط زیست، استانداری، جهاد کشاورزی، منابع‌طبیعی و آبخیزداری، دانشگاه شهرکرد و نمایندگان بخش خصوصی حوزه گردشگری استان شامل دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه هتل‌داران، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کمپ‌های گردشگری و راهنمایان گردشگری تشکیل و فعال شده است.

چهارمحال و بختیاری با افزون‌بر ۸۰۰ جاذبه گردشگری از مهم‌ترین مقصد‌های گردشگری برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به‌شمار می‌رود.

جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار