انتقاد رئیس جمهور ترکیه از گسترش اسلام ستیزی

رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در مراسم افطاری حزب حاکم عدالت و توسعه از تشدید اسلام ستیزی در برخی کشور‌ها به شدت انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان در سخنانی اعلام کرد حملات و اقدامات نفرت انگیزی مانند به آتش کشیدن قرآن به هیچوجه قابل عفو نیست. این اقدامات آشکارا جرم و نفرت پراکنی است و ارتباطی با آزادی بیان ندارد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی قونیه خبر ترکیه، اردوغان با اشاره به تلفات و ویرانی‌های گسترده زمین لرزه‌های ماه فوریه در ترکیه گفت: برخی از دوستانمان برای مردم ترکیه دعا کردند و برخی با هواپیما‌ها به میزان زیادی برای کمک‌های بشردوستانه ارسال کردند، اما هیچیک از دوستانمان ما را در روز‌های دشوار تنها نگذاشتند.

وی افزود: ۸۵ میلیون نفر مردم ترکیه به سرعت به تلاش هایشان برای مرهم نهادن بر زخم‌ها ادامه می‌دهند. بی صبرانه در انتظار روز‌هایی هستیم که شهر‌هایی که بر اثر زلزله ویران شدند قدرتمندتر از گذشته به پا خیزند. اردوغان وعده داد که در مدت یک سال ۶۵۰ هزار خانه در شهر‌ها و روستا‌های زلزله زده خواهیم ساخت.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به برگزاری انتخابات سراسری آتی ترکیه در ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) گفت: به رغم زمین لرزه ماه فوریه از تعویق انتخابات خودداری کردیم. به مردم اعتماد داریم و اطمینان داریم که تصمیم صحیحی خواهند گرفت.

رئیس جمهور ترکیه از مردم این کشور خواست به گروه‌های تجزیه طلب اجازه ندهند با توسل به زور روند انتخابات را مخدوش کنند. اردوغان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جنگ اوکراین گفت: دولت ترکیه در قبال این مسئله با تلاش‌های میانجیگرانه موضع انسانی اتخاذ و در مسیر یافتن راه حل برای رفع اختلافات دو کشور همسایه گام برداشت.

وی افزود: با تلاش هایمان مانع بحران مواد غذایی در جهان شدیم و ماه مارس نیز برای تمدید توافقتنامه انتقال غلات (از مسیر دریای سیاه) تلاش‌های لازم را انجام دادیم.

وی تاکید کرد: ادامه نظام بین المللی که سرنوشت جهان را در دست ۵ کشور قرار داده است امکان پذیر نیست. اجرای اصلاحات با نگاهی فراگیر در شورای امنیت سازمان ملل نیاز فوری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار