ساماندهی پسماند سراوان رشت در حال انجام است

استاندار گیلان در جلسه پدافند زیستی استان گفت: ساماندهی پسماند سراوان رشت به صورت دانش بنیان در حال انجام است.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین ماه) در جلسه پدافند زیستی استان با محوریت ساماندهی پسماند سراوان گفت: اقدامات در این موضوع به صورت دانش بنیان و کاملا فنی و تخصصی در حال انجام است و باید همچنان پرقوت این روند ادامه یابد.

او از اراده جدی دولت سیزدهم برای رفع اصولی معضل پسماند گیلان به ویژه در رشت خبر داد و افزود: در یکسال و نیم گذشته برنامه‌های خوبی در حوزه مدیریت بهینه پسماند و راه اندازی کارخانه کود آلی لاکان اجرا شده است و این روند تا حصول نتایج مطلوب ادامه خواهد داشت.

استاندار همچنین به افزایش ظرفیت تولید کارخانه کود آلی لاکان رشت به بیش از ۸۰۰ تن در روز اشاره و تصریح کرد: این ظرفیت سبب شده دفع غیربهداشتی زباله در منطقه سراوان، مسکوت بماند و زباله تولیدی در حوزه مرکز استان به نحو شایسته‌ای مدیریت و امحاء شود.

به گفته عباسی، جبران نقیصه‌ای که در مدت ۳۸ سال تداوم داشته را نمی‌توان یکساله برطرف کرد، اما حرکتی که برای مدیریت پسماند در استان آغاز شده، منشأ تحولات سازنده‌ای است که در بستر وحدت رویه و تعامل منطقی مجموعه دست اندرکاران می‌تواند به نقطه عطفی در حوزه محیط زیست تبدیل شود.

او با انتقاد از برخی اظهارنظر‌های غیر کارشناسانه در خصوص علل انتقال رجکتی‌های کارخانه کود آلی لاکان در محل سروان گفت: طبق اعلام کارشناسان محیط زیست، رجکتی‌های کود آلی هیچ زیان و بار آلایندگی برای محیط زیست ندارد و تلفیق آن با مصالح معدنی روند تکمیل طرح ساماندهی لندفیل سراوان را سرعت می‌بخشد.

رئیس قرارگاه پدافند زیستی گیلان افزود: حال که می‌خواهیم مردم بیشتر از این آسیب نبینند و تلاش‌ها در ساماندهی این وضعیت آغاز شده است، عده‌ای دست به فضاسازی می‌زنند.

عباسی خطاب به مدیران استان تأکید کرد: همچنان پرقوت و با همه توان در این حوزه برای رفع آسیب‌های ناشی از پسماند سراوان به کار خود ادامه داده و در رفع موانع کمک کنند.

او تصریح کرد: ضمن نظارت محسوس بر روند اجرای کار‌ها در موضوع سراوان، نظارت نامحسوس هم وجود دارد و تا شهریور ماه به پیمانکار فرصت داده شده که مطابق تعهداتش وظایف خود را به پایان برساند.

استاندار گیلان همچنین گفت: علاوه بر مدیریت زباله و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ که همراه با افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی رشت، منشأ اثرات سازنده در روند مدیریت پسماند در مرکز استان شده، اقدامات خوبی هم در حوزه ساماندهی فاضلاب رشت و احیای ۲ رودخانه زرجوب و گوهررود در دست اجرا است.

به گفته عباسی، اجرای سیستم تصفیه شیرابه لندفیل سراوان رشت هم از اقداماتی است که در راستای حفاظت از منابع آبی منطقه به خوبی پیش می‌رود.

سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این نشست اقدامات حمایتی به عمل آمده برای مردم منطقه سراوان را در قالب محرومیت زدایی، برپایی میز خدمت، ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی و اشتغالزایی تشریح کرد و گفت: تأمین مصالح برای پیمانکار حوزه ساماندهی لندفیل سراوان از اولویت‌هایی است که می‌توان توأم با رجکتی‌های کارخانه کود آلی به تسریع در روند اتمام طرح کمک کند.

در این نشست نیز هر یک از مدیران حوزه آبفا، آب منطقه ای، بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان گیلان گزارشی از مهمترین اقدامات به عمل آمده در منطقه سراوان رشت در راستای بهبود خدمات عمومی به نماینده عالی دولت در استان ارائه کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.