رشد ۶۵ درصدی کشف کالا‌های ممنوعه در خراسان رضوی طی سال گذشته

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: ارزش ریالی کالا‌های ممنوعه مکشوفه در سال گذشته ۴۰۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۶۵ درصد افزایش داشته است.

حسین دشتبان دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی، در خصوص میزان قاچاق کالا در استان در سال ۱۴۰۱، گفت: ارزش ریالی کشفیات مظنون به قاچاق توسط دستگاه‌های کاشف در سال گذشته ۸۶۶۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۱۵ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.

وی افزود: طی این مدت تعداد پرونده‌های قاچاق در اداره تعزیرات خراسان رضوی ۶۹۷۵ پرونده به ارزش ۴۹۳۱ میلیارد ریال بوده که ۵۶۱۰ پرونده محکوم شده و در ۵۱۷ پرونده نیز مورد برائت قرار گرفته است. میزان جریمه تعیین شده در این مدت ۳۴۷۲ میلیارد ریال بوده است.

دشتبان بیان کرد: ارزش ریالی کالا‌های ممنوعه مکشوفه در سال گذشته ۴۰۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۶۵ درصد افزایش داشته است. ارزش ریالی این کالا‌های ممنوعه شامل مشروبات الکلی ۳۱۰ میلیارد ریال، تجهیزات دریافت از ماهواره ۵۲ میلیارد ریال، آثار سمعی و بصری ۲ میلیارد ریال و اموال تاریخی و فرهنگی ۳۹ میلیارد ریال بوده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی ادامه داد: تعداد متهمان دستگیر شده در سال ۱۴۰۱، ۲۷۷۳ نفر بوده و ۶ باند قاچاق نیز متلاشی شده است.

وی با بیان اینکه وزن کالا‌های قاچاق منهدم شده دارای رای قطعی در سال گذشته ۶۴ تن به ارزش ۷۰ میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: مقدار فرآورده‌های نفتی مکشوفه قاچاق تحویلی به انبار‌های شرکت نفت ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۵۱۱ لیتر بوده است. در سال ۱۴۰۱، ۶۵ میلیون و ۶۱۱ هزار لیتر نفت گاز (گازوئیل) از محل ۴ طرح عمده به صورت قانونی صادارت و موجب جلوگیری از قاچاق شده است.

دشتبان با اشاره به اینکه مجموع ارزش ریالی کالا‌های هدف مکشوفه قاچاق در این مدت ۲۴۵۶ میلیارد ریال بوده است، تاکید کرد: از نظر ارزشی نفت گاز با ۸۰۴ میلیارد ریال، مواد غذایی با ۵۲۲ میلیارد ریال، لوازم خانگی با ۴۴۷ میلیارد ریال و دارو با ۲۳۱ میلیارد ریال بیشترین ارزش کالا‌های هدف کشف شده را به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی اظهار کرد: ما با کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان و افغانستان مرز مشترک داریم که مبداء کالای قاچاق نیستند و افغانستان به ندرت در محصولاتی مانند خشکبار مبدا بوده و فراوانی و ارزش پایینی دارند. بیشتر کالا‌های قاچاقی که وارد استان ما می‌شود از مبداء سایر استان‌های کشور از جمله استان‌های غربی، مرکزی و جنوبی است. در حوزه قاچاق خروجی نیز مرز‌های ما محل خروج کالای قاچاق نیستند و بیشتر کالا‌های قاچاق از استان ما به منظور خروج از مرز‌های جنوبی یا شرقی خارج می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.