تلاش گرجستان برای کسب جایگاه نامزدی اتحادیه اروپا

وزیر امورخارجه گرجستان از تلاش تفلیس برای کسب جایگاه نامزدی اتحادیه اروپا خبر داد.

وزیر امورخارجه گرجستان دیروز جمعه اطمینان داد دولت همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا گرجستان جایگاه نامزدی اتحادیه اروپا را کسب کند. این در حالی است که همتای فرانسوی وی از این کشور منطقه قفقاز خواست «اصلاحات شجاعانه‌ای» را اجرا کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه (گرجستان)، ایلیا دارچیاشویلی، وزیر امور خارجه گرجستان در کنفرانس خبری مشترک با کاترین کولونا همتای فرانسوی خود در تفلیس پایتخت گرجستان گفت «ما هنوز باید اقداماتی انجام دهیم و همگی انگیزه زیادی داریم. هدف همگی ما این است که به تعهدات اتحادیه اروپا عمل کنیم». 

وزیر فرانسوی نیز گفت «این فرصت تاریخی را از دست ندهید و درباره ۱۲ توصیه بروکسل قدم‌های سرنوشت ساز بردارید». 

اتحادیه اروپا ژوئن ۲۰۲۲ با درخواست گرجستان برای اعطای جایگاه نامزدی به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا مخالفت کرد و برعکس به اوکراین و مولداوی این جایگاه را اعطا کرد. 

بروکسل به ویژه از تفلیس خواست اصلاحاتی را در زمینه نظام قضایی، نظام انتخاباتی، آزادی مطبوعات و مبارزه با الیگارش‌ها انجام دهد. 

کاترین کولونا گفت «برای استقلال و بی طرفی دستگاه قضایی باید اصلاحات شجاعانه‌ای انجام گیرد، در برابر نفوذ منافع شخصی، از نهاد‌ها محافظت شود و آزادی رسانه‌ها و کثرت گرایی تضمین شود». 

وزیر گرجستانی گفت با به اجرا گذاشتن بیش از ۸۰ پیش نویس قوانین در راستای توصیه‌های اتحادیه اروپا «تاکنون بخش عمده‌ای از توصیه‌ها در جای خود قرار گرفته اند». 

همتای فرانسوی وی هشدار داد «با این حال، هنوز راه زیادی در پیش است». 

از طرف دیگر، کولونا درباره نتایج نظرسنجی که نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم گرجستان با پیوستن به اتحادیه اروپا موافقند ابراز خرسندی کرد و گفت «این رقم شما را به تفکر وا می‌دارد و راه آینده را نشان می‌دهد».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار