اجرای صددرصدی اصلاح الگوی کشت در ۱۸۰ هزار هکتار مزارع استان مرکزی

اجرای سند ملی اصلاح الگوی کشت در مزارع سراسر استان مرکزی از سال گذشته آغاز شده است. 

از سال گذشته سند ملی الگوی کشت که با هدف اصلاح الگوی کشت در مزارع کشور تهیه و تدوین و به استان‌های مختلف ارسال شده، در مزارع استان مرکزی کلید خورده است.

کیشانی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در ۱۸۰ هزار هکتار سطح مزارع گندم دیم استان، اصلاح الگوی کشت صددرصد صورت پذیرفته و امید است در سطوح دیگر زراعی استان هم به صورت کامل این طرح اجرا شود.

کیشانی افزود: از سال ۱۴۰۱ سند اصلاح الگوی کشت از طریق وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ها ابلاغ شد و اجرای آن در تمام مزارع استان آغاز شد و در ۳۸۰ هزار هکتار گستره زمین‌های زراعی استان که پیش بینی می‌شود امسال، ۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی ازاین سطح برداشت شود.

 
اکبری یکی از محققان کشاورزی دانشگاه اراک هم گفت: با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان و همت دانشجویان و محققان کشاورزی دانشگاه اراک طرح تحقیقاتی با عنوان بهینه سازی الگوی کشت تهیه و تدوین شد.

اکبری افزود: این طرح تحقیقاتی در دشت‌های شازند، ساوه و خمین اجرایی شد و کاهش مصرف آب و مدیریت آن، افزایش تولید محصول از مهمترین مزایای آن بود.

او اضافه کرد: در این طرح به کشاورزان گفته می‌شود که چگونه بکارند، که از نظر اقتصادی صرفه بیشتری ببرند و در گستره ملی هم طبق شرایط اقلیمی هر منطقه نوع محصولی که قرار است کشت شود به کشاورزان معرفی می‌شود.

این محقق کشاورزی تصریح کرد: با اجرای سند ملی الگوی کشت درکشور میزان تولید محصولات کشاورزی از ۱۲۰ میلیون تن درسال به ۲۰۰ میلیون تن در سال برسد.

او ادامه داد: اجرای سند ملی الگوی کشت، سالانه ۳ میلیارد متر مکعب کاهش مصرف آب و ۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را در کشور به دنبال خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.