تولید گندم خراسان رضوی از نیاز استان کمتر است

مسئول زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تولید گندم خراسان رضوی از نیاز استان کمتر است، علاوه بر اینکه شاهد ورود حجم زیادی زائر به مشهد هستیم که مصرف را بالا می برد.

حمید حاجی نژاد مسئول زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش بینی تولید برای امسال ۵۲۰ هزار تن است و پیش بینی می‌شود اگر شرایط خاصی به وجود نیاید ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن خرید تضمینی داشته باشیم.

او افزود: گندم آبی نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است، اما گندم دیم روند کاهشی داشته است. به لحاظ اینکه بارندگی‌ها در پاییز پراکنش خوبی نداشته است و خشکسالی شدیدی دراستان داریم واستان از نظر خشکسالی بعد از سیستان و بلوچستان با کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در رتبه بعدی با ۳۶ درصد کاهش بارندگی وضعیت خوبی ندارد.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی  ادامه داد: علاوه براینکه پاییز خوبی را از لحاظ بارندگی نداشتیم زمستان هم سرمای شدید را تجربه کردیم که قطعا برافت عملکرد تاثیر می‌گذارد.

حاجی نژاد بیان کرد: به دلیل خسکسالی‌های اخیری که در سال‌های گذشته داشتیم، کشاورزان این ریسک را نمی‌کنند کشت دیم داشته باشند؛ و متاسفانه بارندگی‌ها بسیار نامناسب بوده است به طوریکه ۳۶ درصد نسبت به دوره اماری و سال مشابه عقب هستیم و این خود قطعا در تولید دیم ما تاثیر گذار است.

او تصریح کرد: در مناطق معتدل و گرم مثل سرخس و درگز که دیم کاری بیشتر است دیم دراین مناطق از بین رفته و اکنون امیدمان به دیم فریمان، و قوچان و قسمت‌هایی از شهرستان مشهد است که مناطق سرد تری هستند.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: در بحث گندم قطعا در سال جاری تامین و تنوع بذر و کاهش عوامل خسارت زا و همچنین تامین نهاده‌ها دربحث محصولات استراتژیک و راهبردی را در دستور کار داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار