باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دست و دلبازی آسمان، بندسار‌ها و قنوات را سیراب کرد

دست و دلبازی آسمان از ابتدای امسال سبب شد تا بیش از  ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی جمع آوری شود.

در بارندگی‌های فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۵ میلیون مترمکعب آب در شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، سرایان، بشرویه و فردوس در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره شده است.

بارشی که از یک سو قنات‌های خشکیده را سیراب کرد و از سوی دیگر منجر به آبگیری بند‌ها و ذخیره سازی آب برای کشاورزان شد.

طنین صدای باران و شادمانی کشاورزان

بارش برف و باران در روز‌های نخستین سال مژده خداحافظی با خشکسالی را به کشاورزان و اهالی این استان داد و طی روز‌های گذشته باران‌ها نوید فرارسیدن سالی پربار برای کشاورزان را داد و آنان راخوشحال و شادمان کرد.

یکی از کشاورزان خوسفی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خدا را شکر می‌کنیم که با این بارندگی‌ها امسال دلمان روشن شد.

او افزود: باران خوبی در روز‌های اول سال در این شهرستان بارید و باعث شد آب را به زمین‌های کشاورزی و مزارع دیمه خربزه خود هدایت کنیم.

دست و دلبازی آسمان، بندسار‌ها و قنوات را سیراب کرد

جعفری از کشاورزان روستای آرک شهرستان خوسف هم گفت: به برکت این باران ها، سازه روستای ما تا حدودی آبگیری شد و این باعث خوشحالی دامداران و کشاورزان شد و امیدواریم امسال پربرکت باشد تا بتوانیم محصولات بیشتری را زرع و کشت کنیم.

شهرستان بشرویه هم بی نصیب از این بارش‌ها نبود؛ یکی از کشاورزان این منطقه می‌گوید: بارندگی اخیر بسیار خوب بوده و ما اکنون در حال هدایت آب به سمت درخت هایمان هستیم تا بتوانیم  از این نعمت خدادادی برای سرسبز شدن باغ استفاده کنیم.

حال خوب بند‌های خاکی در پی بارش‌ها

بارندگی‌های خراسان جنوبی به صورت رگباری است و سیلاب راه می‌افتد، سازه‌هایی هم که احداث شده خیلی در ذخیره سازی آب مؤثر بوده است و باعث افزایش دبی آب و قنات‌ها می‌شود.

هر چند سیلاب به اراضی کشاورزی، ابنیه راه ها، تأسیسات و زیرساخت‌ها خسارت زد، اما جاری شدن آب در رودخانه‌های فصلی و ذخیره آن در بندسار‌ها نویدبخش سالی پربرکت و پرمحصول برای کشاورزان است.


بیشتر بخوانید


یکی از شهروندان بشرویه می‌گوید: احداث بند‌های خاکی موجب شده تا آب در قنات روستا به جریان بیفتد و کشاورزان از همین آب در پایین دست بند استفاده کنند.

او بیان کرد: خدا را شکر می‌کنیم که با احداث بند، روان‌آب‌های سطحی ذخیره و آب چاه‌ها و قنوات تقویت می‌شوند؛ این خود موجب افزایش و تقویت پوشش گیاهی و تولید علوفه دام برای ما روستائیان و عشایر می‌شود و وقتی حال سد‌ها خوب باشد حال ما کشاورزان هم خوب است.

آغاز کشت و زرع به امید سالی پربرکت

بارندگی‌های بهاری و سرریز شدن بند‌ها باعث شده که کشاورزان این روز‌ها سخت مشغول کشت و کار شوند و به نوعی آوای کار و تلاش در روستا‌ها به گوش برسد.

یکی از کشاورزان با تراکتورش مشغول شخم زدن زمین‌های خیس خورده است؛ او می‌گوید: امسال به برکت این بارندگی‌ها تصمیم دارم دو هکتار از مزارع خود را زیرکشت گندم و جو  ببرم و الان هم در حال شخم زدن و آماده کردن زمین هایم هستم.

دست و دلبازی آسمان، بندسار‌ها و قنوات را سیراب کرد

دیگری می‌گوید: الان فصل کاشت سبزیجات و نهال عناب است و به نوعی حیات پرندگان و اقتصاد و معشیت مردم بسته به همین بارندگی ها است و امسال هم که بارندگی خوب شده امید به سالی پربرکت داریم.

محمدی دامداران نهبندانی نیز می‌گوید: من یک دامدار هستم که ۵۰ گوسفند دارم و تمام امیدم همین باران ها است چرا که با این باران‌ها همه جا سرسبز می‌شود و از طرفی قیمت دام ما بالا می‌رود.

۵ میلیون مترمعکب آب، هدیه باران به ساز‌های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در بارش‌های اخیر از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار مترمکعب سازه‌های آبخیزداری استان آبگیری شد؛ این در حالی است که آبگیری این سازه‌ها در فروردین پارسال یک میلیون و ۲۵۰ هزار متر مکعب آب بود.

نصرآبادی با بیان اینکه بیشترین حجم آبگیری در شهرستان زیرکوه با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب بود، افزود: در سرایان نیز یک میلیون و ۵۰ هزار مترمکعب و در بیرجند یک میلیون و ۴۱۰ مترمکعب آب ذخیره سازی شد.

دست و دلبازی آسمان، بندسار‌ها و قنوات را سیراب کرد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: در مجموع ظرفیت ذخیره سازی آب در سازه‌های آبخیزداری استان ۸۴ میلیون متر مکعب است که در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تاکنون ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آبگیری شده است.

به گفته نصرآبادی در خراسان جنوبی دو هزار و ۳۰۰ سازه آبخیزداری وجود دارد.

باران‌های اردیبهشت هم سیلابی است

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: میانگین بارش ایستگاه‌های مراکز استان در سال زراعی جاری تاکنون  به ۹۴.۷ میلیمتر رسیده که نسبت به مدت مشابه میانگین سال زراعی قبل حدود ۷ درصد کاهش داشته است.

دست و دلبازی آسمان، بندسار‌ها و قنوات را سیراب کرد

نخعی افزود: زمستان سال زراعی از لحاظ بارندگی‌ها در شرایط نرمالی بود و میانگین باران بهار در استان ما ۳۰.۲ میلیمتر است که تاکنون ۳۰ میلیمتر آن در فروردین و طی بارندگی‌ها محقق شده است.

او بیان کرد: هفته دوم و سوم اردیبهشت ماه از چهارم تا بیستم، بارندگی تا ۱۰ میلیمتر بیش از حد نرمال را خواهیم داشت.

گزارش از سمیرا گنجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
فکر کنم بجز مشهد تمام کشور رو سیل برده! مشهد که تو فروردین دریغ از یک قطره باران!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
کجا بارانی امده ک ما ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدایا بازم بباره که بند ماهم پر آب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
احسنت بخانم گنجی بابت این قلم زیبایشان.
والحق وانصاف زیبا می نویسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدايا براي همه نعماتت شكر،آب بزرگترين نعمت خداست.