رویترز: روسیه عرضه سوخت به ایران از طریق راه آهن را آغاز کرد

رویترز به نقل از سه منبع مدعی شد روسیه امسال برای اولین بار صادرات سوخت به ایران را از طریق راه آهن آغاز کرده است.

بر اساس سه منبع صنعتی و داده‌های صادرات، روسیه امسال برای اولین بار پس از اینکه خریداران سنتی انرژی از تجارت با مسکو اجتناب کردند، صادرات سوخت به ایران را از طریق راه آهن آغاز کرد.

طبق ادعای منابع رویترز، پاییز گذشته، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، آغاز عرضه سوآپ فرآورده‌های نفتی با ایران را اعلام کرده بود، اما ارسال محموله‌های واقعی در سال جاری آغاز شده است. دو منبع آگاه از صادرات به رویترز گفتند که روسیه در ماه فوریه و مارس ۳۰۰۰۰ تن بنزین و گازوئیل به ایران عرضه کرده است.

منبع سوم معامله را تایید کرد، اما به حجم محموله‌ها اشاره نکرد.

تمام محموله‌ها از طریق راه آهن از روسیه و از طریق قزاقستان و ترکمنستان تامین می‌شود. یکی از این منابع گفت که برخی محموله‌های بنزین از ایران با کامیون به کشور‌های همسایه از جمله عراق ارسال شده است.

یک تاجر در بازار فرآورده‌های نفتی آسیای میانه گفت: ایران یک تولید کننده نفت است و پالایشگاه‌های خود را دارد، اما اخیرا مصرف آن از تولید سوخت داخلی به ویژه در استان‌های شمالی آن بیشتر شده است. دو تاجر مطلع گفتند که روسیه حجم کمی از سوخت را با نفتکش از طریق دریای خزر به ایران رسانده است، همانطور که در سال ۲۰۱۸ انجام شد.

شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر علاقه‌مند به صادرات گازوئیل و بنزین به ایران از طریق راه آهن هستند، زیرا صادرات از طریق دریا با نرخ حمل و نقل بالا و سقف قیمتی اعمال شده توسط کشور‌های گروه هفت G۷ مواجه است.

البته براساس یافته‌ها، صادرات ریلی میان روسیه و ایران با تنگنا‌هایی مواجه است که اصلی‌ترین آن ازدحام خطوط راه آهن و مشکلات لجستیکی است.

وزارت نفت روسیه و ایران تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده است.

روسیه و ایران که هر دو هدف تحریم‌های غرب قرار گرفته اند، با برقراری روابط نزدیک به دنبال ارتقای اقتصاد خود و حمایت از آن هستند. با این اقدامات هم مسکو و هم تهران تحریم‌های غرب را که ناموجه می‌دانند، تضعیف می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار