تاکید چین و فرانسه برای آغاز گفتگو‌ها میان اوکراین و روسیه برای پایان تخاصم

روسای جمهور چین و فرانسه بر استقرار صلح در اوکراین و بازگشت ثبات به شرق اروپا تاکید کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در صدر هیاتی بلند پایه به پکن، پایتخت چین سفر کرده و با شی جین پینگ، همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تل تریدر، روسای جمهور فرانسه و چین در دیدار امروز خود در پکن خواستار آغاز گفتگو‌های صلح میان اوکراین و روسیه در اسرع وقت به منظور پایان بخشیدن به تخاصم میان دو طرف شدند.

مکرون و شی جین پینگ با توجه به استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، خواستار آن شدند که جنگ اوکراین به سمت تقابل هسته‌ای پیش نرود. آن‌ها از جامعه جهانی خواستند مانع از تشدید بحران کنونی شوند.

شی در گفتگوی دو جانبه امروز از کشور‌های جهان خواست از معاهدات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پیروی کنند. مکرون نیز با اشاره به شرایط فعلی جنگ در شرق اروپا تاکید کرد: تا زمانی که اوکراین در اشغال است امنیت در اروپا امکان پذیر نیست. من همچنین در مورد کره شمالی و ایران نیز با شی جین پینگ گفتگو خواهم کرد. ما سخنان مهمی درباره چین داریم.

کاخ الیزه نیز امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فرانسه و چین در جریان سفر مکرون به پکن توافقنامه‌های متعددی در حوزه انرژی امضا کردند. شرکت فرانسوی EDF و دومین شرکت بزرگ برق چین به توافقی برای تجدید همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای دست یافتند. شرکت EDF همچنین در توافقی جداگانه با یکی دیگر از شرکت‌های چینی به منظور همکاری در پروژه‌های انرژی بادی توافق نامه امضا کرد.

همچنین در این سفر، هلدینگ تجهیزات هوانوردی چین اقدام به ثبت سفارش ۱۶۰ هواپیمای ایرباس کرد. در همین حال شرکت ایرباس موافقت کرده است یک خط تولید جدید در تیانجین در نزدیکی پکن ایجاد کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار