برنامه‌های عملیاتی حوزه‌های صنعت و نیرو برای رفع موانع تولید

معاون وزیر صمت گفت: اقدامات عملی ما برای رفع موانع تولید باید اجرای خواسته‌های صنعتگران از جمله تامین مواد اولیه و فراهم بودن زیرساخت‌ها باشد.

در گفتگوی ویژه خبری امشب موضوع رفع موانع تولید با حضور محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت، رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و رفیعی مدیرعامل هپکو بحث و بررسی شد.

مهمترین برنامه های وزارت صمت برای رفع موانع تولید چیست؟

برادران معاون وزیر صمت: در سال ۱۴۰۱ تولید صنعتی، اشتغال صنعتی و صادرات غیر نفتی رشد داشته است.  ۸ درصد رشد تولید ناخالص داخلی صنعت بوده که  دو برابر رشد اقتصادی کشور است. بیشترین رشد را صنعت نساجی داشته است اما در مجموع پتانسیل اصلی اقتصاد کشور را هنوز استفاده نکرده ایم.

اقدامات عملی ما برای رفع موانع تولید باید اجرای خواسته های صنعتگران باشد. تامین مواد اولیه و فراهم بودن زیرساخت ها از مهمترین خواسته های تولیدکنندگان است. تولیدکنندگان در تابستان و زمستان مشکل برق و گاز دارند که باید رفع شود.

بسته پیشنهادی در وزارت صمت مهیا شده و کارگروهی در دولت برای رشد تولید و مهار تورم تشکیل شده است.

تولیدکنندگان با چه چالش هایی روبرو هستند؟

رفیعی مدیرعامل هپکو: قطعی برق و قطعی گاز  مهمترین مشکل تولید است. در دنیا سابقه ندارد که تولید را برای مصارف خانگی متوقف کنند این امر هزینه های اقتصادی به همراه دارد.

ثبات رویه ها  در صدور بخشنامه ها و  تعیین مقررات به خصوص در سیستم مالی کشور از جمله بحث ارز مهم است که قول هایی در حوزه ثبات ارز داده اند و این امر می تواند برنامه ریزی ما را تسهیل کند.

نشست هایی با بانک مرکزی برای حل این مشکلات داشتید؟

برادران:  در نشست های مشترک با مسئولان بانک مرکزی، ثبات در سیاست های پولی و مالی پیگیری شده است و این نوید را دادند که ثبات بازار ارز به گونه باشد که  نرخ تمام شده تولید قابل پیش بینی شود.

نرخ ارز بالای ۴۰ هزار تومان قابل توجیه در اقتصاد ما نیست. این عددسازی ها که در شبکه های مجازی ایجاد می شود نباید مبنا قرار گیرد.

به تازگی قیمت پایه ارز محاسباتی در صنعت پتروشیمی به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد و آثار خود را در بازار می گذارد.

فضاسازی که از روی ناآگاهی یا عامدانه ایجاد شده بود را صنعت نمی پذیرد. ساز و کار بورس کالا هم باید طوری تنظیم شود تا منافع خاصی برای یک شرکت ایجاد نکند.

کارگروهی با همکاری وزارت اقتصاد در حوزه محصولات صنعتی تشکیل شده است. روند شرکت ها را بررسی می کنیم اگر از محل تولید رشد کنند از اینها تقدیر شود اما اگر از محل گران فروشی سود داشته باشند،  توبیخ خواهند شد. شرکت هایی که در اقتصاد کشور نقش دارند باید حامی منافع ملی بوده و  همراه با سیاست مهار تورم و رشد تولید باشند.

برای چالش تامین برق مورد نیاز صنایع چه برنامه هایی دارید؟

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: در این خصوص ۱۴۰ برنامه در ۳ محور تنظیم کردیم. نخست توسعه ظرفیت تولید در نیروگاه ها که بخشی از نیروگاه ها توسط صنایع احداث می شود  و برای امسال۱۵۰۰ مگاوات برنامه ریزی شده است.

محور دوم مدیریت مصرف است که  برنامه ریزی شده میزان مصرف بخش خانگی با ارائه مشوق ها  کاهش یابد. سال گذشته با این روش رشد منفی ۱.۴ درصدی مصرف در بخش خانگی را داشتیم.

در بخش سوم برنامه ریزی شده از ابتدای سال در بخش های مختلف تولیدی، تنظیم انرژی مورد نیاز صنایع را داشته باشیم تا در جهت تحقق شعار سال کمکی کرده باشیم.

سال گذشته هماهنگی خوبی در تامین انرژی مورد نیاز صنایع انجام شد از ۶۳۰ هزار واحد، ۵۸۰ هزار واحد هیچ محدودیتی نداشتند و این ۵۰ هزار واحد هم طبق روال شفاف و روشن محدودیت داشتند.

رشد تولید در خودرو و فولاد نشان می دهد وزارت نیرو تلاش کرده انرژی مناسبی به صنایع بدهد. وزارت نیرو تلاش دارد تا امسال خاموشی برای صنعت کمتر از قبل باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار