میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی

همانطور که پیش‌بینی می‌شد در نوروز ۱۴۰۲ رونق و شور سفر و گردشگری با ورود به دوره پساکرونا، بار دیگر جان گرفت.

پایتخت معنوی ایران اسلامی، به دلیل وجود بارگاه منور رضوی، سالانه مقصد میلیون‌ها زائر و مسافری است که برای زیارت و گردگیری از جان و دلشان، رو به این شهر می‌نهند.

اکنون بیش از ۵۲ درصد واحد‌های اقامتی کشور در کلانشهر مذهبی مشهد قرار دارد و ستاد تسهیلات خدمات سفر استان خراسان رضوی با هدف ارتقای کمیت و کیفیت خدمت رسانی به خیل مشتاقان سفر به این دیار، به صورت دائمی و در طول سال فعالیت دارد.

میزبانی از زائران، به سال‌های بسیار دور و سابقه سفر، به فعالیت کاروانسرا‌های تاریخی بازمی‌گردد که این امر و رونق آن در شهر‌هایی مانند مشهد، به عنوان محل شهادت و مدفن حضرت رضا (ع) بسیار عمیق‌تر و همراه با باور‌های دینی و مملو از عشق و ارادت به امام هشتم (ع) شیعیان است.

تعطیلات نوروزی یکی از ایام اوج سفر و زیارت در خطه خورشید و یکی از مقاطع حضور میلیونی زائران و مسافران در خراسان رضوی است و هرساله در بخش‌های مختلف از جمله اقامت، حمل و نقل، بهداشت، امنیت و ... شاهد برنامه‌ریزی همه جانبه دستگاه‌ها و متولیان خدمت در این زمینه هستیم.

امسال نیز ورود بیش از ۱۴ میلیون مسافر نوروزی به خراسان رضوی بار دیگر این استان را در جایگاه رفیعی از توان میزبانی قرار داد و ثابت کرد که همچنان عشق و ارادت و دلبستگی به امام هشتم (ع) نزد مردم ما پابرجا و مداوم است.

میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی
افزایش ۱۹ درصدی ورود مسافر

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت:از ۱۵ اسفند پارسال تا ۱۳ فروردین ماه امسال ۱۴ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۹۴ مسافر نوروزی وارد این استان شدند که از این شمار ۱۰ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۹۲ نفر به مشهد مقدس سفر کرده‌اند.

او با بیان اینکه در بازه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۱ مجموعا هشت میلیون و ۵۶۴ هزار و ۸۳۳ مسافر وارد مشهد شده بود، افزود: بر این اساس امسال افزایش ۱۹ درصدی ورود مسافر به مشهد را تجربه کرده ایم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی ادامه داد: کمترین میزان ورود مسافر به استان از طریق هوایی با سه درصد بود و پس از آن پنج درصد ورود گردشگر از طریق ریلی و ۶ درصد به وسیله حمل و نقل عمومی جاده‌ای گزارش شده است.

گنابادی نژاد بیان کرد: ۸۶ درصد از مسافران نوروزی خراسان رضوی از طریق وسیله نقلیه شخصی به این استان سفر کرده‌اند.
میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی
موج همدلی و همراهی در خدمت به زائران

او با بیان اینکه امسال شاهد موجی از همراهی و همدلی بین دستگاهی در خدمت به زائران و ارتقای کیفیت خدمات بودیم، تصریح کرد: برگزاری ۱۹۷ جلسه ستاد خدمات سفر و کمیته‌های ۱۴ گانه با ۲ هزار و ۵۰۰ مصوبه در راستای خدمت کمی و کیفی مطلوب، بخشی از تلاش‌های انجام شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: برگزاری ۱۳ نشست خبری در ایام نوروز با حضور اصحاب رسانه و پاسخگویی کلیه مدیران دستگاه‌های مختلف خدمت رسان به زائران و مسافران، فعالیت قرارگاه مرکزی خدمات نوروزی برای نخستین بار و نیز فعالیت قرارگاه سفر مشهد از دیگر اقدامات در راستای خدمت نوروزی بود.

گنابادی نژاد با بیان اینکه تعطیلات نوروزی و آغاز موج سفر از نیمه اسفند سال گذشته و از نیمه شعبان رقم خورد و به همین دلیل کسب آمادگی و برنامه ریزی‌ها از همین زمان آغاز شد، اظهار کرد: خوشبختانه همه کمیته‌ها اعم از نظارت، اقامت، بهداشت، امنیت، حمل و نقل و ... همگی با قوت و قدرت کار‌های عملیاتی خود را از نیمه اسفند ماه و با ورود نخستین مرحله زائران و مسافران آغاز نمودند.

او افزود: خوشبختانه در زمینه ایجاد فضا و ظرفیت اقامتی به عنوان مهمترین اصل میزبانی موفق به تامین ۷۰۰ هزار نفر شب ظرفیت در استان شدیم که ۶۰۰ هزار نفر آن مربوط به مشهد بود ضمن اینکه امسال هماهنگی و همکاری خوبی در زمینه تامین فضای اقامتی در بخش‌های اقامت موقت و اضطراری را شاهد بودیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی ادامه داد: یکی از مهمترین رویداد‌های نوروز امسال حضور و سخنرانی مقام معظم رهبری بعد از سه سال و نیم در حرم مطهر رضوی بود که با قوت و به شکل موثر انجام شد.
میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی
ثبت ۷.۲ میلیون نفر-شب اقامت نوروزی در خطه خورشید

جواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: میزان اقامت نوروزی از ۱۵ اسفند پارسال تا صبح ۱۳ فروردین ماه هفت میلیون و ۲۷۸ هزار و ۹۹۳ نفر-شب ثبت شد.

او  افزود: ۶ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۷۹ نفر - شب از این میزان اقامت در کلانشهر مشهد به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: در این مدت به صورت میانگین ۵۰ درصد ظرفیت اقامتی خراسان رضوی و ۴۹ درصد گنجایش اقامتی مشهد تکمیل شده است.

موسوی بیان کرد: ظرفیت اقامتی استان در سه بخش اقامت رسمی، موقت و اضطراری برای حدود ۷۰۰ هزار نفر آماده‌سازی شده بود که ۶۰۰ هزار نفر از این ظرفیت در کلانشهر مشهد میزبان مسافران و زائران بوده است.

او تصریح کرد: مدت ماندگاری زائران در ایام نوروز امسال ۲.۵ تا سه شب بوده است که در کشور نیز سرانه مدت ماندگاری مسافران سه شب است.
میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی
ورود ۸۰ هزار گردشگر نوروزی خارجی

یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در بازه زمانی ۱۵ اسفند پارسال تا پایان ۱۳ فروردین جاری بیش از ۸۰ هزار گردشگر نوروزی خارجی به استان سفر کرده و وارد مشهد شدند.

او افزود: بیشترین میزان گردشگران خارجی را اتباع عراقی با حدود ۱۴ هزار نفر و بعد از آن اتباع افغان با بیش از ۶ هزار و۴۰۰ نفر تشکیل می‌دهند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: حدود ۶۰ هزار گردشگر خارجی دیگر نیز از سایر کشور‌ها از جمله پاکستان به مشهد سفر کرده‌اند.

بیخوری بیان کرد: خوشبختانه این میزان ورود گردشگر نیز با توجه به اینکه در نوروز بیشتر انتظار حضور گردشگران داخلی را داریم جای خرسندی است.
میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی
برگشت ۱۶۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان به مسافران

محمود مادرشاهیان رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه ساماندهی نرخنامه هتل‌ها و ارایه نرخ واحد مهمترین اقدام انجام شده در حوزه هتل‌ها است، گفت: در این ایام مجموعا بیشاز چهار هزار بازدید از واحد‌های اقامتی رسمی در استان انجام شده است.

او افزود: در قالب شکایات دریافتی و رسیدگی به تخلفات به میزان ۱۶۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان به مسافران از محل تخلف اخذ وجه اضافی عودت داده شده است که ۳۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان آن مربوط به بخش هتلهاست.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: در مدت اعلام شده از ۱۵ اسفند ماه پارسال تاکنون ۴۵۴ بازدید نظارتی از هتل‌ها انجام شد که در پی آن ۹ تذکر، ۲ اخطار و ۱۹ شکایت در این بخش ثبت شد و هیچ مهر و مومی در این زمینه انجام نشده است.

مادرشاهیان با اشاره به ۴۴۲ بازدید نظارتی از هتل آپارتمان و صدور ۱۰ تذکر و دریافت ۱۳ شکایت، بیان کرد: از واحد‌های مهمانپذیر نیز ۴۳۷ بازدید انجام شد که پنج شکایت در این بخش دریافت و ۲۱ واحد بدون پروانه در این حوزه مهر و موم شده است.
میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی
خدمت به بیش از ۸۰۰هزار نفر در پایانه‌های مسافربری

مهدی امامی میبدی سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد گفت:در ایام نوروز امسال به بیش از ۸۰۰ هزار زائر و مسافر خدمات پایانه‌ای ارائه‌شده است.

او افزود: بر اساس آمار از ۲۵اسفندماه سال گذشته تا ۱۳فروردین‌ماه امسال ۸۰۶هزار و ۸۹۵ زائر و مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد به این شهر وارد یا از این شهر خارج‌شده‌اند.

سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد ادامه داد: این در حالی است که طبق آمار از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳فروردین سال گذشته ۸۴۷هزار و ۹۴۶ زائر و مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری به مشهد وارد یا خارج‌شده و از خدمات پایانه‌ای بهره‌مند شده بودند که این تعداد نسبت به نوروز امسال پنج درصد کاهش داشته است.
میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی
بهره‌مندی ۵۰۸ هزار نفر از خدمات ایستگاه استقبال از زائر

حسین باغگلی معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: ۵۰۸ هزار و ۷۱۴ نفر از خدمات ایستگاه استقبال از زائر بهره‌مند شدند.

او افزود: ایستگاه‌های استقبال از زائر در ۵ ایستگاه و در مبادی ورودی شهر از جمله محور مشهد-نیشابور، مشهد-قوچان، راه آهن، فرودگاه شهید هاشمی نژاد و پایانه مسافربری امام رضا (ع) فعالیت دارند.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در این ایستگاه‌ها ۴۰ خدمات متنوع از جمله راهنمای مسافر در خصوص اسکان، خدمات بهداشتی، گردشگری و ... ارائه می‌شود ادامه داد: از تاریخ ۱۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۴ فروردین‌ماه، زائران و مجاوران از خدمات این ایستگاه‌ها بهره‌مند شدند.
میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی
۶۳ میلیارد ریال تخلف صنفی و غیرصنفی نوروزی در خراسان رضوی شناسایی شد

ناصر شعربافیان مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بازرسان این سازمان مجموعا برای ۶۳ میلیارد ریال تخلف صنفی و غیرصنفی طی ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز پرونده تشکیل داده است.

او افزود: طی ۱۵ اسفند ماه پارسال تا ۱۵ فروردین ماه جاری ۹ هزار و ۹۲۱ فقره بازرسی از واحد‌های اقتصادی مرتبط با بخش کشاورزی اعم از صنفی و غیرصنفی (توزیعی) در استان و مشهد انجام شده که بیشترین بازدید در بخش صنفی با ۶ هزار و ۱۵۱ مورد میباشد.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بازدید‌های نظارتی منجر به تشکیل ۴۴۴ فقره پرونده تخلفات شده است که در سایر حوزه‌های غیراز نان بیشترین تعداد پرونده با۲۳۴ فقره تشکیل شده است.

شعربافیان بیان کرد: سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ به عنوان پل ارتباطی برای دریافت گزارش‌ها و اخبار و اطلاعات و شکایات مردمی در حوزه محصولات کشاورزی اختصاص یافته است.

فروش ۱۲.۳ میلیارد تومان صنایع دستی

رضا ابراهیم‌نیا معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در ایام تعطیلات نوروزی امسال ۱۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان محصولات صنایع دستی استان به فروش رفت.

او افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیری دارد به طوریکه پارسال هشت میلیارد و ۷۷۴ میلیون تومان فروش صنایع دستی در تعطیلات نوروز در استان توسط زائران و مسافران خریداری شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: درنوروز امسال ۵۲ بازارچه فروش صنایع دستی در ۲۵ شهرستان استان برپا شد که با استقبال مسافران نوروزی مواجه شد.

ابراهیم نیا با اشاره به اینکه ۷۱۰ غرفه در این بازارچه‌ها برپا بود، بیان کرد: محصولات صنایع دستی و هنر‌های سنتی در ۴۳ رشته صنایع دستی با حضور بیش از ۷۰۰ هنرمند در این ایام عرضه شد.

او تصریح کرد: بیشترین فروش محصولات صنایع دستی و هنر‌های سنتی مربوط به فرت بافی، چرم، سفال سرامیک، بافته‌های داری، زیورآلات و گوهر سنگ‌ها و در نهایت محصولات چوبی است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار